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
auto
2024. 03. 29. péntek

Különleges elektromos versenyautókat csodálhattak meg azok az érdeklődők, akik július 27-én kilátogattak a BME Formula Racing Team Rollout eseményére a Hungaroringre, itt mutatkozott be ugyanis az egyetemi hallgatókból álló csapat 10. villanyautója, valamint egy szintén teljesen elektromos meghajtású, önvezető versenyautó is.

A fiatal mérnökök 2007 óta terveznek és építenek együléses formulaautókat azzal a céllal, hogy a Formula Student bajnokság több mint 700 csapatának élmezőnyébe kerüljenek, és eközben karrierjük számára értékes tapasztalatokat szerezzenek. Az idei fejlesztés a megszokottnál több kihívást tartogatott a járványhelyzet miatt, de ez sem akadályozhatta a munkát: a legtöbben otthonról dolgoztak a projekten, de akadtak olyan hallgatók is, akik a hazautazás helyett inkább a műhelyt választották, hogy a gyakorlati teendőkön dolgozhassanak.

A BME Formula Racing Team 2011-ben mutatta be első elektromos autóját FREC-001 Aranka néven, ez a pályagép még 425 kilót nyomott, és 5,2 másodperc alatt gyorsult fel álló helyzetből 75 km/h-ra. Azóta sokat sikerült fejleszteni a technológián, az idei FREC-009 már csak 201 kilóval nehezedik az aszfaltra, és gyorsulni is izgalmasabb vele, merthogy mindössze 2,8 másodpercre van szüksége, hogy elérje a 100 km/h-t 0-ról. A bemutatón Nagy Dániel túraautó-versenyző ült a pilótafülkében, aki elmondta, hogy több éves versenyzői tapasztalata ellenére az elektromos hajtás képességei alaposan meglepték:

„Az elmúlt nyolc-tíz évben sok versenyautót vezettem, de ez volt az első tisztán elektromos, és sokkal, de sokkal többet kaptam tőle, mint amit vártam. A benzines autókhoz képest szinte azonnal óriási erő áll a versenyző rendelkezésére, az autó nagyon hamar felgyorsul száz kilométer per órás sebességre. Érdekes technikai megoldás, hogy minden kerékhez külön motor tartozik, és a fedélzeti számítógép folyamatosan számolja, hogy alul-, vagy túlkormányozott az autó, és folyamatosan változtatja a hajtáskiosztást. Ez olyasvalami, amivel korábban nem találkoztam, segít az autót úton tartani, már-már helyettem végzi el a munkát.”

A FREC-009 motorjaihoz egyenként 21 Nm forgatónyomaték tartozik, az autó végsebessége pedig 119 km/h. Az energiát egy 7 kWh-s akkucsomag biztosítja.

A csapat nemrég a sofőr nélküli versenyzés irányába is elindult, a Hungaroringre kilátogató barátok, családtagok, és újságírók erre is láthattak példát: az FRDC-002 egy Basler kamerával, és két darab Velodyne VLP-16 típusú LIDAR-ral navigál, melyek adatait Nvidia Jetson TX2, dSPACE MicroAutoBox, valamint dSPACE Embedded PC számítógépek dolgozzák fel.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.