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
auto
2024. 04. 20. szombat

(Még nem) készül az európai kis Tesla

elektromos autó

Európából nézve a legnagyobb bajunk a Tesla Model S és X esetén az volt, hogy ezek az autók hatalmasak a régebbi szűk utcákhoz és kisebb parkolóhelyhez képest. Mintha valaki egy anyahajóval szeretné átszelni a Balatont. A Model 3/Y család már sokkal közelebb van az élhető európai autómérethez, de vannak akik még kisebb, Golf vagy akár Polo méretű autót szeretnének látni a Teslától. Ráadásul míg a nettó 35 ezer dolláros induló ár széles köröknek jelent megfizethető autót az óceán túlpartján, az EU vámmal, szállítási költséggel és magas áfával megterhelt árcédula mellett nem ártana egy olcsóbb kocsi is az öreg kontinensen.

Szerencsére Elon Musk is egyetért ezekkel – de azért nem eszik olyan forrón a kását.

Egy bolond százat csinál

Nyár van és uborkaszezon, ráadásul a koronavírus is borítja az életünket. Megértjük, ha egyes oldalak mindent bevetnek, hogy olvasókat szerezzenek, de az Autoblog.com legújabb írásának címe kicsit félrevezető, azt sugallja, hogy valami új információ látott napvilágot. Aztán ha megnyitjuk az írást, kiderül, hogy semmi ilyenről nincs szó, egyszerűen csak megismétlik amit már eddig is tudtunk.

Sajnos ez nem gátolt meg pár külföldi híroldalt abban, hogy átvegye a szalagcímet és innen már egyenes az út a magyar közösségi média oldalakhoz és fiókokhoz is. Ezért ez most egyfajta közszolgálati bejelentés, hogy olvasóink ne ugorjanak be a kacsának.

Amit tudunk

Foglaljuk most akkor gyorsan össze mi is amit ténylegesen tudunk.

Elon Musk még júliusban nyilatkozott a témában egy Twitteres kérdésre válaszolva, de azért még ezt sem neveznénk termék bejelentésnek. Valaki megjegyezte, hogy a Model Y még azért mindig túl nagy lesz egyes európai városokban és azt kérdezte nem tervezi-e a Tesla egy kisebb ötajtós autó bemutatást. Musk erre azt válaszolta, hogy valószínűleg jó ötlet lenne egy ilyen autót Németországban megterveztetni.

Azt már az berlini gyár bejelentése óta tudjuk, hogy a német fővárosban is lesz egy Tesla fejlesztőközpont és ennek híre nem is okozott túl nagy sokkot, mivel a Giga Sanghaj esetében is hasonlóan döntött a cég. Az is nyilvánvaló, hogy ezek a helyi tervező csapatok elsősorban a lokális piacra szánt, vagy arra kihegyezett modelleken dolgoznak majd, így várható hogy előbb utóbb lesz európai fejlesztésű Tesla is.

Musk egyébként a legutóbbi negyedéves pénzügyi konferenciahíváson arról is beszélt, hogy szeretné tovább csökkenteni az autóik árát. Emlékeztetett rá, hogy a Tesla küldetése a villanyautózás elterjesztése, ez pedig nem fog menni, ha nem tudnak még olcsóbbak lenni.

Szóval jelenleg ennyit tudunk és innen nem kell túl kreatívnak lenni ahhoz, hogy összerakjuk a képet. Valóban tervben lehet egy olcsóbb, kisebb, Európában és Európának tervezett autó a Teslánál ami minden bizonnyal a Giga Berlinben készül majd. De amennyire tudjuk, még el sem indult a berlini tervező iroda – legutóbb még a helyszínt keresték – az autógyár első üteme pedig majd csak jövőre kezdi el gyártani a Model Y-t, ezt a jelenlegi tervek szerint a Model 3 követi majd a második ütemben, amit még el sem kezdtek építeni. Egy teljesen új autót megtervezni sem 2 hét, ezért, ha nekem kellene találgatni én 2022-23 előtt nem várnám az új modellt, de lehet ez is túl optimista.

Bezzeg Kína

Mint említettük nem csak Berlin, de Sanghaj is kap egy dizájn központot, sőt, úgy néz ki Pekingben is lesz egy csapata a Teslának.

Ezt onnan tudjuk, hogy már kint van pár álláshirdetés a Tesla weboldalán, ahol ezekbe a csapatokba toboroznak szakembereket.

A kínai tervezésű Tesláról az első helyi gyártású Model 3-ak átadásakor Elon Musk azt mondta, hogy a világ minden részén elérhető modell lesz. Ez persze nem jelent feltétlenül kínai exportot, működhet a regionális, helyi gyártás is. Az autó szintén a mostani Teslák alatt lesz méretben, de nem tudjuk hogyan viszonyul ez az európai modellhez. Az valószínűtlen, hogy ugyanabban az osztályban két Tesla modell lesz, tehát nem kizárt, hogy akár két lépcsővel is lejjebb léphet az amerikai márka az egyik autóval.

Akárhogy is, kevéssé valószínű hogy jövőre megérkezne bármelyik modell is, 2022 vagy 23 előtt ne számítsunk rá – maximum a prototípust mutatják majd be addig.

Kedvcsináló grafika a kínai Tesla közösségi médiáján még januárból. Forrás: Twitter/@Tesla__Mania

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.