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
auto
2024. 04. 16. kedd

Elképesztő 517 mérföldes, azaz 832 kilométeres hatótávot jelentett be a Lucid első villanyautójához, melynek hivatalos bemutatója kevesebb mint egy hónap múlva esedékes. A kaliforniai székhelyű autógyártó start-up számos ígéretes tulajdonságot elárult már az Air nevet viselő prémium szedánjáról, többek között azt, hogy 900 V-os akkumulátorral érkezik, 0,21-es alaktényezőjével pedig az aerodinamika új királya lesz a személyautók között. A Lucid korábban arról is megosztott egy videót, hogy mérnökei egyetlen töltéssel teljesítették a San Francisco és Los Angeles közötti több mint 400 mérföldes távolságot részben autópálya tempóban. Csak azt felejtették el hozzátenni, hogy körülbelül 100 mérföldre elegendő energia még maradt is az aksiban.

A Lucid villanyautója lehet az aerodinamika új királya

A most közzétett hatótáv-adat ráadásul nem holmi saját tesztekből kikövetkeztetett nagyotmondás, hanem az ismert és független FEV North America mérnöksége által végzett mérés eredménye, ami az EPA multiciklusú tesztprocedúráját alkalmazza (SAE J1634 Oct 2012 Standard). Egyelőre tehát nem egy hivatalos EPA-mérésről van szó, de a FEV mérései általában nem szoktak jelentős mértékben eltérni a valós hatótávot leginkább tükröző hivatalos szabvány eredményétől.

Forrás: FEV North America

Ettől függetlenül persze nehéz elhinni, hogy egy jelenleg saját kész gyárral sem rendelkező vállalat képes 115 mérföldet (185 kilométert) ráverni a Tesla hatótávjára. Az InsideEVs spekulációi szerint arról lehet szó, hogy a Lucid Air egy közel 130 kWh-s akkucsomagot kap (legalábbis erről volt szó korábban). Ez ugyebár 30%-kal nagyobb, mint a Model S 100 kWh-s akkuja, a hatótáv pedig szintén közel 30%-kal magasabb. Hozzá kell tenni viszont, hogy a vezérigazgató állítása szerint jelentős mértékben sikerült csökkenteni az akkukapacitást, azaz ennél kisebb energiatároló egységre kell számítani, de még mindig elképzelhetőbbnek tűnik ez a magyarázat, mint az, hogy a Lucid körülbelül azonos akkukapacitás mellet ennyivel nagyobb hatékonyságot tudott elérni házon belüli fejlesztéssel.

Hogy mi az igazság, az a szeptember 9-i premieren valószínűleg kiderül, mint ahogyan az is, mennyit kell majd fizetni az Airért, ami így a legnagyobb hatótávolságú elektromos autó lehet a piacon a 2021 év elejei gyártást követően.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.