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
auto
2024. 03. 29. péntek

Több mint fél év telt el a Mustang Mach-E premierje óta, de a villanyautó kapcsán még mindig arról esik szó legtöbbször, hogy mit gondolhattak a Ford igazgatói, amikor ezt az 56 éves történelmet maga mögött tudó ikonikus modellnevet aggatták rá egy tisztán elektromos járműre. De nem csak a V8 hiánya verte ki a biztosítékot, hanem a formatervezők munkája is, akik ugyan mindent megtettek a Mustang stílusjegyeinek megőrzésére, crossoveres alakja miatt a Mach-E-vel sokan inkább a gyereket fuvaroznák az iskolába, semmint hogy a haverokkal repesszenek vele a versenypályán.

Ford Mustang Mach-E: az új csődör a karámban

A hagyományokhoz erősebben ragaszkodó autórajongók valószínűleg soha nem fogják kiheverni a Ford döntését, az autógyártó pedig nem is próbál segíteni nekik, sőt, az elektromossá alakított egyszeri Mustangokat felsorakoztató marketingkampánnyal inkább tovább lapátolja a szenet a tűzre. Az első one-off darab a Lithium volt tavaly novemberben, amit a Ford valószínűleg amolyan felvezetőként használt a Mach-E által hozott hidegzuhanyhoz.

Sokkoló meglepetés a Fordtól: íme a villanyos Mustang Lithium

Az idén áprilisban bemutatott Cobra Jet 1400 a negyedmérföldes sprintelésre született, és állítólag olyan jól megy neki, hogy a jelenlegi csúcstartót is leverné a trónjáról. Itt már nem is arról van szó, hogy a versenyzésre tervezett villanyautók legyorsulják-e a belsőégésű motoros füstgépeket, hanem hogy az elektromosokat összeengedve ki bizonyulna legjobbnak: a Ford Mustang Cobra Jet 1400, a Chevy Camaro e-COPO, netán egy tuningolt Porsche Taycan, vagy majd a villanyos BMW M5?

Itt egy új elektromos Mustang

Azt gondolnánk, hogy manapság emlegetett három-villanymotoros autók (Audi e-tron S, Tesla Plaid hajtáslánc, Cybertruck) már az elektromos technológia határát feszegetik. Aztán jön a Ford, és megmutatja, hogy lehet egy autóba hét villanymotort is tenni. Nem könnyű elképzelni, hogy ezt hogyan tudják megoldani a mérnökök, pláne annak, aki hozzászokott, hogy felnyitja a motorháztetőt, és a jó öreg benzinmotor mosolyog rá, és nem egy frunk, mint például a Mach-E-ben. Márpedig a legújabb one-off bemutatóautójában, a Mustang Mach-E 1400-ban a bűvös hetest választotta a Ford a motorok számának: három ment az első differenciálműhöz, négy pedig a hátsó tengelyt hajtja „palacsinta stílusú” elrendezésben. A jármű egyébként a megvásárolható Mach-E GT vázát viseli, csak a tervezők lejjebb engedték a hasát, és vad karosszéria-elemeket pakoltak rá.

A lóerők száma 1400, amiről azért sejthetjük, hogy több is lehetne, de a Ford és az RTR tuningcég így is vért izzadtak, hogy le tudják faragni a teljesítményt annyira, amit még egy versenyzésben jártas emberi kéz el tud bírni. Mi értelme van akkor hét villanymotort rakni egy autóba? Erre a kérdésre mi nem tudunk kielégítő választ adni, de a Ford Performance és partnere 10 000 órát dolgozott azon, hogy megmutassa, mire képes egy villanyautó, és ezt közelebb vigye ahhoz, amit az emberek még elhisznek arról, hogy mire képes egy villanyautó. Mark Rushbrook, motorsport-igazgató szavaival élve: „A kihívás az volt, hogy a hét motor által biztosított extrém teljesítményt kordában tudjuk tartani. A Mustang Mach-E 1400 az elektromos járművekben rejlő lehetőségek művészetének bemutatódarabja”.

Mindemellett a Mach-E 1400 egy fontos tesztágy az elektromos hajtáslánc, valamint új, könnyebb anyagok számára. Az energiaellátást 56,8 kWh-nyi nikkel-mangán-kobalt kémiájú zacskós akkucella biztosítja, amit töltés közben folyadék hűt. A villanymotorok rugalmasan konfigurálhatók, így a meghajtást csak az első, csak a hátsó, vagy akár az összes kerékre rá lehet bízni, attól függően, hogy a villanyautó mely versenystílusban akarja kipróbálni magát. A Brembo fékekkel és hidraulikus kézifék-rendszerrel valószínűleg a driftelésben a legerősebb, de a Ford szerint a NASCAR versenyekben is megállja a helyét, ezt segíti a közel 1000 kilós leszorító erő, ami 257 km/h-nál hat rá. Az autó hamarosan egy NASCAR versenyen mutatkozik be élőben, addig is az alábbi videóban látható, hogyan lehet kereket füstölni hét villanymotorral.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.