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
auto
2024. 04. 24. szerda

Üzleti titkok lopásának vádjával pert indít a Tesla négy volt alkalmazottja, valamint a Rivian ellen, az Amazon, illetve a Ford által is támogatott start-up ugyanis a Tesla szerint tudatosan ösztönzi a bizalmas és védett információk eltulajdonítását. A kaliforniai bírósághoz benyújtott keresetben az olvasható, hogy az elmúlt hetekben egy aggasztó tendenciára derült fény, miszerint több olyan alkalmazottról is kiderült a vállalati titkok ellopása, akiket később a Rivian kezdett el foglalkoztatni. A Tesla 13 korábbi munkavállalójáról tud, akiket még köt a titoktartási szerződés, és most a Riviannál dolgozik.

Rivian R1T

Az Elon Musk cége által indított per a jelek szerint stabil alapokra épül, mivel a négy megnevezett alperes ellen konkrét bizonyítékokkal is tud szolgálni. Az egyikőjük Tami Pascale, akit július 6-án hallgatott ki a Tesla vizsgálóbizottsága, miután felfedezték, hogy a gyártásra, értékesítésre, és bérszámfejtésre vonatkozó bizalmas dokumentumokat töltött le. Pascale eleinte tagadta a vádakat, és azt állította, hogy csak személyes fájlokat vett birtokba, de miután szembesítették a bizonyítékokkal, mindent beismert.

Hasonló vádakat fogalmazott meg a Tesla Jessica Siron korábbi munkavédelmi vezető ellen, aki a gyártási programokra és a gyártóberendezések beállításaira vonatkozó titkosított fájlokat szerzett meg röviddel azután, hogy elfogadta a Rivian állásajánlatát. Kim Wong esetében a Tesla állítólag e-mailekkel is bizonyítani tudja, hogy az adatlopás a Rivian utasítására történt: a toborzásért felelős ex-alkalmazott Gmail-fiókjában történt levelezésből kiderült, hogy éppen azt a legalább 16 bizalmas dokumentumot küldte tovább, amelyre a Riviannak szüksége volt.

Tesla Model Y karosszéria-üzem Fremontban

Carrington Bradley a töltési programokért felelős ügyvezetőként távozott a Teslától márciusban, ezt követően pedig ugyanezen pozíciót foglalta el a Riviannál – feltételezhetően azért, mert a michigani székhelyű start-up is éppen saját töltőhálózatán dolgozik. Utolsó előtti munkanapján – a Tesla nyomozói által kiderített információk szerint – elküldte saját személyes e-mail címére azon Tesla-dolgozók nevének és elérhetőségének listáját, akik a Supercharger-hálózat fejlesztését végzik. Ezáltal a Rivian célzottan megkörnyékezheti azokat a szakértőket, akik a legnagyobb rálátással rendelkeznek a globális töltőhálózat körüli munkálatokra.

A Tesla összesen 178 olyan dolgozójáról tud, aki később a Riviannál folytatta pályafutását, ebből 70 közvetlenül a Teslától szerződött át. Habár eddig négyük ellen nyújtott be keresetet a vállalat, a számuk valószínűleg tovább fog nőni, két másik alkalmazottal szemben ugyanis már eljárás is indult a cégen belül.

Tesla csoportkép az egymilliomodik villanyautó elkészültekor (forrás: Elon Musk/Twitter)

Az Electrek hírportál megkereste a Riviant, amely tagadta a Tesla állításait. A start-up szóvivője úgy fogalmazott, hogy minden munkavállalójuk számára előírás, hogy korábbi munkáltató szellemi termékeit nem vezethetik be a Rivian rendszereibe, így a keresetben megfogalmazott vádak alaptalanok és szembe mennek a vállalat kultúrájával, világnézetével, és belső szabályzatával.

A Rivian egyébként nem az első start-up, mely ellen pert indít a Tesla: a kínai Xpeng állítólag az Autopilot forráskódját szerezte meg lemorzsolódott dolgozók által, a jelenleg az Amazonhoz tartozó, önvezetéssel foglalkozó Zoox pedig szintén belekeveredett egy ugyanilyen botrányba.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.