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
auto
2024. 04. 20. szombat

Most, hogy már legalább 150 ID.3 szaladgál az Európában – a VW az alkalmazottaival kezdte az autók kiszállítását – egyre gyakoribbak lesznek a különböző lesifotók és a valós tapasztalatokból szivárgó információk az interneten. A román Electro Mobilitate villanyautós oldal egy német Ionity töltőn csípte el a várva várt német autót, végigkövették a töltési folyamatot és elég biztató adatokkal szolgáltak.

Forgalomba állt az első 150 db Volkswagen ID.3

A fizika meg az ő törvényei

A villanyautók töltésénél, legalábbis a jelenlegi li-ion technológiával, nagyon nagy csodák nincsenek. Legtöbbször már az akku csomag mérete, vagy egy-két műszaki paraméter, mint például a cellák száma, feszültsége, a folyadékhűtés megléte vagy hiánya ismeretében előre lehet tudni, hogy mennyire lesz gyors egy autó a villámtöltőkön. Elég jó ökölszabály például, hogy egy kis aksit sokkal kisebb teljesítménnyel lehet tölteni, mint egy nagyobbat, így például tudjuk, hogy a Hyundaiok és Kiák kisebbik 39-es aksija jóval lassabban tölt, mint a nagyobb 64-es és nincs ez másként a Teslánál sem, egy SR+ Model 3, vagy egy régebbi 60-as, vagy 75-ös Model S soha nem fog olyan gyorsan tölteni mint az autók drágább változatai. A fizika törvényei még Elon Musk autóira is vonatkoznak.

Ezért fontos észben tartani, hogy a most elcsípett ID.3 a 1st Edition autók egyike, amely a közepes 58 kWh-ás kapacitású aksit kapta meg. Lesz nagyobb aksi, ami akár ennél gyorsabban, vagy legalábbis nagyobb kezdeti teljesítménnyel tölt, és az is biztos, hogy az alap kisebbik aksis, 330 kilométeres hatótávú modell ennél szerényebb képességekkel rendelkezik majd. Egyes VW anyagokban például csak 50 kW-os DC töltést írnak ehhez az alapmodellhez, más marketing brosúrák szerint felár ellenében ez 100-asra cserélhető, ami azt sejteti, hogy itt nem aksi/kémiai limit van, hanem más hardveren spóroltak. Biztosat azonban majd csak akkor tudunk, ha elkezdik gyártani ezt a variánst, ami egyébként várhatólag a magyar 11 milliós támogatási küszöb alatti árcédulával érkezik majd.

Szóval ennek tudatában nézzük mire megy a közepes aksis ID.3 az egyik legnagyobb teljesítményű európai töltőoszlopon.

Nem semmi!

A töltési görbére pillantva rögtön elismerően csettinthetünk. Nincsenek a marketing anyagok kedvéért kicsiholt trükkök, egy 5-10%-os kezdeti nagy teljesítmény, majd meredek zuhanás, hanem egy szép egyenletes görbét látunk. Felhívnám arra is a figyelmet, hogy a töltés nem 0, hanem 27%-nál indult. Ez alapvetően biztató, mert azt sejteti, hogy 31%-ig tartó 100 kW-os menetelés akár már a töltési görbe elejétől indulhat, így szinte a teljes kapacitás harmadáig eszméletlen jó tempóban lehet újratölteni a kocsit. Ugyanakkor azért intenék némi óvatosságra, mert láttunk olyan autókat, aksikat, amelyeknek 0-ról eltart akár 10-15%-ig is, míg elérik a maximális töltési teljesítményt, szóval nem annyira egyszerű ez, hogy húzunk egy egyenes vonalat 0 és 31% között, hogy ott végig 100 kW. Ha kapunk tesztautót, biztosan utánajárunk ennek és megosztjuk az eredményt.

Amit viszont a továbbiakban látunk és tényadattal támasztható alá, az sem kevésbé impresszív. 31-től egészen 54-55-ig 70 kW felett tölt az autó, ami arra enged következtetni, hogy egy hosszabb út során egy rövid boxkiállással megvan a féltöltés. Ezután egészen 70% környékéig 50 kW felett maradunk és tartjuk is ezt a szintet 80-ig. Tehát 80%-os töltöttségig is megéri egy gyorsabb, Ionity teljesítményű oszlopon töltenünk. A gyakorlatban általában nem praktikus 80-100% között villámtölteni az elektromos autókat, mert nagyjából annyi ideg tart ez, mint 10-ről 80-ra elérni, így jobban járunk több, rövidebb töltési ciklussal, mint egy darab másfél órással. Azonban jó látni, hogy az ID.3. ezen verziója egészen 90%-ig 30 kW fölött marad és még az utolsó percben is 20 kW felett tölt. Természetesen ezek a százalékok önmagukban nem jelentenek sokat, mert fontos tudni a valós hatótávot is. A százalékokkal és töltési teljesítménnyel igazából maximum az autóskártyákon lehet vagizni – a való életben inkább az érdekel minket, hogy autópálya tempónál hány perc alatt mennyi hatótávot nyerhetünk vissza.

Akárhogy is, ez így elsőre, egészen bravúros eredmény és komoly érv lehet a típus mellett. Ennél csak egy picit érdekel jobban, hogyan tölt az az alap verzió, amit várhatólag a magyar vásárlók többsége tud majd megvenni. Reméljük erről is lesz hamarosan információ.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.