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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

A teljesen elektromos buszok látványa manapság egyre több városban megszokott, köszönhetően annak, hogy a települések vezetői klímavédelmi törekvéseik teljesítése közben arra is ráébrednek, hogy a kezdeti magasabb vételár hamar megtérül az alacsony üzemeltetési költségek miatt. Olyan városokra is akad példa, ahol nemcsak a különböző kerületekben szétszórva helyeznek üzembe kibocsátásmentes buszokat, hanem szisztematikusan, vonalról vonalra elektromosítják járataikat. Ezt csinálja éppen München, mely a múlt hónapban nyolc új Ebusco márkájú villanybuszt állított szolgálatba a Landshutter Allee-n, és a világhírű Olympia Parkon keresztülfutó 144-es vonalon, megteremtve a legelső olyan buszvonalat a bajor fővárosban, ahol kizárólag teljesen elektromos járművek szállítják az utasokat. Ez a terület kiemelten fontosnak számít a város levegővédelmi terveiben, ezért itt szabadult meg először a dízelbuszaitól München.

Ingyenes elektromos buszjárat indult Madridban

Ebusco villany-buszok már a München Hauptbahnhof és az Ostbahnhof között közlekedő 100-as vonalon is dolgoznak, a Münchner Verkehrsgesellschaft mbH (MVG) tömegközlekedési szolgáltató elmondása szerint ennek megtisztítása egy kicsit nehezebb feladat a nagyobb forgalma miatt, ez indokolja, hogy a 18 méteres csuklós buszok még dízelmotorokkal szennyezhetik a levegőt. Más típusú buszokkal vagy járatsűrítéssel, de az év végére a 100-as vonalat is tisztán elektromos buszok fogják kiszolgálni a vállalat ígéretei szerint.

Dieter Reiter, a város polgármestere úgy kommentálta a vadonatúj buszok elindítását, hogy a müncheni városvezetés mindent meg fog tenni annak érdekében, hogy a légszennyezéssel dacolva növelni tudja a helyiek életszínvonalát, ehhez pedig a tömegközlekedés teljes elektromosítása a legjobb módszer. Az MVG vezérigazgatója hozzátette: célja, hogy 10 éven belül a városi buszflotta majdnem teljes egészét elektromosra cserélje, s a járműveket mozgató energiát 100%-ban megújuló forrásból szerezze be.

Az üzemeltető az új járműveket a kelet-müncheni telephelyén kibővített töltőparkkal várta, amiről egyszerre 15 busz képes magába szívni az energiát. Mivel a 12 méter hosszú Ebusco 2.2 városi buszok egy töltéssel akár 300 km-es hatótávra is képesek, nappali töltésre egyáltalán nincs is szükség, hiszen ez jóval meghaladja az egész napos működés során megtett távot. A buszok egész nap futhatnak az éjszaka betöltött, bőségesen rendelkezésre álló olcsó elektromos árammal.

A töltőinfrastruktúra fejlesztése, és a nyolc új busz összesen körülbelül hatmillió euróba került, amiből hárommilliót a kormány által nyújtott támogatás fedezett.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.