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
auto
2024. 04. 18. csütörtök

Tisztán elektromos hajtáslánccal is bemutatkozott az egyik legnagyobb darabszámban értékesített furgon, az E-Transit. A népszerű jármű belsőégésű motor nélküli verziója a hagyományos, és a tavaly óta rendelhető plug-in hibrid változathoz csatlakozik a Ford kínálatába. A vállalat korábban hangsúlyozta, hogy különösen nagy hangsúlyt fektet a könnyű haszongépjárművek elektromosítására, ezt a szegmenst ugyanis kulcsfontosságúnak tartja a 2050-re kitűzött karbonsemleges működés eléréséhez. Annak ellenére, hogy a kereskedelmi flottájukat modernizálni vágyó vásárlók már számos ilyen furgon közül választhatnak, ráadásul a Ford már 2016-ban említést tett a járműve villamosításáról, az E-Transit gyártására még legalább egy évet várni kell, az európai piacokra 2022 elején érkezik.

A kisteherautóban egy nettó 67 kWh-s akkucsomag kapott helyet, ez körülbelül 350 kilométeres autózásra elegendő energiát tud elraktározni az előzetes becslések szerint, de a pontos WLTP hatótávolságot később teszi közzé a Ford. Az Eco Mode akár 8-10%-kal is képes megnövelni az egy töltéssel megtehető távolságot rakomány nélküli állapotban, de ezzel természetesen le kell mondani a magas sebességről, jó gyorsulásról, és a féktelen klímázásról.

Az E-Transit a SYNC 4 kommunikációs- és infotainment rendszert használja, mely egy 12 colos érintőképernyőn jelenik meg. A fedélzeti számítógép over-the-air módon, hálózaton keresztül is tudja fogadni a frissítéseket, és a hangalapú vezérlést is támogatja. Bizonyos funkciók okostelefonon keresztül is elérhetők, például töltés közben előre be lehet állítani a kívánt klímát.

Az aksi AC és DC hálózaton egyaránt tölthető, a fedélzeti töltőn keresztül 11,3 kW teljesítményű áramfelvételre képes, így 8,2 óra alatt 100%-ra tölthető fel. A DC töltési teljesítmény egy kicsivel felülmúlja a PSA elektromos furgonjainak képességét, az E-Transit ugyanis 115 kW-tal tölthető, így 34 percbe telik 15%-ról 80%-ra feltornázni a töltöttségi szintet. Az autóhoz opcionálisan Pro Power Onboard felszerelés kérhető, amellyel a furgon mobilis energiaforrássá válik, és 2,3 kW teljesítményt biztosít az elektromos berendezések energiaellátásra.

A Ford azt ígéri, hogy Európában az ügyfelek a kategória legjobb, egyéves, korlátlan futásteljesítményű szervizszolgáltatásának előnyeit élvezhetik, amely az akkumulátor és a nagyfeszültségű elektromos alkatrészek 8 éves/160 000 km-es garanciális csomagja mellett vehető igénybe.

A villanymotor teljesítménye 198 kW (266 lóerő), a legnagyobb elérhető nyomaték pedig 430 Nm körül alakul majd, ezáltal az E-Transit lesz a legerősebb villanyautó a szegmensében.

A változatos felhasználáshoz a Ford többféle karosszéria-kialakításban is gyártani fogja a járművet, három hosszúsággal és három magassággal. Zárt raktérrel maximálisan 1616 kilós hasznos terhelést céloz a gyártó, alvázasként viszont akár 1967 kilogrammal is megpakolható az elektromos Transit. Az akkumulátor a raktér méretét nem befolyásolta, a 15,1 köbméteres befogadóképesség akkora, mint a hátsókerekes dízeles testvéréé. Európában összesen 25 konfigurációban rendelhetik majd meg az ügyfelek az új modellt.

Az európai árak még nem ismertek, az Egyesült Államokban 45.000 dollár alatt lesz az indulóár, de a vállalat hangsúlyozza, hogy a villanyautó igazi előnye a karbantartási költségben keresendő, mely körülbelül 40%-kal alacsonyabb a dízeles változatokhoz képest.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.