PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 25. csütörtök

Megérkezett az önvezető Tesla*

elektromos autó

Ahogy azt tegnap a cég negyedéves pénzügyi jelentése alkalmával megerősítették, kedden este megkezdődött a Full Self Driving (FSD) régóta várt továbbfejlesztett verziójának kiküldése, és ezzel párhuzamosan felkerültek a Youtube-ra is az első videók.

Mint ismert, a Tesla Autopilot nevű rendszere alapvetően egy vezetéstámogató, sávtartó adaptív tempomat, ami tele van biztonsági szolgáltatásokkal, melyek egyfolytában be vannak kapcsolva. Az FSD egy ezen felül megvásárolható csomag, amely ugyanazt a hardvert használja de az ígéretek szerint előbb-utóbb képes lesz majd arra, hogy teljesen önállóan vezesse az autót.

 

Az eddigi változatokban az FSD az autópályákon tudott navigálni és – Amerikában – felhajtótól lehajtóig vitte az utasait és jóváhagyást követően tudott önállóan sávot is váltani, valamint a parkolóban fel tudta venni a sofőrt. Mindezt változó színvonalon tette – az autópályás rész jól működött, de a parkolós például egy rettegő tanulóvezető magabiztosságát mutatta. Voltak ráadásul olyan helyzetek is, amelyeket be sem tudott vállalnia  szoftver, így például a körforgalmakat nem igazán szerette, közlekedési lámpánál pedig nem csinált önálló bal vagy jobb kanyart, csak egyenesen tudott áthaladni magától.

A most kiadott, alapjaitól újraírt változat immár teljesen kihasználja a Tesla saját fejlesztésű számítógépének teljesítményét, és egyszerre 8 kamera valós videojelével, valamint a radar és a 12 ultrahangos szenzor információival dolgozik. Korábban nem folytonos videojellel, hanem sűrűn vett fényképekkel dolgozott a rendszer.

A cikk címében szereplő csillag azért indokolt, mert  jelenleg egy u.n. limited beta kiadásról van szó, azaz csak egy maréknyi ember kapta meg a frissítést. Ha minden visszajelzés pozitív, akkor fokozatosan vonnak be majd új tulajdonosokat a körbe az év végéig pedig minden (amerikai) Teslás megkapja majd aki kifizette a szolgáltatás árát. Mint mindig, az európai autóknak egy picit tovább kell majd még várniuk. Apropó ár: Elon Musk korábbi ígéretének megfelelően, most, hogy elkészült a szoftver legtöbb szolgáltatása, az FSD ára is növekszik 2 ezer dollárral, így hétfőtől már 10 ezerbe kerül ez az opció.

És, hogy hogyan teljesít az FSD beta? Az első internetes visszajelzések nagyon pozitívak és a közzétett videók alapján szinte hibátlanul vezeti magát a Tesla. Mostantól az a feladat, hogy a következő hónapokban (évben?) annyi csiszoljanak még a rendszeren, hogy az ne csak az esetek 99, hanem 99,9999… százalékában jól működjön. Csak ezután várható az, hogy egyes országok, államok engedélyezni fogják a felügyelet nélküli önvezetést.

Íme az első videók.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.