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
auto
2024. 04. 23. kedd

A közelmúltban többször is írtunk már arról, hogy az ITM a jövő év első felében ismét tervezi meghirdetni az elektromos autók vásárlását ösztönző állami támogatás pályázatot, a részletek azonban egyelőre nem ismertek. Jelenleg még nem tudjuk a pontos időzítést, a várható keretösszeget, továbbá azt sem, hogy a feltételek változnak-e a 2020 nyarán hatalmas sikert arató, 22 óra alatti kimerülő állam támogatáshoz képest.

A portfolio.hu interjút készített Kaderják Péterrel, az Innovációs és Technológiai Minisztérium energiaügyekért és klímapolitikáért felelős államtitkárával  a Klíma- és Természetvédelmi Akciótervvel kapcsolatban. Az interjúban kitértek az akcióterv nagyobb naperőművek fejlesztésével, a jövőre várható 30-40 százalékos lakossági napelemes pályázattal, valamint a közlekedéssel kapcsolatos kérdéseire.

A lakossági napelemes rendszerek támogatásával kapcsolatos újságírói kérdésre kapott válaszból kiderül, hogy az új program részletei még kidolgozás alatt állnak, de elsősorban a kevésbé fejlett régiókban élő, nehezebb jövedelmi helyzetben lévő nagycsaládos háztartások napelemes beruházásait szeretnék támogatni, akik a jelenlegi támogatásokhoz nem, vagy csak nehezen tudnak hozzáférni.

Töltőgyártókat és forgalmazókat várnak a zöld busz programba

A zöld busz programmal kapcsolatosan az államtitkár úr elmondta, hogy a tisztább üzemű közösségi közlekedés mellett a program lényeges célja az is, hogy elősegítse a hazai buszgyártás talpra állítását. Ennek keretében a beszállítói részarányt a jelenlegi nem túl magas értékről fel szeretnék tornászni 50-60 százalék környékére.

A számunkra talán leglényegesebb kérdés természetesen az elektromos autók vásárlásának ösztönzése. A 2020-as pályázatról Kaderják Péter elmondta, hogy nagyon sikeresnek tartja a programot azért is, mert a kereskedők is „hozzátették a magukét”, azaz jelentős árengedményeket adtak azért, hogy minél több modell beférjen a 11 milliós küszöb alá, amelyre 2,5 milliós állami támogatás volt igénybe vehető.

Több mint kétezer elektromos jármű kapott állami támogatást

A sikereknek is köszönhető, hogy évente ismétlődő menetrend szerint kívánják folytatni ezt a programot, így a jövő év első felében a korábbihoz hasonló méretű (idén 5 milliárd forint volt a keretösszeg, amelyből 2 milliárdot a taxisok pályázhattak meg) új pályázatot szeretnének meghirdetni. A részletekkel kapcsolatban felmerült, de még nem dőlt el, hogy a taxis beszerzések támogatása az idei évhez hasonlóan az első félévi program része legyen, vagy ősszel, egy külön programban hirdessék meg. A pályázat két részre osztásának elsődleges célja az lenne, hogy a kereskedők számára ütemezhetőbb legyen a vásárlások menedzselése. A taxis pályázat kiegészítését is tervezik a települési szolgáltatásokban résztvevő, nagy futásteljesítményű járművek tekintetében.

A 10 évnél idősebb autók is maradhatnak taxik

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.