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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

Már szinte ingyen kapják a villanyautót a németek

elektromos autó

Természetesen a fenti cím enyhe költő túlzás, de tekintve, hogy Németország 25-50%-kal növelte a már eddig is nagyvonalú támogatási rendszerét és még ÁFÁ-t is csökkent, helytálló. Már tegnap éjjel beszámoltunk a legújabb német tervekről, amelyek szerint kötelező lesz az elektromos töltőoszlop minden benzinkúton, de a koalíciós pártok itt nem álltak meg és több új módosítással készülnek újabb lendületet adni az elektromos autók terjedésének.

A tervezet ki is verte a biztosítékot a sajtó egy részénél – régen láttunk ennyire manipulatív támadást a villanyautók ellen.

Több mint 3 millió forint, sőt

A német villanyautó támogatási rendszerrel már többször foglalkoztunk, hiszen Európa vezető gazdaságáról, az Unió meghatározó politikai erejéről van szó. Ami Berlinben fontos, az előbb-utóbb máshol is megfontolás tárgya lesz. Jó példa erre az elektromos autók támogatási rendszere, ahol a német két szintű szisztéma nemrég megjelent a hazai pályázatban is.

Új állami támogatással olcsóbb a villanyautó

A német koalíciós pártok most tovább növelnék mind a támogatási összegeket, mind az autók árának felső értékhatárát, de az ÁFÁ-hoz is hozzányúltak.

A bruttó 40 ezer euró, azaz nagyjából 14 millió forint alatti kategóriában eddig 4 ezer euró volt az állami támogatás összege, amit most 50%-kal 6 ezerre növeltek és továbbra is életben van a rendszer azon eleme, hogy ezt ki kell egészítenie a kereskedőnek. Így összesen 9 ezer euró, tehát 3,1 millió forint lehet a támogatás. A 40-60 ezer eurós kategória felső értékhatárát megnövelték 65 ezerre, tehát most már 22,5 millió forintig jár az állami pénz. Ennek összege a kereskedői résszel együtt 7500 euró, azaz 2,6 millió forint.

Ahol talán megmutatkozik az autóipari lobbi ereje, az az, hogy a hibridek is további kedvezményeket kaptak. Az alsó kategóriában 6750, a felsőben pedig 5625 euró jár majd, ami 2,3 millió, illetve 2 millió forintnak megfelelő összeg. Úgy néz ki viszont, hogy a szocdemek tiltakozására kivették a tervezetből azt a passzust, amely a belsőégésűekre is kiterjesztette volna a támogatást, noha úgy hírlett a CDU támogatta volna ezt.

Arról egyelőre nincs új hír, hogy mi lesz a környezetszennyező autók lecserélésére ösztönző roncsprémium-tervezet sorsa. Ha megvalósulna az ötlet, akkor a villanyautók további 5000, a hibridek 3250 euró támogatást kaphatnának. Tehát ha a vásárló kivon a forgalomból egy a környezetszennyező kategóriába sorolt régi belsőégésű autót, akkor további 1,1-1,7 millió forinttal csökkenhetne a vételár. Azonban a fenti változások hatására valószínűsíthető, hogy ez az elem már nem valósul meg.

ÁFA és adócsökkentés

De nem csak a támogatáshoz, az adókhoz is hozzányúlhat a kormány. Az ÁFA az év végéig a jelenlegi 19%-ról 16%-ra csökken és bár ez nem csak a villanyautókra vonatkozik, német sajtóértesülések szerint az autógyárak elkötelezettek amellett, hogy ezt a kedvezményt teljes egészében a fogyasztónak adják – ezzel generálva keresletet. Így a német áfa már 11%-kal lehet kevesebb mint a magyar.

Változtatnak a cégautó adón is, tovább tágítva a kedvezményes adózású villanyosok körét. Az eddigi felső korlát 40 ezer eurós vételár volt, amit most 60 ezerre emelnek – így például már az eddig 43 ezer eurós Model 3 is belefér, de a jövőre a Giga Berlinből kigördülő Model Y is megkaphatja ezt az előnyt. Ez egy jelentős tétel a vásárlási döntéseknél, hiszen Németországban is olyan adózási rendszer működik, miszerint, ha egy alkalmazott céges autót kap, akkor ezután külön adót kell fizetnie. A korábbi értékhatár miatt, véletlenül pont kimaradt a 0,25%-os kedvezményes adókulcsból Európa legnépszerűbb villanyautója, most pedig miután gyárat épít a Tesla Németországban, véletlenül pont belekerült. Erre mondják, hogy szerencse is kell az élethez.

Gőzerővel épül a német Tesla gyár. Vajon véletlen az adóváltozás? Forrás: the_wolfpack_berlin/Youtube

Hogy ez mennyire fontos tud lenni, arra jó példa Hollandia, ahol a tavaly év végi hatalmas villanyautó boom oka egyértelműen az volt, hogy idén visszavettek az elektromos autók cégautó kedvezményéből.

A szegények fizetik ki a Tesládat!

Németországban egyébként az európai átlaghoz képest még mindig viszonylag alacsony a villanyautók piaci részesedése aminek valószínűleg sok oka van. A németek igen büszkék mérnöki tudásukra, a tökéletességig fejlesztett autóikra, amelyek a belsőégésű technológia csúcsának számítanak. Emellett igen erősen a helyi, vagy helyben gyártott márkákat favorizálják, és elvárás, hogy több száz kilométeren át lehessen 150 felett csapatni az autópályán tankolás nélkül. (Még ha a valóságban, a szakaszos korlátozások, építési munkálatok és a forgalom miatt ez a sebesség jóval alacsonyabb is).

Azt is megszoktuk már, hogy a német sajtó egy része, illetve a kommentelők többsége rendkívül ellenséges a villanyautózással és már rég érvénytelen sztereotípiákat (100 kilométeres hatótáv, több órás töltési idő) pufogtatva érvel ilyenkor. Mégis, még ennek fényében is régen láttunk ennyire manipulatív cikket, mint amivel a fentiekhez forrásként használt Focus magazin operál.

Az ID.3 a Frankfurti Autószalonon mutatkozott be a nagyközönségnek 2019 szeptemberében

Kezdjük azzal, hogy a cikk eredeti címe: „Most jön a Tesla-adó: a benzines és dízel sofőrök fizetik meg az árát”. Mindezt azért, mert így most már befér a cégautó kedvezménybe az eddig nyilvánvalóan és irányítottan kizárt márka legsikeresebb típusa. Korábban egyértelmű volt, hogy az összeghatár épp úgy született meg, hogy az Európában legnagyobb darabszámban eladott elektromos autó, a Model 3 kimaradt belőle. Persze eközben a mostani változás miatt nemcsak a Tesla, de a német márkák most megjelenő villanyautói is bekerülhetnek már, hiszem míg korábban a küszöb a Taycan és e-tron tulajdonosokon kívül csak a Tesla vásárlókat zárta ki, hamarosan már szépen jönnek pl. a jobban felszeret VW ID modellek is.

Folytassuk ott, hogy a villanyautós kedvezményeket bemutató cikk illusztrációjaként a pár nappal ezelőtti Tesla baleset képét használják – ennek láttán pártállami lapok szerkesztői csettintenének elégedetten.

Opel Corsa-e

De az egész cikk hangvétele ellenséges és minden idézet után az elektormobilitás elleni szerkesztői véleményt fogalmaz meg, amelynek egy része már sokszor lebuktatott mítosz és konteó. Ismét előkerül, hogy a villanyautó igazából szennyez az erőműveken keresztül, miközben tudjuk, hogy még a legszennyezőbb európai elektromos hálózatokon is fele a dízel által okozott környezeti terhelésnek. Megemlítik, hogy az adókedvezménybe így beférhet már az alap e-tron és a Polestar 2 is, mégis a második pont a „Tesla-adó” címet kapta.

Végül azt emeli még ki a szerző, hogy a tervezet szerint növelnék a 95 g CO2/100km feletti kibocsátású benzinesek és dízelek adóját illetve 2021-től CO2 adót vezetnek be, ami már a harmadik adó lesz a belsőégésű motoros kocsikon, miközben a villanyautó támogatást 2030 végig kitolják, mielőtt 3 véleményt ismertetne. Ebből az első kettő üdvözli a döntéseket, de a záró idézet az FDP német liberális párttól származik, amely szerint a kormány most azt az elektromos autó technológiát erőlteti rá lakosságra, amit a nép már elutasított, ráadásul a technológia előretörése és támogatása német munkahelyek ezreibe fog kerülni, és azokkal fizettetik ezt meg kik nem engedhetnek meg maguknak villanyost.

A felhergelt olvasók ezután az ennek megfelelő stílusban reagáltak a kommentkben, a cikkben lévő szavazás állása pedig 133 ezer vélemény után az, hogy az emberek 67%-a semmiképpen nem venne villanyautót. Persze ha a fennmaradó 33% igen, akkor az brutális áttörés lenne az elektromos autók piaci részesedésében és minden bizonnyal további terjedésüket vonná maga után – de ezt már csak mi tesszük hozzá.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.