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
auto
2024. 04. 20. szombat

Az utóbbi időben sokan találgatják vajon mit tudhat, mikor kerül gyártásba, milyen termékekben jelenik meg és hol készül majd a Tesla új, következő generációs akkumulátora. Most ez utóbbi információhoz kerültünk egy lépéssel közelebb.

Még Musknak is leesik az álla

Mint már mi is írtunk róla korábban, a Tesla gőzerővel készül az új, következő generációs akkumulátorai gyártására, amelyek az elmúlt évek felvásárlásai (Maxwell, Hybar) és a neves Jeff Dahn féle kutatólaborral kötött együttműködésnek köszönhetően jelentős előrelépést ígérnek a villanyautózásban. Sok teória kering a száraz elektródás gyártástechnológia áldásairól, hiszen elviekben töredéke a gyártás helyigénye, olcsóbb az akkumulátor, elvileg akár még kobalt mentes is lehet, ráadásul a várakozások szerint az energiasűrűsége is javul.  Hogy pontosan mi lesz ebből a valóság és mi csak a rajongók képzelgése azt még nem tudjuk, de Elon Musk már többször azt mondta, hogy még neki is leesett az álla, mire képesek a mérnökei. Lehet megvan a millió mérföldes aksi?

Project Roadrunner: szivárognak a részletek a Tesla új szuperaksijáról

A hivatalos bemutatóra szeptember 15-ig kell várnunk, mivel a koronavírus miatt, most nem igazán lehet nagyszabású sajtóeseményeket tartani, ráadásul a cég is arra összpontosít, hogy mielőbb újra felfuttassák a gyártást és pénzt termeljenek. Azonban úgy néz ki, ha más nem is, az kiderült már most, hogy hol készül majd az aksi.

A szemünk előtt volt elrejtve

Sokáig úgy hittük, hogy az új cellák gyártása majd a Gigafactory Nevada helyszínén történik, hiszen itt vannak a Tesla jelenlegi gyártósorai is, amelyeket a Panasonickal közösen üzemeltetnek. (Egész konkrétan a Panasonic gyártja a cellákat a Tesla specifikációi alapján és az autógyártó készít ezekből akkupakkokat).

Nem olyan nagyon régen azonban feltűnt nekünk, hogy a cég a fremonti bázisra keres aksi gyártásban jártas szakembereket a nyilvános állásportálján. Azt is tudtuk, hogy fremontban van még több kisebb nagyobb telephelyük a központi gyáron kívül is, így például egy ilyenben készülnek az autók ülései, illetve a Superchargerek alkatrészei is, de a szomszédos Lathropban egy méretes logisztikai bázisuk is van.

Nem először bukkan fel a Kato Roadon található épület sem mint az egyik ilyen titkos helyszín, de igazán soha nem tudtuk, mi történik ott. Mostanáig.

Mint már sokszor, a helyi építésügyi hatósághoz beadott engedélykérelmek buktatták le a céget, mivel ezek publikusak és természetesen a Tesláról lévén szó, az érdeklődők nagyítóval szokták átnézni amit találnak. Most a központi gyártól 4 kilométerre lévő Kato Road 47700 szám alatti épülettel kapcsolatban kerültek elő ilyen papírok.

Aksi labor és gyártósor

Mint a dokumentumból kiderül, a helyszínen (amely 2 épületből áll és a másodiknak hivatalosan más a címe, de ez ugyan az a komplexum) már eddig is egy Tera névre keresztelt akkumulátor kutató, fejlesztő labort üzemeltetett a Tesla, de itt egy eléggé szerény kapacitású gyártósor volt csak, és az épületben 2017 óta nem zajlott nagy volumenű termelés. Feltehetően az új prototípusok gyártásával foglalkoztak a laborban.

Tesla, Kato Road

A jelenleg két szintes, 11.735 négyzetméteres fő épületben a cég jelenleg leginkább csak a földszint nyugati részét használja, a többi területen irodák, kávézó és raktárak vannak, de egy nagy rész teljesen üresen áll. Most ezt fogják a második és egy új harmadik szinten 14.500 négyzetméteresre bővíteni és teljesen kihasználni mivel a Roadrunner projekt keretében telepítenek ide cellagyártó sorokat.

Igen, jól emlékszik az olvasó, a Roadrunner a Tesla titkos új aksija, amiről szeptember 15-én hull le a lepel.

A szomszédos, 6705 négyzetméteres épületet nem fogják bővíteni, mivel ennek jó része amúgy is üresen állt eddig. Most ide fog kerülni a katód gyártás illetve a cellagyártás folyamatának utolsó fázisa.

A bővítés viszonylag kevés külső munkálattal jár majd és a cég tervei szerint 3 hónap alatt kivitelezhető. Az első engedélyeket a dokumentumok szerint már március 20-án megkapták, de nyilván ez nem jelenti a munkálatok azonnali megkezdését, főleg a koronavírusos leállások közepén. Ha viszont most május közepén itt is újraindulhatott a munka, akkor teljesen elképzelhető, hogy szeptemberre tényleg beindul a termelés. Ez egybevág azzal, hogy Musk a szeptember 15-i bemutatóra azt is ígérte, hogy megmutatják majd a gyártósorokat.

Géppuska sebességével készülnek a Tesla 2170-es cellái a nevadai gigagyárban. Forrás: Tesla

A két épületben 470-en fognak dolgozni, melyből 400-an, több műszakban, közvetlenül a gyártásban vesznek majd részt. Az üzem, pár karbantartási leállás kivételével, 24/7-ben fog termelni és napi 38 kamionnyi forgalmat generál majd. Azt is megtudtuk, hogy a jelenlegi 4,5 MW-ról 10,5 MW-ra nő a komplexum energiaigénye, amit a helyi szolgáltató PG&E biztosít a meglévő dedikált trafóállomáson keresztül – bővítés nem szükséges. Az üzem energiafogyasztása 92.800 MWh lesz éves szinten, aminek nagy részét az, idézem:

új technológiájú Roadrunner gyártósor fogja felhasználni, amely az év 365 napján, napi 24 órában üzemel majd.

A cég hozzáteszi, hogy az itt gyártott cellák egy része olyan energiatároló rendszerekbe kerül majd, amelyek segítenek tárolni a megtermelt nap és szélenergia éppen felesleges részét, későbbi felhasználás céljából. A Teslának egyébként éppen a helyi szolgáltató PG&E-vel fut egy nagy gigawattórás nagyságrendű projektje, ami a csúcsüzemi gázerőművek kiváltást célozza meg. Kis érdekesség, ez a cég 1896-ban két másik vállalat egyesülésével jött létre, amelyikből az egyik az Edison Light and Power Company volt. Hogy Elon Muskot idézzük, „fate loves irony”, azaz a sors szereti az iróniát.

Miben lesz új aksi?

A kérdés persze továbbra is az, mely Tesla termékekbe kerül majd ilyen új akkumulátor. A fellelt dokumentum erre nem ad választ – bár egy szakaszban lazán utal az energiatárolás üzletágra – de azért egy kis logikával levonhatunk pár következtetést.

A sírba küldi a hagyományos autókat a Tesla új aksija?

Bár az új száraz elektródás gyártástechnológia hely és energiaigénye töredéke a hagyományosnak, ez az épületegyüttes pedig jelentősen bővül, azért ez mégsem a Nevada Gigafactory. Így nem valószínű, hogy itt olyan volumenű termelés folyhat, ami az évi félmillió Model 3/Y gyártásához elegendő. Esetleg a csúcsmodellek kaphatnának új aksit, de Musk nemrég azt írta Twitteren, hogy nincs fejlesztés alatt új aksi csomag ezekhez a típusokhoz. Persze ez nyilván nem marad örökre így, de valószínű, hogy az új szuperaksit a Tesla egyelőre a saját üzemében, a Panasonic nélkül akarja gyártani, mert komoly fejlesztésről és versenyelőnyről van szó.

tesla model s plaid

Model S Plaid protoípus. Forrás: InsideEVs

Logikusnak tűnik, hogy esetleg a Model S és X következő frissítése kapja meg ezeket, hiszen a két modellbe jelenleg mindössze 6-7 GWh kapacitás megy, amit ráadásul japánban állítanak elő és a régebbi 18650-es cella formátumban készülnek. Az is lehet, esetleg kezdetben csak a közelgő Plaid csúcsmodell kapja meg az új cellákat. Nagyjából ugyanennyi esély van azonban ara is, hogy az új Roadster, a Semi, esetleg a Cybertruck lesznek az első autók ezzel a cellával. A könnyű, de mégis kb. 200 KWh aksi kapacitású sportautó eddig is a fizika határait feszegette a hagyományos akkumulátor technológiával és  a kis darabszám/nagy haszonkulcs miatt ideális lehet egy vadi új technológia lassú felpörgetéséhez, a magas kezdeti költségek megtérüléséhez.

Ha minden igaz, 2,5 hónap és megtudjuk mi is pontosan a Tesla terve.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.