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
auto
2024. 04. 18. csütörtök

Akár 1 millió autót is gyárthat jövőre a Tesla

üzlet

A Tesla előző negyedéves eladási adatai alapján már beszéltünk róla, hogy a cégnek elég jó esélye van rá, hogy elérje az idei évre kitűzött félmillió autós eladási célt. Persze a folyamatosan változó globális karantén intézkedések, mint például a legújabb európai (részleges) lezárások még keresztülhúzhatják a vállalat számításait.

Hogy most 500, vagy csak 480 ezer eladott autó lesz az idei év vége, az sem triviális a cég tőzsdei árfolyama szempontjából, de egy fokkal még izgalmasabb kérdés, vajon hány autót szállíthatnak le jövőre? Most erről szivárognak az információk.

Dupláznának

Mint már a Model 3 frissítésekor megtapasztaltuk, több százezer darabos gyártási volumeneket elég nehéz sokáig titokban tartani. Bár a Tesla a többi autógyártóhoz képest igen sok részegységet saját maga, házon belül állít elő, természetesen a több ezer alkatrész közül jócskán akad, amit ők is berendelnek. Ilyenkor pedig igen nehéz megakadályozni, hogy több tucat beszállító megannyi alkalmazottja közül senki ne szivárogtasson a sajtónak. Ráadásul ezeket a megrendeléseket jó pár hónapra előre szokták leadni, így nem véletlen, hogy mostanság keringenek pletykák a 2021-es gyártási tervekről.

Tesla Sanghaj. Forrás: Jason Yang / Youtube

A Teslának jelenleg nincs hivatalos 2021-es gyártási és értékesítési tervszáma – ezt várhatóan majd január végén, a negyedik negyedéves pénzügyi jelentésben fogják megjelölni. Most azonban a kínai Syna Technology a 36 Krypton nevű helyi médiumra hivatkozva azt állítja, hogy az amerikai autógyár több kínai beszállítója is azt jelentette nekik, hogy a sanghaji üzem jövőre 550.000 autó előállítására készül – ennyihez kötöttek le alkatrészeket. Az információkat több különálló forrásból a Tesmanian is megerősítette a napokban. Az értesülések szerint a tervekben 300 ezer Model 3 és 250 ezer Model Y szerepel. Előbbiből 100 ezer, utóbbiból 10 ezer készül majd Kínán kívüli exportra. A lap megemlíti, hogy az Amerikán kívüli export gyártásának Kína felé tolódása részben azért következett be, mert a koronavírus miatt az európai beszállítók gyártási volumene kiszámíthatatlan lett, áraik pedig emelkedésnek indultak. Sanghajban már most is jelentős az országon belüli beszállítók aránya, a cég pedig a kínai kormánynak tett eredeti vállalásának megfelelően az arányt folyamatosan növeli.

Így a fremonti üzemmel, a jövő év nyarán induló berlini, valamint az egy év múlva elkészülő austini gyárral együtt a várakozások szerint a Tesla elérheti akár az 1 milliós darabszámot is – persze nem lepődnénk meg, ha a hivatalos vállalás ennél valamivel szerényebb lenne, hogy a cég kellemes meglepetést okozzon majd a befektetőknek.

A cég terveit segítheti, hogy a legújabb kínai állami tervek szerint 2025-re az elektromosautó-eladásokat 20%-ra szeretnék feltornázni, ami a mostani ötszörösét, 5 millió villanyautót jelentene évente. A cég otthoni piacára is kedvező hatással lehet ugyanakkor Joe Biden megválasztása az elnöki pozícióba, mivel a demokrata politikus adótervei szerint el akarja törölni a jelenlegi 200 ezer autós eladási korlátot az állami támogatási rendszerben, amely miatt a Tesla és a GM vásárlói már nem élvezhetik ezt a kedvezményt. Programjában az is szerepel, hogy félmillió töltőállomást akar építeni, és azt szeretné, ha az állami szervek amerikai gyártású villanyautókat vásárolnának a belsőégésű motorosok helyett.

Gyártási rekord

A legfrissebb helyi információk alapján egyébként a sanghaji üzem már elkezdte a jobbkormányos autók gyártását is, az első pár példányt pedig már le is kapták egy hongkongi kikötőben. (Az autók az új, frissített sorozatból származnak, az alvázszámuk pedig LRW-vel kezdődik, ami a kínai üzem azonosítója.)

Friss kapcsolódó hír egyébként, hogy októberben 22.929 Model 3 készült a kínai gyárban, ami új rekord és heti 5200 darab körüli gyártási tempót jelent. Ezekből az autókból 12.143 került értékesítésre a helyi piacon és mintegy 7000 kelt útra Európába az előző hónapban. (Azóta a napokban még egy hajó indult útnak felénk, valószínűleg ezen van a maradék októberi gyártás.) A Model Y gyártása a hónap végén indul a kínai üzemben, jövőre pedig az a cél, hogy ebből a típusból is elérjék a heti 5000 legyártott darabot.

A legutolsó elérhető, szeptember végi adatok, valamint a friss eladási számok alapján így idén eddig több mint 94 ezer Model 3 talált gazdára Kínában és ezzel a típus a legnépszerűbb villanyautó volt az országban – a második helyezett szeptemberben még 50 ezerrel volt lemaradva mögötte. A legkisebb Tesla a világranglistát is vezeti közel 240 ezer darabbal, a Model Y pedig félév alatt a globális eladások harmadik helyéig jutott 40 ezer példánnyal.

Villanyautók: 2020 az áttörés éve

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.