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
auto
2024. 04. 18. csütörtök

Bármilyen hihetetlen, ez tényleg egy elektromos MINI

elektromos autó

Aki kellemetlenül érzi magát, mert a kijárási korlátozások alatt felszedett pár kilót, az vessen egy pillantást a britek ikonikus kisautómárkájának legújabb művére, Mini ugyanis még soha nem volt ennyire pufók. Nem pont ezt vártuk a legújabb, mai #NextGen premiertől, hiszen nemrég felröppent a pletyka, hogy a Mini Cooper SE-ből készül az erősebb, izmosabb kiadás, amit ráadásul egy videóban felvillantott vázlatrajz is alátámaszt. Ezek a jelek mind arra utaltak, hogy a magasabb teljesítményű elektromos Cooper premierje a közeljövőben esedékes.

Készül az erősebb Mini Cooper SE

Úgy tűnik viszont, hogy ez az online rendezvénysorozat a BMW Csoport tervezőinek legőrültebb elképzeléseit kelti életre: elsőként a BMW iX vett magára akkora veséket, amitől még az illegális szervkereskedők is önként vonulnak be a rendőrségre, aztán a Motorrad kétkerekű űrhajója küldte intergalaktikus utazásra a nézőket, most pedig a Mini indult el egy olyan felfedezőútra, ami még a Porsche elektromos utasszállítójánál is jobban sokkol.

Az Urbanaut lényegében semmit nem visel magán a Minire jellemző jellegzetes vonásokból, bár a tervezők állítólag azért próbálták a fényszórók és a hűtőrács sokéves evolúcióját megjeleníteni a dizájnban. Ez talán a kerek, többszínű, dinamikus mátrix-grafikájú lámpákkal, valamint a nyolcszögletű maszkkal – mely belsőégésű motor híján nem végez hűtési folyamatot, helyette az önvezető technológia berendezéseit rejti el – egy kicsit sikerült is, de ember legyen a talpán, aki márkajelzés nélkül is kitalálná, honnan jött ez a kis gömböc.

Ám a hangsúly nem is annyira a külsőn, sokkal inkább a belsőn van, a gyártó ugyanis azt akarta bemutatni, hogy még egy ilyen kicsi négykerekű utastere is berendezhető tágasan, elvégre a Mini mindig is „a hely okos kihasználását” testesítette meg – fogalmazott Adrian van Hooydonk, a BMW Group főtervezője. Ehhez valójában csak a magasságon kellett a többi Minihez képest szokatlan mértékben növelni, az autó hossza annyira nem kiugró, 4,46 méter, azaz 261 mm-rel több, mint a Mini Countrymané.

Az egész jármű a nappalinak berendezett utastér köré épül, még a vezetőfülke sem kapott külön ajtót, a sofőrnek és minden utasnak a jobboldali tolóajtón keresztül kell beszállni. Amikor az Urbanaut éppen nincs használatban, a műszerfal behúzódik, és az utastér eleje ülősarokká alakul, de az első ülések akár hátra is fordíthatók. Még a szélvédőt is ki lehet nyitni, így a nappalinkhoz saját erkélyt is kapunk.

A Vision Urbanaut tisztán elektromos meghajtású, de hogy pontosan milyen rendszer dolgozik benne, azt nem árulta el az autógyártó csoport. A tervezők egyébként is inkább okoseszköznek szánták a tanulmányt, mintsem autónak, és gyártási tervekről sem írnak, habár a brit Autocar úgy tudja, hogy a Mini komolyan fontolgatja a tömzsi kis furcsaság megvalósítását, de csak valamikor 2027 után.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.