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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

Egy teljesen önvezető, tisztán elektromos jármű fejlesztésére irányuló együttműködést jelentett be a Volvo Car Group és a Waymo, melyet közösségi közlekedési célokra, autómegosztó szolgáltatásokhoz fognak felhasználni. A kínai Geely tulajdonában álló svéd autógyártó-csoport, valamint a Google korábbi önvezető autós projektjéből megalakult amerikai technológiai vállalat egyelőre kevés részletet árult el a tervekkel kapcsolatban, így azt sem tudjuk, hogy hol, illetve mikor állhat szolgálatba a közös villanyautó, de valószínűleg néhány évet várnunk kell rá.

Az viszont biztos, hogy 4-es szintű autonómia – név szerint a Waymo Driver – jellemzi majd a robottaxit, azaz nem lesz szükség személyzet jelenlétére a jármű vezetéséhez. Az együttműködésben a Waymo az önvezető szoftver, valamint a mesterséges intelligencia „érzékszerveiként” szolgáló hardverek, például a kamerák, radarok és lidarok fejlesztéséért lesz felelős, míg a Volvo tervezi és gyártja majd az autót.

Jaguar I-PACE Waymo technológiával

Az autógyártó és az önvezető technológiában élenjáró vállalatok közötti együttműködések nem ritkák: a Waymo többek között a Jaguart is a partnerei között tudja, és már az első I-PACE sportterepjárók tesztelését is megkezdte az Egyesült Államokban azzal a céllal, hogy az elkövetkezendő években 20 000 villanyautóval bővítse flottáját. Nem kizárt, hogy ez az összefogás teszi majd lehetővé a Waymo számára, hogy európai utakon is kipróbálhassa önvezető sofőr nélküli járműveit. A Volvo eközben az Uberrel is együtt dolgozik – ez a partnerség sajnos azzal a halálos balesettel vált igazán ismertté, amely miatt az Ubernek fel kellett függeszteni tesztjeit 2018-ban. Közös villanyos robottaxit már a General Motors önvezetéssel foglalkozó cége, és a Honda is bemutatott.

Nyilvánosságra került az Uber önvezető autójának videója a halálos balesetről

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.