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
auto
2024. 03. 29. péntek

Huszonöt darab tisztán elektromos I-PACE sportterepjárót küld Osloba a Jaguar az úgynevezett ElectriCity programhoz, melynek célja a világ legelső, vezeték nélkül tölthető taxiflottájának szolgálatba állítása a szükséges töltőinfrastruktúra kiépítésével. A projektről tavaly tavasszal már írtunk, amikor az indukciós elven működő töltőket fejlesztő Momentum Dynamics, a régió legnagyobb töltőüzemeltetőjeként működő Fortum Recharge, valamint a norvég főváros önkormányzata először árult el konkrétumokat a tervekről.

Saját indukciós töltőhálózatot kapnak az osloi taxik

Azóta a skandináv országok legnagyobb taxihálózata, a Cabonline is csatlakozott a projekthez, amely az elektromos Jaguarokból álló flotta üzemeltetéséért lesz felelős. Az 50 és 75 kW teljesítmény közötti vezeték nélküli töltőberendezések a földben lesznek elrejtve, és automatikusan megkezdik az indukciós töltőtechnológia befogadására kialakított járművek töltését, amint azok föléjük parkolnak. A töltők a taxiállomásokon lesznek letelepítve, hogy a taxisoknak ne kelljen kitérőt tenniük a berendezésekhez, hanem addig tudjanak töltődni, amíg a következő fuvarra várnak. Ez átlagosan 6-8 percnyi energiafelvételt jelent, ami minden fuvar után megismétlődik – a programban résztvevő felek szerint így biztosítható, hogy a taxik folyamatos körforgásban, napi 24 órában szolgálatban maradhassanak. A tesztelés az év végén kezdődik.

Az ElectriCity program az osloi városvezetés azon célkitűzésének gyakorlati alapjait fekteti le, miszerint 2024 első negyedévére kizárólag elektromos taxik fuvarozhassák az utasokat. Ezen a területen tehát a norvégok egy kicsit visszavettek az ambícióikból, hiszen tavaly még 2023 volt a céldátum, de ez mit sem változtat azon, hogy komolyan gondolják a villanyautókra való teljes átállást, és 2025-re kizárólag zéró kibocsátású személyautót lehet majd vásárolni az országban.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.