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
auto
2024. 04. 19. péntek

Az elmúlt években nem nagyon válogathatott, aki villanyautót akart vásárolni, kategóriánként néhány modell jelentette a kínálatot. A városi kisautók mezőnyében 2020-ban végre elindult a verseny, és nagyon úgy fest, hogy 2021-ben ez megismétlődik a tágas, 500 km körüli hatótávval rendelkező családi autók piacán, melyek java a mai divatnak megfelelően SUV. Az alábbiakban ábécé sorrendben áttekintjük, hogy milyen új modellekre számíthatunk Európában 2021-ben ebben a szegmensben.

BMW iX3

A BMW iX3 a magyar kereskedésekbe 2020 végén érkezik meg, már az induló ára is ismert: 22.990.000 Ft. Az autót 210 kW teljesítményű villanymotor hajtja, melynek forgatónyomatéka 400 Nm és 6,8 másodperc alatt 100 km/h sebességre gyorsítja az üresen 2260 kilós autót. Az energiát nettó 74 kWh kapacitású akku tárolja, amely erre alkalmas töltőoszlopokon akár 150 kW teljesítménnyel tölthető. A pontos töltési görbét egyelőre nem ismerjük, de a 27 perces 80%-ra töltés biztató, 560 km/h töltési sebességet takar. Az iX3 WLTP mérési ciklus szerinti hatótávja 460 km.

Ford Mustang Mach-e

Eredetileg 2020 novemberére ígérték a Ford Mustang Mach-e első vevői példányainak európai átadását, de a koronavírus világjárvány közbeszólt, így már májusban bejelentették, hogy legkorábban 2021 elején számíthatunk az autóra. A Mach-e kétféle akkumulátorral készül majd. A nagyobbik 98,8 (nettó 88) kWh kapacitású, amelyhez 600 km WLTP hatótáv társul, a kisebb akku 75,7 (70) kWh-s, 450 km WLTP hatótávval. A maximális villámtöltési teljesítmény az akkumérettől függően 115, illetve 150 kW, így a 10-ről 80%-ra töltéshez a kis akkus modellnek 38, a nagyobb hatótávú változatnak 43 perc szükséges, amely 510, illetve 642 km/h töltési sebességet jelent. Az autó hátsókerék-hajtású és összkerekes változatban egyaránt elérhető lesz. Hazai ára egyelőre nem ismert.

A Hyundai 45 elektromos tanulmányautó bemutatója hatalmas érdeklődést vonzott Frankfurtban

Hyundai Ioniq 5

A Hyundai Ioniq 5 pontos kinézete egyelőre titok, de közel a 2021 tavaszára ígért piaci bevezetés, így már nem sokat kell várnunk a leleplezésre. Az Ioniq 5 a 2019-es Frankfurti Autószalonon bemutatott Hyundai 45 tanulmányon alapul, és az eddig látott lesifotók szerint annak számos stílusjegyét megtartotta. Az autó 58 kWh, illetve 72 kWh kapacitású akkumulátorral lesz megvásárolható (ezek valószínűleg a nettó értékek). A nagyobb akkus modell hatótávja 450-500 km közé várható.

Negyed óra alatt feltölthető lesz a Hyundai 45?

Az autót a mezőny elé repítheti a villámgyors DC töltési lehetőség, ugyanis a Hyundai csoport e-GMP padlólemeze 800 voltos akkut rejt majd, így megcélozható az Ionity töltők elméleti maximuma, azaz a 350 kW töltési teljesítmény. Tekintve, hogy ezt egyelőre még a Porsche Taycannak sem sikerült elérni a jóval drágább prémium szegmensben, valószínűbb egy 250 kW körüli maximális töltési teljesítmény, de ha az autó ezt hosszabb ideig képes lesz tartani, azzal akár fele is lehet az autó töltési ideje a versenytársakhoz viszonyítva.

Kia Imagine koncepció

Kia Imagine*

Mivel az Ioniq 5-re azt írtam, hogy egyelőre sok titok övezi, így nehéz helyzetben vagyok a Kia azonos platformra épülő modelljével, ennek ugyanis egyelőre még neve sincs. Az Imagine név ugyanis az autó alapjait jelentő koncepció modellre vonatkozik. Műszaki tulajdonságaiban minden valószínűség szerint megegyezik majd a Hyundai testvérmodellel. Ha abból indulunk ki, hogy a jelenleg kapható modellek közül az e-Niro valamivel tágasabb, mint a Kona, akkor egy hajszállal nagyobb autóban reménykedhetünk, de egyelőre ezt hivatalos információ nem támasztja alá. Jelenleg annyi látszik biztosnak, hogy 2021-ben ez a modell is piacra lép.

Nissan Ariya

A Nissan Ariya első, még előszériában gyártott példányai már megérkeztek Európába, ezek természetesen még nem kerülnek vásárlókhoz, csak teszt és promóciós célra használják majd a modell 2021 második felére ígért piaci bevezetése előtt. Az Ariya júliusi leleplezését követő napokban több cikkben foglalkoztunk az autó eddig ismert részleteivel, melyek egyikéből az is kiderült, hogy az autó 22 kW AC fedélzeti töltőt kap, amely különösen azok számára jelent majd komoly előnyt, akik nem rendelkeznek otthoni töltési lehetőséggel, így nyilvános AC töltőknél a versenytársakhoz viszonyítva feleződik a töltési idő.

Az Ariya kétféle akkuval (65/63 kWh, illetve 90/87 kWh) lesz megvásárolható, és jön majd kétkerék-, és összkerék-meghajtású változat is, utóbbi a villanyautóknál megszokott módon két villanymotort kap majd. A kétkerekes változatnál a kisebb akkuval az autó motorjának teljesítménye 160 kW, a nagyobb akkuhoz pedig 178 kW jár, a forgatónyomaték mindkét esetben 300 Nm. A kétmotoros e-4ORCE változat rendszerteljesítménye 250 kW (560 Nm), illetve 290 kW (600 Nm), az akkumérettől függően. Az autó akkuja folyadékos hőmenedzsment-rendszert kap, így a külső hőmérséklettől függetlenül elérhető maradhat a max. 130 kW DC töltési teljesítmény, melynek karakterisztikájáról a gyártó annyit árult el, hogy 30 perc alatt akár 375 km-re elegendő energia tölthető az autóba.

Polestar 2

A Polestar 2 egyértelműen előzi a mezőnyt abban a tekintetben, hogy az autó kiszállítása már idén nyáron elindult, így Európa szerencsésebb országaiban már az utakat rója az autó (legalábbis amikor épp nem szervizben van visszahívás miatt). Az autó villanymotorja 300 kW teljesítménnyel és 660 Nm nyomatékkal rendelkezik, amihez egy nettó 72 kWh kapacitású akku biztosítja az energiát. A WLTP mérési ciklus szerinti hatótáv 470 kilométer. Az autó 100-ra gyorsulása 5 másodperc alatti, a villámtöltés maximális teljesítménye 151 kW, ami 31 perces 10-80%-os töltést tesz lehetővé, azaz a hatótávot is figyelembe véve a töltési sebesség 520 km/h.

Škoda ENYAQ iV

A Škoda ENYAQ iV az egyik legjobban várt elektromos autó. A Volkswagen alap a többség számára évtizedek óta garanciát jelent a minőségre, a cseh almárkától pedig jó ár-érték arányt várunk el. Hivatalos magyar árlista egyelőre nincs a tágas elektromos autóhoz, de több európai ország árai ismertek már, így azt tudjuk, hogy sajnos nem lesz olcsó az autó, cserében a statikus tesztünk alapján remek választás lesz a Škoda első igazi villanyautója, az alapoktól elektromosnak tervezett ENYAQ.

Ezt meg hogy engedhették gyártásba? – Ismerkedés a Škoda Enyaq iV-vel

Az autó három akkumérettel (nettó 52, 58 és 77 kWh) lesz megvásárolható 340-510 km közötti hatótávval (WLTP mérés). A legnagyobb akkumulátorhoz összkerékhajtás is választható, ami kb. 10%-kal, 460 km-re csökkenti a hatótávot. A motor teljesítménye az akku méretétől és a hajtott kerekek számától függ. A kétkerekes változat villanymotorjának teljesítménye 109, 132, illetve 150 kW, a forgatónyomaték a leggyengébb motorral 250, a két erősebbel 310 Nm. A kétmotoros változat kétféle teljesítménnyel lesz megvásárolható, az iV 80X verzió rendszerteljesítménye 195 kW (425 Nm), a szintén összkerekes iV 80RS változat pedig 225 kW (450 Nm) összteljesítményre képes. A töltési teljesítmény szintén eltérő az egyes akkuméretektől függően. A legkisebb, 52 kWh-s akkuval szerelt autó maximum 50 kW teljesítménnyel tölt, így a 80%-ra töltés ideje 50 perc. A közepes akkuval a 100 kW-ot is eléri a töltési teljesítmény, amivel ultra töltőn 42 percre csökken a töltési idő (50 kW-os oszlopon pedig a nagyobb akku kapacitás miatt 55 percre növekszik). A legnagyobb, 77 kWh-s akku 125 kW-os DC töltésre is képes, így a töltési idő 38-70 perc között alakul attól függően, hogy a töltőoszlop ki tudja-e szolgálni az autó 125 kW-os igényét.

 

Tesla Model Y

A Tesla Model Y bizonyos tekintetben nem újdonság, hiszen az Egyesült Államokban már az év első felétől megvásárolható, és a kínai gyártás indítása is a küszöbön áll. Európába azonban a Tesla tervei szerint csak a Berlin mellett épülő Gigafactory üzemből érkeznek majd az autók, amelyek kicsit modernebbek lesznek, mint a Fremontban gyártott jelenlegi változat. A berlini Model Y lehet az első Tesla, amely szakít a 2012-ben bevezetett gördeszka platformmal, és az új, 4680-as cellák közvetlenül az alvázba épülhetnek majd be. Az innovatív megoldás az ígéretek szerint az autó tömegét és a gyártási költségeket egyaránt csökkenti majd, így a hatótáv az eddig ismertnél is valamivel nagyobb lehet. Az európai gyártásnak köszönhetően az autó vételárát nem terheli majd vám és szállítási költség, így nem csak tudását, de árát tekintve is komoly versenytársat jelent majd a kisebb Tesla SUV a régi gyártóknak. Vásárlói szemmel nézve ez különösen jó hír, hiszen hosszabb távon a kínálat bővülésében és az elektromos autók árcsökkenésében egyaránt reménykedhetünk.

VW ID.4 vs. Tesla Model Y – A Volkswagen szerint

A Model Y kétféle teljesítménnyel, normál és Performance változatban egyaránt megvásárolható lesz. Az alapmodell 100 km/h sebességre gyorsulása hajszállal 5 másodperc alatt van, az erősebb változat viszont némi hatótáv beáldozásáért 3,7 mp alatt éri el a 100-as tempót, végsebességük 217, illetve 241 km/h. Az Egyesült Államokban megvásárolható autó esetén mindkét változatba 75 kWh bruttó kapacitású akku kerül, azonban a közös alapokra épülő Model 3-ról már megtudtuk, hogy az év végétől 82 kWh-s akkuval szállítják, így jó esély van rá, hogy az európai gyártású Model Y esetén is nagyobb akkukapacitásra, így nagyobb hatótávra számíthatnak a vásárlók.

Volkswagen ID.4

A Volkswagen ID.4 a német gyártó második MEB-platformra épülő modellje. Az autó több európai országban már jelenleg is megvásárolható, a kiszállítások a VW tervei szerint még idén megkezdődnek. A jelenleg megrendelhető 1st Edition a legnagyobb, bruttó 82, nettó 77 kWh akkumulátort tartalmazza, de jövő év közepére ígérik a kisebb akkus (nyilvánvalóan olcsóbb) verziót is. Az ID.4 a Škoda ENYAQ iV unokatestvérének tekinthető, így a villanymotor(ok) teljesítménye várhatóan hasonlóan széles skálán mozog majd 109-225 kW között, valamint a töltési jellemzők is minden bizonnyal teljesen azonosak lesznek, azaz a 125 kW DC töltési teljesítményt fogadni képes nettó 77 kWh-s akku 38 perc alatt feltölthető lesz 10%-ról 80%-ra. A Volkswagen verzió minden bizonnyal modernebb kezelőszerveket kap majd, ahogy az ID.3 is alig tartalmaz fizikai gombokat, többnyire itt is érintésérzékeny felületekre számíthatunk.

A tökéletes recept: íme az első elektromos SUV a Volkswagentől

A teljes kínálat egy táblázatban

Végül egy táblázatban összefoglaltuk a fent felsorolt autók fontosabb (már ismert) jellemzőit. Az áttekinthetőség kedvéért a táblázatba a legnagyobb akkus modellek kerültek be. A Tesla Model Y esetén a berlini gyártás megkezdésére nagyobb akkuban, így növekvő hatótávban és töltési sebességben reménykedhetünk.

Hosszúság x Szélesség x Magasság [mm] Tengelytáv Csomagtér Vontatási képesség Akkukapacitás (bruttó/nettó) Hatótávolság (WLTP) Max. DC töltés AC fedélzeti töltő teljesítmény
BMW iX3 4734 x 1891 x 1668 2864 mm 510 l 750 kg 80/74 kWh 460 km 150 kW 11 kW
Ford Mustang Mach-e GT 4712 x 1881 x 1597 2972 mm 402 l 750 kg 98,8/88 kWh 600 km 150 kW 11 kW
Hyundai Ioniq 5 4635 x 1890 x 1635 3000 mm ? ? ?/72 kWh 450 km ? ?
Kia Imagine* ? ? ? ? ? ? ? ?
Nissan Ariya 4595 x 1850 x 1660 2775 mm 468 l 1500 kg 90/87 kWh 500 km 130 kW 22 kW
Polestar 2 4607 x 1800 x 1479 2735 mm 440 l 1500 kg 75/72,5 kWh 470 km 151 kW 11 kW
Škoda ENYAQ iV80 4649 x 1879 x 1616 2765 mm 585 l 1000 kg 82/77 kWh 510 km 125 kW 11 kW
Tesla Model Y 4751 x 1921 x 1624 2890 mm ? 1600 kg 75/72,5 kWh 505 km 250 kW 11 kW
Volkswagen ID.4 4584 x 1852 x 1631 2771 mm 543 l 1000 kg 82/77 kWh 496 km 125 kW 11 kW

 

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.