Elon Musk szerda este ismét Twitteres fogadóórát tartott és válaszolt több érdekes kérdésre, illetve megerősített pár teóriát is.
Mondjuk miket osztott meg a Tesla első embere.
2 évig Berlin lesz a legfejlettebb gyár
Mint tudjuk a Teslánál párhuzamosan zajlik az autók, a gyártástechnológia és maguknak a gyáraknak a fejlesztése is. Ahogy a cég első embere már többször elmondta, a Gigafactory is egy termék. Musk ráadásul már többször kifejtette, hogy meglátása szerint a gyártás (tömeggyártás) sokkal nagyobb kihívás mint egy autó megtervezése. Ezt tegnap is megerősítette, amikor megpróbálta lehűteni egy kissé túl lelkes rajongó várakozásait, aki szerint az aksi napon „altatott” a cég vezetője, és a bejelentett új technológiák sokkal hamarabb kerülnek tömeggyártásba, mint mondták.
Prototypes are a piece of cake, but high volume production of a new technology is extremely hard. Takes much longer than people think to climb the production S-curve. I can’t emphasize enough that production is by *far* the hard part.
— Elon Musk (@elonmusk) October 7, 2020
A fenti téma egyébként annak kapcsán jött elő, hogy a Tesla vezetője összefoglalta milyen újításokkal rukkol elő majd a berlini gyár.
Berlin will use 4680 cell with structural battery pack & front & rear single piece castings. Also, a new paint system.
Lot of new technology will happen in Berlin, which means significant production risk. Fremont & Shanghai will transition in ~2 years when new tech is proven.
— Elon Musk (@elonmusk) October 7, 2020
Egy ideig kérdéses volt, lesz-e cellagyártás a berlini üzemben, mivel a legfrissebb tervekről lekerült az ennek kijelölt épület. Lehet, hogy ez azért történt, mert a Tesla nem akarta lelőni a száraz elektródás technológia bejelentését, márpedig annak sokkal kisebb helyigénye és a kisebb épület elárulhat volna őket, de az is lehet, hogy kezdetben Fremontból importálják majd a cellákat.
Akárhogy is, most Musk megerősítette, hogy a berlini gyárban az új 4680-as cellákkal készülnek majd az autók, és ezeket közvetlenül az új akkupakkba rakják majd – abba, ami tulajdonképpen az autó teljes középső vázát is adja.
Erre az elemre fogják majd rögzíteni az autó első és hátsó vázát, amelyek egy-egy darabban egy hatalmas öntő-prés gépben készülnek. A jelenleg ismert tervrajzok szerint egyébként a Tesla 8 ilyen gépet telepít majd a gyárban.
Ezekhez az újításokhoz jön még pluszba az új festőüzem, ami új színeket és különösen energiatakarékos gyártást tesz lehetővé. Erről korábban itt irtunk:
Musk azt is hozzátette, hogy ez a temérdek új technológia kockázatot is jelent a gyártás felfutása szempontjából ezért Shanghaj és Fremont majd csak nagyjából 2 év múlva kapják meg ezeket az újításokat. Hogy ez mit jelent az austini Model Y gyártása szempontjából azt nem tudjuk, de nehéz lenne elképzelni, hogy Amerikában kétfajta változat készüljön az autóból – egy régi Kaliforniában és egy új Texasban. Tehát vagy a teljes Y gyártás Austinba költözik és az új technológiára vált, vagy egyelőre marad Fremontban és az új texasi üzem eleinte csak a Cybertruckra és a Semire fókuszál majd.
We do expect to make heavy use of LFP for medium range cars & stationary storage
— Elon Musk (@elonmusk) October 7, 2020
A cég vezetője azt is hozzátette a fentiekhez, hogy komoly terveik vannak az LFP (lítium-vasfoszfát) aksikkal a közepes hatótávú autók és az energiatárolók kapcsán. Közepes hatótávúnak a Teslánál a 400 kilométer feletti „kis aksis” autók számítanak és ehhez kapcsolódóan itt említenénk meg, hogy Kínában már meg is kezdődött az új SR+ Model 3 forgalmazása – az autó súlya így már megegyezik a hagyományos NCA akkus Long Range modellével, ellenben a hatótáv nőtt pár százalékot, az ár pedig csökkent.
Új akkupakk és javíthatóság
Musk beszélt arról is, hogy az új akkupakkban a cellák tényleg csak úgy „meztelenül”, modulok vagy segédrácsok nélkül kerülnek majd elhelyezésre és így, nagyon sűrűn pakolva és összeragasztva közvetlenül az autó szerkezetét képezik majd.
Battery pack will be a bonded structure with cells providing shear transfer between steel upper & lower face sheets, eliminating most of the center body parts while providing better torsional rigidity & improved polar moment or inertia. This is a *major* breakthrough.
— Elon Musk (@elonmusk) October 7, 2020
Erről korábban láttunk egy grafikát is az akkunap alkalmával:
A kialakítást egyébként az autóipari szakértő Sandy Munro is megpróbálta demonstrálni, amikor nemrég műhelyében egy szétbontott Model 3/Y akkupakkba rakott az új 4680-as cellákkal megegyező méretű hengereket. Véleménye szerint a megoldás példátlan szilárdságot kölcsönöz majd az autónak – Musk pedig Twitteren helyeselt a szakember meglátásai kapcsán.
“I know all you short sellers are gonna say ‘well everyone’s gonna do that!’. Well, they aren’t doing it” — Sandy Munro pic.twitter.com/fJN5mc1lVY
— Whole Mars Catalog (@WholeMarsBlog) September 25, 2020
Hogy a fenti kialakítás után mennyire lesz javítható a pakk, azt egyelőre nem tudjuk, de valószínű, hogy az egészet egyben lehet majd csak cserélni. A 8 év garancia alatt ez nem a vásárló problémája, de kérdés mennyire lehet örök életűnek tekinteni az új 4680-asokat. Ha ez a sokat emlegetett 1 millió mérföldes akkupakk, akkor valószínűleg a kérdés tárgytalan, egy-egy hibás cellát pedig simán le tud majd kapcsolni a BMS a hatótáv lényeges romlása nélkül. De azért itt még kíváncsiak lennénk a részletekre.
Kaptunk viszont információkat egy másik elem javíthatóságáról. Az egy-egy darabból kiöntött eső és hátsó vázelemek kapcsán felmerült, hogy ha ezekbe integrálják az ütközéselnyelő rudakat is, akkor azok vajon hogyan lesznek javíthatóak? Musk most azt mondta, hogy ilyen esetben a szervizben el kell majd vágni az eredeti elemeket és ezekhez hozzá lehet rögzíteni a cseredarabot.
The crash absorption rails can be cut off & replaced with a bolted part for collision repair
— Elon Musk (@elonmusk) October 7, 2020