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
auto
2024. 04. 20. szombat

Még hogy nem éri meg az akkus energiatárolás!

energia

Többször foglalkoztunk már mi is a Tesla ausztrál akku parkjával, a Hornsdale Battery Reservevel, amelyik a helyi szélerőmű energiájának átmeneti tárolása mellett a Dél Ausztrália állam energiaellátását is stabilizálja. A rendszert 2017 december elsején kapcsolták be a hálózatba és annyira sikeresnek bizonyult, hogy az eredetileg kiépített 100MW/129 MWh teljesítményt idén márciusban a másfélszeresére bővítették. Tekintve, hogy pár napja a projekt már vissza is hozta az eredeti 90 millió ausztrál dolláros (~19 milliárd forint) bekerülési költségét, a lelkesedés érthető.

Még a szakembereket is meglepte

Alig két héttel azután, hogy 2017-ben bekapcsolták az akkufarmot az állam energia rendszerébe, nem várt módon bizonyította hasznosságát és elméleti képességeit a gyakorlatban is. December 14-én hajnali 1 óra 58 perc 59 másodperckor a mintegy 1000 kilométerre lévő Loy Yang erőmű A3-as blokkja hirtelen leállt és miközben 30 másodperc alatt nullára lassultak a generátorok is, 560 MW energia esett ki Dél Ausztrália elektromos rendszeréből. Ilyenkor a megfelelő protokoll szerint azonnal beugrik (nagyibb teljesítményre kapcsol) egy másik erőmű, hogy kompenzálja a kiesést, de erre 28 másodperecet kell várni. ez talán nem tűnik soknak, de ilyenkor a frekvencia azonnal elkezd esni a nominális 50 Hertzről, és szélsőséges esetben dominóként omolhat össze a hálózat. A Neoen által üzemeltetett Tesla akkutelep azonban 20 másodperccel  a hiba után, amikor már csak 49,8 Hz volt a hálózat frekvenciája, azonnal és automatikusan 7,3 MW energiát küldött a rendszerbe, ami elég volt ahhoz, hogy zökkenőmentesen bekapcsolódhasson a Gladstone szénerőmű.

Forrás: Google Maps

Az eset akkoriban be is járta  a szaksajtót, és az aksik csakhamar meghatározóak lettek az állam frekvencia szabályozásában, de nem kellett arra sem sokat várni, hogy ismét új oldaláról mutatkozzon be a Tesla és a Neoen közös projektje. 2018 januárjába két napon keresztül a forró ausztrál nyárban csúcsra pörgött az energiafogyasztás és a szolgáltató olcsó, az aksikban tárolt áramot tudott busás, 200 millió forintos haszonnal eladni a hálózatnak.

Visszahozta az árát

A beruházás megtérülését eredetileg jóval hosszabb időre prognosztizálták, de az ilyen és ehhez hasonló szabályozási és kereskedési tevékenységek révén már most, 2,5 évvel az üzem megkezdése után megtérült a befektetés. Ehhez persze kellett az is, hogy idén januárban egy tornádó lerombolja a Victoria és Dél Ausztrália közötti fő elektromos összeköttetést és az akkutelep eddigi legnagyobb feladatát abszolválva, több mint 7 millárd forintnak megfelelő bevételt generáljon. Bár a bevétel nem egyenlő a profittal, az akkufarmnak rendkívül alacsony üzemeltetési költségei vannak, és az energia nagy részét a cég saját tulajdonú szélerőműve termeli meg. (Persze a kereskedésben azért van vásárolt energia is). Ezzel együtt a Renew Economy ausztrál oldal úgy számol, az eredeti befektetés mára már meg is térült.

Az aksitelep műholdról (a kép bal oldalán). Forrás: Google Maps

De nem csak a tulajdonos Neoen járt jól. Egyes számítások szerint a Hornsdale Power Reserve eddig mintegy 150 millió ausztrál dollár, azaz több mint 31,5 milliárd forint megtakarítást eredményezett a fogyasztóknak, és 91%-kal csökkentetett az állam energiaszabályozási költségeit.

Természetesen ahhoz, hogy az egész világ száz százalékban megújulókra álljon át szinte felfoghatatlan mennyiségű energiatároló kellene – persze ennek nem kell, hogy feltétlenül minden része akkumulátoros legyen vannak erre más megoldások is. Mégis, már egy ilyen, az egész állam energiarendszeréhez mérve parányi projektnél is jól látszik, hogy a másodpercek alatt üzemképes akkumulátor technológia mind anyagi szempontból, mind a hálózat üzembiztonsága oldaláról jó döntés és egy fontos építőkocka lehet. 

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.