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
auto
2024. 03. 28. csütörtök

Idén júniusban hatodik alkalommal került megrendezésre Litvániában az ország legnagyobb töltőhálózatának üzemeltetőjéről elnevezett Ignitis ON hatótáv-verseny, melynek maximum 50 kWh kapacitású kategóriájában a helyi autópiacon éppen egy nappal korábban megjelent villanyautó, a Peugeot e-208-as győzedelmeskedett. Az évek óta nagy érdeklődésnek örvendő rendezvény célja érdekfeszítő módon bemutatni az elektromos meghajtású járműveket a lakosságnak, de a futam éppen annyira szól a kibocsátásmentes technológiáról, mint amennyire Litvánia történelmi és kulturális értékeiről.

Valamennyi versenyző a fővárosból, Vilniusból indult, és Druskininkai városába kellett megérkeznie, azzal a csavarral, hogy a két település között legalább 300 (a másik, 50 kWh feletti kategóriában 500) kilométert kellett vezetniük, érintve három, egy megadott listából tetszőlegesen kiválasztott nevezetességet. A győztes az a csapat, mely ezt a kirándulást a legrövidebb idő alatt teljesíti, így a versenyzőknek nem csupán a felkeresett látnivalókat és az útvonalat szükséges gondosan megválasztani, hanem azt is, hogy hol, és mennyi időre csatlakoznak rá a töltőre.

A két autós szakújságíró és rutinos villanyautós, Vitoldas Milius és Aidas Bubinas, bízva a Peugeot 208 tisztán elektromos változatának hatótávolságában, egy teljesen töltésmentes stratégiát választottak, ami sikeresnek is bizonyult: 3 óra 59 perc alatt összesen 305 kilométert tettek meg utántöltés nélkül, és 4 kilométerre elegendő energia még maradt is az autó 50 kWh-s akkumulátorában. A páros szinte mindenhol a megengedett legnagyobb sebességgel haladt, de ahol csak lehetett, igyekeztek elkerülni az autópályát, egyedül a Vilnius-Ukmergė közötti szakaszon voltak kénytelenek felhajtani a sztrádára, de itt is 100 km/h-n korlátozták a sebességüket az alacsonyabb fogyasztás érdekében. A kategória második befutója 4 perccel maradt le a Peugeot-tól, ez egy Hyundai IONIQ volt, csakúgy, mint a harmadik helyezett.

Villanyautó teszt: Peugeot e-208

A litvániai országjárás nem az egyetlen rendezvény volt, ahol az e-208 versenyautóként bizonyította rátermettségét a nyáron. Csehországban július elején szintén a premierjével kötötte össze győzelmét a villanyautó az ECO Energy Rally Bohemia elnevezésű autóverseny alternatív meghajtású járművei között, ahol Jan Novotný és navigátora, Petr Jakušev a gyártók versenyében, a tisztán elektromos autók kategóriájában, és összesítettben is megszerezte az arany színű kupát. A hasonló versenyekben már komoly tapasztalattal rendelkező versenyzőké volt a legelső Peugeot e-208-as cseh földön.

Jean-Philippe Imparato, a Peugeot vezérigazgatója korábban úgy fogalmazott, hogy a motorsportnak kizárólag akkor van értelme, ha elektromossá válik, és ennek megfelelően a francia autógyártónál is készülnek a teljesítmény-centrikus modellváltozatok, melyek a GTi vonalat viszik tovább PSE (Peugeot Sport Engineered) néven. A sportos család tagja lesz az 508 plug-in hibrid PSE, a 3008 plug-in hibrid PSE, míg a tisztán elektromosok között az e-208-hoz van tervben erősebb verzió.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.