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
auto
2024. 04. 23. kedd

Jön az olcsóbb Tesla Model Y

elektromos autó

Bár a Tesla Model Y-ra itt Európában még egy darabig várni kell, azért nyomon követjük a legfontosabb fejleményeket a Model 3 CUV testvére kapcsán. Most egy új, olcsóbb verzióról szóló hírt osztunk meg.

Nem lesz kicsi akku

Elon Musk nagyjából egy hónapja jelentette be Twitteren (hol másutt?), hogy mégsem készül majd kis akkus, azaz Standard Range, avagy SR verzió a Model Y-ból. Magyarázata egyszerű volt, szerinte az amerikai szabvány szerinti hatótáv 400 kilométer alatt lenne, ami ma „már elfogadhatatlan”, ezért más módját találták meg az árcsökkentésnek.

Musk egyébként nemrég arról is beszélt, hogy úgy véli a 300 mérföld, tehát 480+ kilométer lesz hamarosan az alap hatótáv amit a vásárlók elvárnak egy villanyautótól, így nem nagyon tervezik kisebb hatótávú autók gyártását. Lássuk be, ebben nehéz vitatkozni Muskkal, hiszen senki sem elvi okokból keres kisebb hatótávú villanyautót, hanem inkább csak azért, mert azt tudja megfizetni. Ráadásul tudjuk, hogy ezek az elméleti hatótávok bőven a fájdalomküszöb alá tudnak csökkenni, ha európai autópályatempóval közlekedünk. Télen pedig, amikor az aksik eleve nincsenek annyira kirobbanó formában és még fűtünk is, az olcsóbb, 300 kilométeres hatótávval hirdetett autók akár 200 kilométer alá is becsúszhatnak 130 km/h-nál.

Másodszor csökkenhet az ára

A fenti bejelentés előtt nem sokkal a Tesla egyébként mintegy 3000 dollárral, azaz nettó 900 ezer forinttal csökkentette az autó árát – így gyakorlatilag megfelezve az árkülönbséget az azonos felszereltségű 3-as és Y között. Ha a Tesla ellendrukkereire hallgatunk, akkor ez a csökkenő kereslet biztos jele. Ha a cég híveit kérdezzük, akkor ez csak a cég szokásos modellbevezetési stratégiájának része, ahogy lefölözik az első, türelmetlenebb, tehetősebb vevői kört, majd bemutatják az olcsóbb változatokat, illetve részben átadják a vásárlóknak a gyártás felfuttatásával elért költségcsökkentéseket.

Ez még nem az új fényezőműhely munkája, csak egy kreatív fóliázás. Forrás: chrisrcoop / Reddit

A Model Y eddig csak két motoros, összkerékmeghajtású változatban készült, azonban Musk azt is hírül adta, hogy hamarosan piacra kerül a hátsókerék meghajtású változat. Most, az a hír járja a Teslás netes fórumokon, hogy már szeptembertől rendelhető lesz ez a változat.

Az egymotoros verzió egyébként a várakozások szerint további 2000 dollárral, nettó 600 ezer forinttal lehet olcsóbb és ez még nem minden. A Model 3 korábbi hátsókerék meghajtású Long Range változata óta azt is tudjuk, hogy bár ez a kialakítás áldoz valamennyit a teljesítmény, a gyorsulás és a nehéz útviszonyok közötti vezethetőség oltárán, de a hatótáv több lesz mint az összkerekes verziónál.

Berlinben olcsóbb lesz

Persze minket Európában inkább az érdekel, hogy meddig kell még itt várni az autóra, és mennyi lesz az ára az öreg kontinensen. Jelenleg semmi jele annak, hogy a cég amerikai importra készülne, bár ez egy valószínűleg rutinszerű homologizációs eljárás után bármikor szóba jöhet.

5 helyen építkezik a Tesla és piszok gyorsan haladnak

Egyelőre azonban úgy néz ki, hogy meg kell várnunk a berlini gyár startját, azonban ez alapvetően jó hír a vásárlóknak. Mint korábban írtuk, a német gyárban debütálhat majd a Tesla új gyártástechnológiája, amikor is az egész karosszériát egy darabban öntik ki (ez nyilván nem vonatkozik az ajtókra és csomagtér fedelekre), ami tovább csökkenti majd a gyártási költségeket. Hogy ebből mit érez majd meg az árcédulán az európai vásárló arról csak találgathatunk, de az szinte biztos, hogy ahogy tette ezt a cég Kínában, a 10%-os vám és a kontinensek közötti szállítási költség elmaradásának megtakarításait teljes egészében továbbengedi majd a fogyasztóknak. Így nem kizárt, hogy Európában a Model 3 árban lesz majd az új típus – legalábbis addig, amíg a szedán gyártása meg nem kezdődik a német gyár második ütemének elkészülte után.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.