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
auto
2024. 04. 20. szombat

Ismét nyereséges a Tesla, irány az elit klub!

üzlet

A hónap elején közzétette második negyedéves gyártási és értékesítési számok után talán már senkinek nem okozott túlzottan nagy meglepetést, mégis hatalmas mérföldkő a cég életében: immár egy éve folyamatosan nyereséges a Tesla.

Minden várakozást túlszárnyaltak a Tesla eladásai

A világ legnagyobb villanyautó gyártójának eladási és pénzügyi mutatói gyakran túlmutatnak magán a vállalaton, mert még mindig sokszor vonnak le belőlük következtetéseket az elektromos autók iráni vásárló igényről. Sokat hallottuk már a károgóktól, hogy a villanyautókat csak egy szűk réteg vásárolja, amolyan hippik, a saját lelkiismeretüket megnyugtató zöldek. Azt is sokszor leírták már, hogy bizony ezeket a járműveket nem lehet nyereségesen gyártani. Így aztán minden sikeres Tesla negyedév újabb cáfolat ezekre az elméletekre.

Most azonban ennél is többről van szó.

Mindennek dacára

Az, hogy az idei év katasztrofális a világgazdaság számára talán mindenki számára világos. A koronavírus különösen nehezen érintette az autógyártókat, hiszen nem csak a vásárlók bánnak óvatosabban a pénzükkel, de tízezrek vesztették el a munkahelyüket, akadoztak az ellátási láncok és hetekre zárva voltak a gyárak és a kereskedések is. Mindez pedig pár hetes-hónapos csúszással de végigsöpört az egész világon – és még nincs vége.

A legfrissebb adatok szerint a legtöbb nagy autógyártó 30-35% közötti visszaesést szenvedett el az eladásaiban az idei második negyedévben. Ennek fényében már az is rendkívül szép teljesítmény volt, amikor kiderült, hogy az előző év hasonló időszakéhoz képest a Tesla eladásai mindössze 5%-al csökkentek. Különösen igaz ez akkor, ha tudjuk hogy március végétől 6 héten át zárva volt a cég központi kaliforniai gyára, így gyakorlatilag az időszak felében nem készült ott autó.

Így különösen jónak számít a 6 milliárd dolláros forgalom, az 1,2 milliárdos bruttó és a 104 milliós nettó haszon.

A remek eredményből 857 millió dolláros bevétellel vette ki a részét az energia üzletág, aminek keretein belül 27 MW teljesítményű napelemet és 419 MWh akkumulátor kapacitást telepítettek. A fennmaradó forgalmat az autók eladásával érte el a cég.

Apropó gyártás és eladások. Érdekes megfigyelni, hogy ami problémát okozott az első negyedév végén, az hogyan lett most a cég hasznára. Bár a gyárleállás miatt mindössze 82.272 autó készült a második negyedév során, 90.891 járművet tudtak leszállítani a vásárlóknak. Az egyenlet feloldása az első negyedév végén bennragadt készletek, hiszen a kereskedések márciusi bezárása miatt jelentős mennyiségű autó maradt a nyakukon, amit akkor nem tudtak átadni. Most ezek nem csak az értékesítési mutatókat javították, de a Free Cash Flow-t is szépen megtolták.

Fordulópont

Ezzel az eredménnyel a Tesla most már sorozatban a negyedik negyedévben volt nyereséges ami több mint egy szép statisztika. Ezzel ugyanis a vállalat elméletileg teljesítette a legnagyobb 500 amerikai tőzsdei cég listájára való bekerülés utolsó kritériumát is. És ismét, ez nem egyszerűen csak valami tetszetős cím vagy díj, hanem azt jelenti, hogy ha felveszik a céget az S&P 500 listára, akkor sok nagy, több tízmilliárd dolláros pénzalap szinte kötelező jelleggel kell, hogy TSLA részvényeket vásároljon a következő hetekben, ami elméletileg felfelé hajthatja majd a vállalat amúgy is szédületesen drága részvényeinek az árát.

Legalább ilyen fontos lesz majd a szeptember 22-re időzített Battery Day, amelynek során megismerjük majd a vállalat következő generációs aksiját és ha minden jól megy kapunk pár ezzel kapcsolatos termékbejelentést is. Elég sokan számolnak úgy, hogy az első aksik a Model S/X legújabb verziójába kerülnek majd és az autók ennek kapcsán külsőben és belsőben is megújulnak.

Szeptembertől gyárthatják a Tesla új szuperaksiját

Erre az eseményre még pontosan 2 hónapot kell várnunk, de addig sem maradunk Tesla érdekességek nélkül. Pár perc múlva kezdődik a vállalat ilyenkor szokásos befektetői telefonkonferenciája –  erről és az itt megtudott érdekességekről természetesen mi is beszámolunk majd. Amint élesedett, ezen a linken lesz elérhető az írás.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.