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
auto
2024. 04. 20. szombat

Talán sokan nem tudják, hogy ma van az Elektromos Járművek Világnapja, melynek tiszteletére az ABB szervezett online konferenciát és panelbeszélgetést. A konferencia első előadója Dr. Kaderják Péter az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) energia- és klímapolitikáért felelős államtitkára előadásából megtudhattuk, hogy a jövő év elején szeretnék újra meghirdetni az idén nagyon sikeres, 1,5 nap alatt túljegyzett elektromos autó vásárlási támogatáshoz hasonló programot, amely több mint 2000 tiszta üzemű jármű beszerezését könnyíti meg a magyar vállalatok és magánszemélyek számára.

Az autó vásárlás támogatása kétségkívül mindannyiunk érdeke, hiszen a tisztább városi levegőből a teljes társadalom profitál. Közvetlenül talán ennél is többeket érint a kormány zöld busz programja, amelyben az első jármű forgalomba helyezése már meg is történt a debreceni mintaprojektben. 2022-től Magyarországon a 25 000 főt meghaladó lélekszámú településeken kizárólag elektromos buszokat lehet majd üzembe helyezni. A program része a nagy hagyományokkal rendelkező hazai buszgyártás újjászületésének ösztönzése.

Nyolc magyar városban indul elektromos busz mintaprojekt

A közösségi közlekedés területén a vasút fejlesztése is folyamatban van, amely hagyományosan környezetbarát, hiszen a vonalhálózat jelentős része már jelenleg is villamosított. További vonalak villamosítására és pálya modernizációra 130 milliárd forintot fordítottak, ezen kívül 175 milliárd forinttal támogatták új elektromos motorvonatok beszerzését.

Azt is megtudhattuk, hogy folyamatban van a pedelec kerékpárok beszerezését megkönnyítő támogatás feltételeinek kidolgozása. A program meghirdetése a tervek szerint még idén szeptember végén várható. A program az elektromos autók és segédmotoros kerékpárok vásárlását ösztönző pályázattól függetlenül kerül meghirdetésre. A keretösszeg és a támogatás mértéke egyelőre nem ismert.

Akkus motorvonatokat vásárol a MÁV

A töltőinfrastruktúra fejlesztésére vonatkozó támogatással kapcsolatos kérdésre az államtitkár úr elmondta, hogy az e-Mobi által telepített hálózat kiépítését követően úgy vélik, hogy megteremtették a piaci lehetőséget és alapokat ahhoz, hogy a hiányos régiókat már piaci alapon lássák el a területre szakosodott szolgáltatók töltőállomásokkal, azonban az élelmiszer üzletek parkolóiban kialakítandó töltőkre a továbbiakban is odafigyelnek, ezen kívül a társasházban élők töltését lehetővé tévő megoldásokat is támogatnak majd. Ezen kívül az állami intézmények töltőtelepítéseit támogatnák. Például a katasztrófavédelem már jelenleg is számos elektromos járművet használ, ezekhez terveznek töltőket telepíteni.

Arra a kérdésre, hogy mi történik azzal a kerettel, amit esetleg bármilyen okból nem vesznek igénybe az érvényes támogatói okirattal rendelkező elektromos autót vásárlók, Kaderják Péter elmondta, hogy folyamatosan monitorozzák a pályázaton elnyert összeg felhasználását. Amennyiben azt tapasztalják, hogy nem használják fel a teljes összeget, akkor a forrás megmarad a következő körre, de egyelőre abban bíznak, hogy az igénylők élnek is majd a lehetőséggel.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.