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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

Szinte minden kábeltől megszabadul a General Motors a következő generációs elektromos autóinak Ultium akkumulátoraiban, amit egy újonnan bevezetett, majdnem teljesen vezeték nélküli akkumulátor-felügyeleti rendszer (wBMS) tesz lehetővé. Saját állítása szerint a detroiti cégcsoport a legelső autógyártó, mely ezzel a technológiával szereli fel villanyautóit.

Akkumulátor technológia: BMS, azaz akkumulátor felügyeleti rendszer

A GM nem részletezte az Analog Devices nevű vállalat által kifejlesztett rendszer pontos működési elvét, de legnagyobb előnyei közé sorolta az elektromos járművek jelentős mértékben lerövidített fejlesztési idejét, hiszen a wBMS-nek köszönhetően nem lesz szükség külön kommunikációs rendszerek kidolgozására, vagy a teljes kábelezés újratervezésére minden új autóhoz. Helyette hozzájárul az Ultium akkumulátor komplexitásának csökkentéséhez, illetve skálázhatóságához, így az márkától, szegmenstől, mérettől, és teljesítménytől függetlenül bármilyen új elektromos jármű energiatárolójává válhat.

Az akkumulátor helyes működésének figyelésére, és állapotának megóvására létrehozott rendszer over-the-air frissítéseken keresztül tanulni is képes, és új funkciókkal gazdagodhat, igaz, ez manapság már egyáltalán nem számít újdonságnak. Az viszont igen, hogy a GM rendszerével a vezetékek 90%-a eltűnik az akkumulátorból, ami vagy könnyebb járművet, vagy a ugyanolyan tömeg mellett nagyobb akkukapacitást eredményez. Csökkenhet továbbá a gyártási költség, egyszerűsödhet és lerövidülhet a gyártás, valamint az energia-veszteség is mérsékelhető.

A General Motors hozzáteszi, hogy a vezeték nélküli felügyeleti rendszerrel ellátott elöregedett akkumulátorok további felhasználása is egyszerűbb a hagyományos kábelezésű rendszerekéhez képest, ugyanis anélkül válhatnak virtuális erőművek részeivé, hogy BMS-üket át kellene tervezni erre a feladatra.

A vezeték nélküli kommunikáció kibertámadás esetén tud visszaütni, de a gyártó állítja, a rendszer teljes mértékben biztonságos.

 

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.