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
auto
2024. 04. 20. szombat

A Porsche bejelentette, hogy kereskedéseiben, valamint a Porsche Museum boltjában elérhetővé vált a Porsche Unseen című könyve, mely kötelező olvasmány a márka minden igazi rajongója számára. A 978-3-667-11980-3 ISBN számmal jelzett iromány 328 oldalon keresztül mutat be olyan tanulmányautókat a 2005 és 2019 közötti időszakból, melyeket a Porsche végül soha nem mutatott meg a közönségnek, azaz egészen idáig csak a vállalat munkatársai láthatták. Összesen 15 autót válogattak össze a németek, melyek az agyagmodell, vagy az első prototípusok megépítése után lettek félredobva, de az érdeklődők nem csupán az eddig titokban tartott érdekességekről olvashatnak, hanem betekintést kapnak a formatervezés teljes folyamatába, az első vázlatrajzoktól kezdve a sorozatgyártás előtti utolsó tollvonásokig.

Hibrid 919 Street 1:1 agyagmodell 2017-ből

Akit csak a képek érdekelnek, annak a Porsche weboldalát érdemes követni, ahol több sorozaton keresztül bemutatkoznak az elmúlt 15 év legizgalmasabb koncepciói. Az első részt ma tette közzé a Porsche, amelyben a 2017-es hibrid 919 Streetről, a 2019-es Vision Spyderről, valamint a 2018-ban megalkotott Vision Renndienstről láthatunk fotókat. Hármójuk közül az utóbbi a legizgalmasabb, nemcsak azért, mert ennek aljába tisztán elektromos meghajtást épített be a Porsche, hanem mert a hatszemélyes kisbusszal egy teljesen ismeretlen szegmenst indultak el felfedezni a tervezők.

A neve arra utal (Renndienst = versenyszerviz), hogy a Porsche főként a versenysportba szánta villanyautóját csapat-, vagy személyzetszállító járműnek, de az utasteret úgy tervezte, hogy a középre helyezett vezetőülés mögött egy család is kényelmesen utazhasson.

Az Autoweek magazin által készített interjúból a Porsche vezető tervezőjével egy másik érdekességre is fény derült, mégpedig a márka jelenleg kapható egyetlen villanyautójával, a Taycannal kapcsolatban. Michael Mauer elárulta, hogy a Taycan, pontosabban az azt megelőző Mission E tanulmány is egy be nem mutatott koncepcióból született. A 960 Turismo Concept mögött az az elképzelés állt, hogy a Porsche legyen az első olyan autógyártó, mely nagyjából a 918 Spyder dimenzióival, de négy üléssel készít hipersportautót.

Porsche 960 Turismo Concept, Forrás: Autoweek

Az agyagmodell megépült, de a fejlesztők tudták, hogy az autó hagyományos meghajtással sosem fog gyártásba menni, ezért félretették, s akkor vették elő újra, amikor felmerült a cégen belül az elektromosítás gondolata. A hatalmas motorblokk hiánya, és az egyéb bonyolult szerkezetektől és mozgó alkatrészektől való megszabadulás ugyanis megadta azt a szükséges szabadságot a tervezőknek, hogy megtartsák a tanulmány drámai arányait, így született meg aztán a Mission E tisztán elektromos hajtással. A Taycan formaterve tehát már jóval azelőtt létezett, hogy maga az autó megalkotását, vagy a villanyautó-gyártást elhatározta volna a vállalat.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.