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
auto
2024. 04. 23. kedd

Már jövőre kapható lesz az első kobaltmentes elektromos autó

elektromos autó

Már 2021-ben megjelenhet a legelső olyan villanyautó, amelynek akkumulátora egyáltalán nem tartalmaz kobaltot, ezt ígéri legalábbis a forradalmi akkucella-technológia fejlesztője a Reuters újságírójának. A SVOLT Energy Technology az anyavállalatának, a Great Wall Motors autógyártónak egyik elektromos modelljébe fogja szállítani a 2019-ben bemutatott cellákat, melyekből két változat létezik, az egyik 115, a másik pedig 226 Ah-s. Az NMx modellcsaládot a Pekingi Autószalonon is kiállította a készítője.

Forrás: SVOLT LinkedIn

A cég úgynevezett mátrix csomagelrendezését alkalmazva az alacsonyabb kapacitású akkucellával egy 245 Wh/kg energiasűrűségű akkupakk építhető fel, ami a Kínában használatos NEDC szabvány szerint mintegy 600 kilométeres hatótávval ruházza fel a villanyautót. A nagyobb kapacitású cellákkal akár 880 kilométer is lehet a hatótávolság. A SVOLT azt állítja, hogy legalább 15 éves, vagy 1,2 millió kilométeres élettartamot tud garantálni a technológiájához. A cellakémiában a kobaltot nikkel és mangán helyettesíti, előbbi körülbelül 75, utóbbi 25%-ban van jelen, míg más fémeket csak nagyon elhanyagolható arányban tartalmaz az akku. Az első kobaltmentes akkumulátorral kapható Great Wall villanyautóról egyelőre annyit tudunk, hogy egy felső kategóriás autó lesz, bizonyára az újfajta aksi magas ára miatt. A cellák tesztelése egyébként már megkezdődött az ORA IQ tisztán elektromos szabadidő-autókban.

Forrás: SVOLT LinkedIn

Kobalt – Vajon mihez kell még rengeteg belőle az akkugyártáson kívül?

A kobalt a legvitatottabb összetevője az akkumulátoroknak, és ezért az egyik leggyakoribb célpontja az elektromobilitás elleni támadásoknak. Mivel ezen ásványkincs globális kitermelésének több mint feléért a Kongói Demokratikus Köztársaság felelős, a villanyautózást előszeretettel társítják az afrikai gyerekmunkások szenvedéséhez, és a környezet helyrehozhatatlan pusztításához. Azt kevésbé hangoztatják, hogy a legtöbb autógyártó már igyekszik más forrásból beszerezni a kobaltot, illetve teljesen megszabadulni tőle, nemcsak az emberi jogok védelme miatt, hanem az akkumulátor árának visszafogása céljából is. Az utóbbi években a gyártók folyamatosan csökkentették a kobalttartalmat celláikban, a Tesla és a Panasonic például közismerten jól halad a teljes kobaltmentesség felé.

Forrás: SVOLT LinkedIn

Csökkenti a Volkswagen az akkumulátorok kobalt tartalmát

A SVOLT 2019-ben egy európai akkugyár építését is bejelentette, ezzel kapcsolatban annyit árult el az igazgató, hogy a helyszín kiválasztása az utolsó fázisába került. Hamarosan tehát megtudhatjuk, hol épül a létesítmény, melynek kapacitása a tervek szerint 2022-re elérheti a 20 GWh-t. A kobaltmentes cellák Kínában, Sanghaj mellett készülnek.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.