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
auto
2024. 04. 19. péntek

A napokban egyre érdekesebb híreket kapunk a Tesla nevadai akkumulátor gyárából – a hivatalos információknál, csak a gyárból szivárgó pletykák izgalmasabbak.

Ami biztos

A Giga Nevada a cég első saját akkumulátor gyára, ahol a Panasonickal közösen folyik a termelés. A Tesla helyben készíti a cellák acél héját, amibe a japán partner gyártja és csomagolja az energiatárolók kémiai lelkét. Jelenleg 13 cellagyártó sor van az épületben, amelyek egyenként napi (!) 400.000 darabos kapacitással bírnak – így érte el a gyár az eredetileg előirányzott évi 35 GWh kapacitást – az egykor tervezett alapterület harmadán.

A 2170-es cellák gyártósora a nevadai gigagyárban. Forrás: Tesla

A kész cellák ezután a Tesla Grohmann leányvállalat által tervezett és szállított modulgyártó sorban kötnek ki. Az elkészült modulokból az autógyártó munkatársai aksi pakkokat készítenek, amelyek az autókba és az energiatároló rendszerekbe kerülnek. Eddig a 13 cellagyártó sorból 12 az autós üzletágnak, a tizenharmadik pedig az energiatárolóknak termelt.

Technikailag a Panasonic egy albérlő a Tesla gyárában, de a két cég szimbiózisban él és immár több mint egy évtizede dolgoznak együtt. A közelmúltban többen felvetették, hogy a partneri viszony napjai meg lehetnek számlálva, hiszen a Tesla hamarosan saját cellagyártó sort helyez üzembe az új Roadrunner kódnevű következő generációs akkumulátoraihoz. Ezért többen meg is lepődtek, amikor idén júniusban a két vállalat újabb 3 éves megállapodást írt alá.

Tesla_panasonic_cell

Forrás: fortunedotcom.files.wordpress.com

Most ennek a megállapodásnak lett nyilvános az egyik részlete, ugyanis a Panasonic amerikai ágának vezetője nyilatkozott a cég fejlesztési terveiről egy helyi lapnak. Mint Carl Walton a Reno Gazettenek elmondta, a jövő év elején telepítenek egy tizennegyedik gyártósort is, ami 10%-kal fogja megnövelni a kapacitásukat. Érdekes, hogy nem 1/13-et azaz 8%-ot, hanem 10%-ot mondott. Ez azt jelenti, hogy vagy az eddiginél még nagyobb kapacitású lesz az új gépsor, vagy nagyobb energiasűrűségű cellák készülnek majd rajta.

Szivárgó információk

Mint már sokszor leírtuk, igyekszünk nem minden ellenőrizetlen internetes szenzációnak bedőlni, de van pár jól bejáratott forrás, amelyek már a múltban is bizonyítottak, olyan pletykákat osztottak meg, amelyek később beigazolódtak.

Most az egyik ilyen hírforrás jelentette, hogy a Giga Nevada jelenleg már egyáltalán nem gyárt cellákat az energia üzletágnak – ehhez mostantól az összes szükséges aksit importálják. A Tesla már korábban is kvalifikált pár nagy nevű beszállítót, így például a a Samsung SDI gyártotta le a cég specifikációi alapján a a híres ausztrál energiatároló első fázisához a cellákat, de a kínai Model 3  is az LG, illetve hamarosan a CATL által készített cellákat kapja.

A Nevadában felszabadult napi 400.000 cellás kapacitás nagyjából 100 Model 3/Y aksinak felelne meg, de egyáltalán nem biztos, hogy ezekbe az autókba kerülnek a legyártott pakkok. Az informátor szerint ugyanis ezen a gyártósoron új, nagyobb energiasűrűségű és magasabb életciklusú cellák készülnek.

Hogy ez a Roadrunner-e, vagy valami más azt nem tudjuk, de nem kizárt, hogy a hagyományos cellák is tovább készülnek majd, csak egy fejlettebb kémiával, egy újabb verzióban. A fremonti Kato Roadon készülő aksik valószínűleg egy kisebb szériás prémium termékbe, így például a Plaid meghajtású új, Palladium kódnéven futó Model S/X-be kerülhetnek majd, míg a nevadai gyártású új cellák akár a Tesla Semi pakkjában is landolhatnak. A jelenlegi tervek szerint még az idén várható egy tesztgyártás a Tesla kamionjából, valószínűleg belső használatra a korábban rebesgetett u.n. pilot gyártósoron. Az igazi nagy volumenű termelés majd a Giga Texasban indulhat meg a jövő év derekán.

A Tesla Roadrunner aksik itt készülnek majd a fremonti Kato Roadon található komplexumban. Már épül egy harmadik emeleti bővítés is – hogy mi lesz a zöld kockában azt még nem tudni. Forrás: Youtube / Gabeincal

Természetesen az is lehet, hogy Nevadában is az új Roadrunner cellák készülnek majd, de abban is lenne logika, hogy ezt a csúcstechnológiát a Tesla zárt ajtók mögött a főhadiszállástól két sarokra tartsa és még az évtizedes partner Panasonictól is elszeparáltan gyártsa. Ebben az esetben az új nevadai cellák egy másik fejlesztési vonalat, a mostani 2170-es aksik evolúcióját képviselik. Utóbbi feltételezést tűnik megerősíteni a japán vállalat július végi közleménye, miszerint 2-3 éven belül teljesen kobalt mentessé kívánják tenni a Tesla számára készített cellákat és a következő 5 évben 20%-kal fog javulni az energiasűrűségük. A mostani fejlemény lehet az első lépcső ezen az úton, ezt pedig a jövő év elején a 14. gyártósor követheti.

8 nap múlva Tesla Battery Day, akkor hamarosan sok kérdésre választ kapunk majd.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.