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
auto
2024. 04. 20. szombat

Felületfűtés növelheti 6%-kal a villanyautók hatótávját

elektromos autó

A lakásokban már hosszú ideje népszerű megoldás a padló- és falfűtés. Utóbbit akár sugárzó infrafűtéssel is meg lehet oldani, aminek alkalmazását gyakran energiatakarékosnak állítják be. Ez az állítás igaz is, meg nem is: az elektromos fűtés hatásfoka nem fog 100% felé emelkedni, azonban az emberek hőérzete a hősugárzásnak köszönhetően javul, így néhány fokkal alacsonyabbra állított levegő-hőmérséklet esetén is változatlan marad a komfortérzetünk, márpedig az ökölszabály szerint egy családi ház vagy lakás esetén minden °C hőmérséklet-növelés 5-6%-kal növeli a fűtésszámlát.

A hagyományos autóknál a fűtés nem jelent problémát, mivel a motor hatásfoka mindössze 30-40%, így bőven jut felesleges energia az utastér fűtésére. Ennek ellenére a felületfűtés már a benzin- és dízelmotorral meghajtott autókban is megjelent, ülés- és kormányfűtés formájában. Ezek célja nem az energiatakarékosság, sokkal inkább a komfort növelése. Mivel egy autó belső terét időigényes felfűteni, kellemes érzés azonnal meleg felületre beülni.

Erre figyelj, ha hidegben villanyautózol

Az elektromos autóknál nincs hulladékhő, ezért az amúgy is sokak számára még kicsinek tűnő hatótávot tovább apasztja a téli fűtési igény. A legtöbb gyártó ezért igyekszik az egyszerű ellenállás-fűtés helyett hőszivattyúval (a légkondicionáló külső és belső hőcserélőjének funkcióját felcserélve) megoldani a fűtést, ezáltal a fűtésre fordított energia akár harmadára csökkenthető. Vannak azonban korlátai is a megoldásnak. A legnagyobb gond, hogy a leghidegebb napokon, amikor a legmagasabb a fűtés energiaigénye, a hőszivattyú nem tud elég fűtési teljesítményt biztosítani, így -10 fokban már a hőszivattyús autók is a pazarló PTC fűtést használják.

Az autóipari fejlesztésekkel foglalkozó német IAV, és partnere, a bankjegyekbe biztonsági elemek, fémszálak gyártásával foglalkozó Louisenthal egy új fűtési koncepcióval jelentkezett, amely véleményük szerint akár 6%-kal is növelheti az elektromos autók téli hatótávját.

A megoldás lényege, hogy az autó belső felületein egy, a Louisenthal által kifejlesztett vékony, olcsó, és könnyen használható fóliát, úgynevezett SmartMesh filmet helyeznek el, amely elektromosan vezető pályák hálózatát tartalmazza. A fólia könnyedén integrálható az autók ajtóinak belső borításába, a középkonzolba, vagy a tetőkárpitba. Amikor a fóliára feszültséget kapcsolnak, az felmelegszik, és sugárzó hőt bocsát ki a jármű belső terébe, azaz a napsugárzáshoz hasonlóan melegíti az utasokat. A fólia átlátszó, ezért akár LED világítótestekbe is beépíthető.

Dr. Daniel Lenssen, a Louisenthal üzletfejlesztési vezetője elmondta: „A SmartMesh fólia ipari szempontból nagy mennyiségben gyártható, ezáltal energiatakarékos és komfortos kiegészítő fűtést kínálhatunk a hagyományos fűtési rendszerekhez a jövő elektromos járműveihez. A fólia egy jó példa arra, hogy miként tudjuk a bankjegy- és biztonsági papírszektorból az új iparágakba átadni technológiai know-how-nkat, amivel ezekben innovatív fejlesztési szolgáltatásokat tehetünk lehetővé.”

Védd a villanyautód a hidegben!

Az IAV 3D CFD szoftverrel szimulálta a fólia alkalmazását a jármű burkolatában, és demonstrálta, hogyan működik egy személygépkocsi ajtajának belső felületén. A szimuláció eredménye azt mutatta,  hogy alacsony külső hőmérséklet mellett a járművezető és az utasok számára rövidebb idő alatt elérhető a komfortos belső hőmérséklet a beépített kiegészítő fűtőfóliáknak köszönhetően. A felmelegítési szakaszt követően a belső fűtés teljes energiaigénye akár 20 százalékkal is csökkenthető a kibocsátott hősugárzásnak köszönhetően, amely ideális esetben akár hat százalékkal növeli a jármű hatótávolságát.

Rico Baumgart, az IAV járműdinamikai csoportvezetője hozzátette: „Jelenleg erőteljes technológiai fejlődés tapasztalható az elektromos járművek terén. Az egyik fő kihívás az energiahatékonyság, valamint a hatótávolság növelése. Ezzel a fűtési koncepcióval megmutatjuk, hogy a nyilvánvaló megközelítések mellett vannak más lehetőségek is, amelyekkel jelentős energiamegtakarítás, és ezáltal hatótávolság-növelés érhető el.”

Címlapkép: Shutterstock

Elektromos autó használata télen

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.