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
auto
2024. 03. 28. csütörtök

130 villanyautóval is jól vizsgázott a Balaton töltőhálózata

Akik halogatják az elektromos autóra váltást két fő érvet szoktak hangoztatni. Akkor váltanak, ha majd 1000 kilométert is elmegy az autó egy töltéssel, illetve, ha legalább annyi villámtöltő lesz, ahány benzinkút. Utóbbi csoportnak remek hírem van: a fejlődés rohamos és a közelmúltban még inkább felgyorsult. Először kezdjük egy rövid visszatekintéssel.

2020 január végén rendeztük meg az első magyar villanyautós ágyúgolyó futamot, amelyen néhány a mai kínálatban már kicsinek számító akkuval szerelt autótípust szerettünk volna összehasonlítani egy 500 kilométeres dunántúli körön. A cél sikerült is és nem is. Az autók célba érési sorrendje sokkal inkább a töltőhálózat akkori fejletlenségét, problémáit bizonyította, ugyanis többször előfordult, hogy az induló csapatok egymásra várakoztak a villámtöltőknél. Persze az eredeti célt is teljesítettük: pontosan jegyzeteltük az időpontokat, így a várakozási időket kivonva a teljes menetidőből az autók összehasonlítási is sikerült.

Néhány hónappal később szomorúan számoltunk be arról, hogy Siófok önkormányzata az új töltőtörvény ellenszelében inkább leszerelte a régió egyetlen (igaz csak CHAdeMO karral rendelkező) villámtöltőjét, mintsem CCS szabványt és távoli elérést is támogató berendezésre cserélnék.

MOL PLugee töltő Zamárdiban

A nyár azonban számos újdonságot hozott a Balaton déli partján (is). A leszerelt siófoki töltőtől alig 4 kilométerre épült meg a Wesselényi úton lévő MOL benzinkúton egy Plugee töltő, de nyár végére Zamárdiban, a régi Nissan töltőtől 10 kilométerre is beüzemeltek egy helyszínt. A keszthelyi találkozó időpontjára elkészült Balatonlelle közelében (Budapesttől 140 kilométer távolságban) az M7 autópálya pihenőiben (mindkét oldalon) 1-1 MOL Plugee töltő, amely a hosszú utazásoknál nagyon előnyös helyszín, mert nem kell az autópályáról lehajtással húzni az időt.

Székesfehérvár környékén már januárban, az ágyúgolyó futam idején is több töltő működött, ez azonban még túl közel volt Budapesthez, itt még túl sok áram volt az autókban, de mára itt is további töltőpontok lettek elérhetők, az országban talán ez az a régió, ahol a legnagyobb verseny van kialakulóban. A Velencei tó és Székesfehérvár között 20 kilométeren belül található három MOL Plugee töltő, egy 4 állásos Ionity töltősziget és a Mobiliti alkalmazásból is indíthatunk öt villámtöltőt.

Aki a Balaton északi partjára indul, Balatonakarattyán a MOL Plugee állomáson töltődhet fel, miután elhagyta az M7 autópályát. Ez a Budapesttől 90 kilométerre lévő helyszín a kisebb akkus, idősebb autók tulajdonosai számára is elérhetővé teszik a Balaton északi partjának legtöbb települését. Keszthelyre már talán érdemesebb a déli parton menni, de Balatonfüredre, Badacsonyba gond nélkül elérhetünk, ha Akarattyán feltöltjük az autónkat.

A töltőpontok állapotának kötelező távoli ellenőrizhetősége (applikáció vagy weboldal) különösen hasznos szolgáltatás a felhasználóknak. Az applikációban útvolantervezéskor és út közben egyaránt ellenőrizhetjük az útba ejtendő töltőpontokat, így nem a töltőnél megállva szembesülünk azzal, hogy a töltő foglalt, esetleg meghibásodott.

MOL Plugee töltőpont Gödöllőn

Január és szeptember között tehát akkorát fejlődött az ország villámtöltő-hálózata (legalábbis a Balaton irányában), hogy télen még 5 autóval is nehézkes volt egy időben egymás akadályozása nélkül zavartalanul haladni, addig Keszthelyre a Villanyautós Baráti Találkozóra a 150 regisztrált autós közül senki sem számolt be komolyabb nehézségről, pedig nagyon sokan kis akkus autókkal érkeztek.

A fejlődés itt nem áll meg, a NEXT-e honlapján, de a Plugshare térképén is további készülőben lévő MOL Plugee töltőt láthatunk, olyan korábban elhanyagolt útvonalakon is, mint például az M3 autópálya. Ezzel kapcsolatban egy saját élményt szeretnék megosztani. 2017-ben, amikor villanyautózni kezdtem egy 24 kWh-ás Nissan Leaffel, egy Miskolc-Budapest út 5 órát vett igénybe. Az M3 autópálya mentén ugyanis egyáltalán nem volt villámtöltő, de még AC töltésre is csak Egerben volt lehetőségem, így 30 kilométerrel hosszabb volt az út, és körülbelül 1,5 órát kellett a töltésre várakoznom. 2019-ben több töltőoszlop is elkészült az M3 autópálya mentén, igaz ezek mindegyike néhány kilométeres kerülőt jelent, nem autópálya pihenőkben elhelyezett oszlopokról van szó.

Idén szeptemberben már 4 óra elég volt Miskolcról Zamárdiba eljutni, egyetlen 35 perces töltéssel Gödöllőn a MOL Plugee töltőn, komolyabb takarékoskodás nélkül értünk el a 28-as Ioniq-kal a Balatonra. Az M3 autópályán még 110-120 között haladtunk csak, hogy ne kelljen út közben letérni valamelyik töltőhöz az autópályáról, de az M7-esen már 130-cal mehettünk, így is sikerült 15% tartalékkal célba érni.

A tervek szerint még idén elkészül az M3 autópálya pihenőiben is több MOL Plugee villámtöltő, ezekkel az én 4 órás Miskolc-Balaton menetidőm további rövidíthető, mert az M3 szakaszon is 130-ra növelhetem a tempót és egy hosszú helyett két rövidebb töltéssel is nyerek néhány percet. Lassan elapad a hagyományos járművek időben elérhető előnye, még egy kis akkus autóhoz viszonyítva is.

Magyarország legnagyobb villanyautós találkozója lett a keszthelyi

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.