PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L2V2LyIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L2V2LycsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMDEvaHl1LWthbXBhbnlvay1ldi1oYXZhc3Byb2R0ZXJ2LTYwMHg1MDAtMi5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzAxL2h5dS1rYW1wYW55b2stZXYtaGF2YXNwcm9kdGVydi0xOTQweDUwMC0yLmpwZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMDEvaHl1LWthbXBhbnlvay1ldi1oYXZhc3Byb2R0ZXJ2LTE5NDB4NTAwLTIuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4=
auto
2024. 03. 29. péntek

Így hatott a koronavírus a Tesla Supercharger kihasználtságra

A koronavírus ellen először Kínában, majd Európában és Amerikában is kijárási korlátozásokkal védekeztek. Az az egyes országok, régiók esetében alkalmazott eltérő szigor hatását most Elon Musk Twitter üzenetének köszönhetően egy érdekes forrásból tekinthetjük át. Musk ugyanis megosztott egy grafikont arról, hogyan jelent meg a koronavírus hatása a Tesla Supercharger töltőállomások kihasználtságában.

A visszaesés természetesen Kínában jelentkezett először, ahol közel 30%-ra esett vissza a kihasználtság február elején, majd február 20. körül elérte a mélypontot. Néhány nap után következett a felpattanás hasonlóan gyors ütemben. A Supercharger kihasználtság egyértelműen V alakú görbét rajzolt. Kína görbéjén már a második hullám is látható, amely nagyjából az európai és amerikai visszaeséssel egy időben következett be. A visszaesés itt is hirtelen történt, de a mértéke jóval kisebb. Egy kb. két hetes 80% körül bekövetkezett oldalazás után újra gyors emelkedésnek indult a SuC használat.

Tesla Supercharger kihasználtság a koronavírus járvány idején (forrás: Elon Musk / Twitter)

Európában március elején kezdődött a visszaesés. Április közepére 30% alá csökkent a Supercharger használat, és Kínával ellentétben nem jött azonnal a gyors felpattanás. Az európai görbe inkább U alakú, körülbelül 2 hétig 30% közelében maradt és innen kezdett lassan emelkedni.

Észak-Amerika grafikonja nem sokban különbözik Európától. A mélypont ugyan egy hajszállal 30% felett maradt, de a csökkenés és emelkedés dinamikája csak kis mértékben jobb az európainál.

Érdekesség, hogy az ázsiai–csendes-óceáni térségben (természetesen Kína adatai nélkül) csupán minimális megtorpanás látható az emelkedő görbén.

A görbék elemzésekor tartsuk szem előtt, hogy a Superchargereket elsősorban a hosszabb utazásokon használják a Tesla tulajdonosok, tehát ez nem feltétlenül tükrözi a helyi, hatótávon belüli autóhasználatot, amelyhez az otthoni töltés is bőségesen elegendő.

Érdekes lenne a többi elektromobilitás szolgáltatótól is ilyen grafikonokat látni, de nagy valószínűséggel az ő adataik is hasonlóak, hiszen a benzinkutak nyitvatartási idejének csökkentéséről, sőt egyes üzemanyagtöltő-állomások ideiglenes bezárásáról is hallhattunk híreket.

Van-e élet a fizetős villanyautó-töltés bevezetése után?

Magyarországon épp a kijárási korlátozások közepén terjesztették ki a fizetős töltést az e-Mobi töltőhálózatára. A változás következtében körülbelül duplájára nőtt hazánkban fizetős töltők aránya, ezzel együtt töredékére csökkent a továbbra is ingyenesen használható töltőoszlopok száma. A két esemény hatása így akkor sem lenne külön-külön vizsgálható a grafikonon, ha lenne ilyen görbénk. A villanyautosok.hu saját adatgyűjtésén alapuló elemzése meglepően jó kihasználtságot mutatott május első hetét követően az újonnan fizetős töltők esetén. Amennyiben irányadóként elfogadjuk a Tesla által mért 70%-os visszaesést, akkor hatalmas fellendülés várható a nyáron a hazai töltőoszlopok kihasználtságában is.

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.