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
auto
2024. 04. 18. csütörtök

A Tesla berlini terveiről, egy, az európai városi körülményekhez ideális, kisebb méretű, Európában tervezett autóról, a száraz elektródás akkumulátor előnyeiről, és a Semiről egyaránt beszélt Elon Musk az alábbi interjúban.

A Tesla vezére elmondta, hogy most, hogy autóik 600 km feletti hatótávra képesek, a töltés megfelelően gyors, és már az akkumulátor élettartamával sincs probléma (hiszen a Tesla mai akkumulátorai legalább 15 évet kibírnak az autókban), a legfontosabb fejlesztési irány a költségcsökkentés lesz. Az akkumulátorok árcsökkenésére van szükség ahhoz, hogy az akkumulátoros elektromos autók megvásárlását az emberek megengedhessék maguknak. Természetesen az energiasűrűség növekedése, és a költségcsökkentés kéz a kézben jár, így az energiasűrűség, ezzel együtt a hatótávolság is tovább fog növekedni, de a legfontosabb cél a gyártási költségek csökkentése. Ehhez rengeteg fejlesztésre van szükség, nemcsak a cellák tekintetében, de az akkumulátor-gyártó üzemeket is tovább kell fejleszteni.

Még messzebbre megy a legnagyobb hatótávolságú Tesla

Musk beszélt a száraz elektródás akkumulátorokról is, amelynek legfontosabb előnye a kevésbé környezetszennyező gyártás lesz, hiszen az oldószerek elhagyásával nem lesz szükség a szárító kemencékre, melyek üzemeltetése energiaigényes, és ha nincs oldószer, akkor azok gőze sem jelentkezik a szárítási folyamat során. Addig is fontos lépések érhetők el a környezetbarátabb cellagyártás területén, amíg ez az áttörés várat magára. Ilyen például a kobalttartalom csökkentése, és a lehető legmagasabb nikkeltartalom elérése a katódban, a szilícium alkalmazása az anódban, valamint a kénsav használatának kiküszöbölése a lítium-hidroxid előállítása során.

A Giga Berlin tervezett akkumulátor-gyártó kapacitásáról Musk elmondta, hogy tudomása szerint a világ legnagyobb akkumulátorgyára lesz. Évente 100 GWh feletti akkukapacitást terveznek gyártani, amit később 200-250 GWh/évre növelnek majd. Musk azt sem titkolta, hogy rengeteg fejlesztésre van még szükség a tervek megvalósításához. Véleménye szerint nagyon könnyű egy laboratóriumban működő prototípust elkészíteni, de sokkal nehezebb azt nagy sorozatban gyártani. Általánosságban úgy véli, hogy a prototípus megalkotása a munka 1%-át jelenti, de az akkugyártás esetében ez inkább csak 0,1%-ot tesz ki. Ez lehet az oka annak, hogy nap mint nap hallunk akkumulátor-technológiai áttörésekről, de sorozatgyártásban mégsem akarnak megjelenni ezek az újdonságok.

Roadrunner 4680 – minden amit megtudtunk a Tesla új aksijáról

Musk a 40 tonnás kamionok elektromosítására vonatkozó kérdésre elmondta, hogy 500 km hatótáv nem jelent kihívást, és különösebb probléma nélkül elérhető a 800 km is, anélkül, hogy a vontató nehezebb lenne, mint a ma használatos dízelmotoros járművek. A céljuk azonban az 1000 km-es hatótáv elérése, amihez szükség lesz az Akkumulátor Napon bejelentett koncepcióra, azaz arra, hogy az akkumulátor-cellákat a jármű vázának részévé tegyék. A közeljövőben egy elektromos vontató hátránya maximum 1 tonnával kisebb teherbírás lesz, de hosszabb távon ez nullára csökkenthető.

Az interjú talán legérdekesebb kérdése a kínai és európai Tesla-gyár saját modelljére vonatkozott. Musk azzal kezdte, hogy véleménye szerint azért is szükség van ezekre a modellekre, mert a tehetséges tervezőmérnökök számára létfontosságú, hogy megvalósíthassák saját gondolataikat, hogy ne csak egy Kaliforniában korábban már megtervezett autó európai változatát készíthessék el. Ahhoz, hogy a Giga Berlin a tehetségek számára vonzó munkahely legyen, szükség van az eredeti feladatokra.

(Még nem) készül az európai kis Tesla

Európának pedig szüksége van egy kompakt autóra, amely talán egy ferdehátú lesz. Az embereknek olyan autót kell adni, amilyet az adott régióban szeretnének. Az Egyesült Államokban személyes okokból nagyobb autókra vágynak az emberek, Európában pedig kisebbre. Akkora méretű autókra van szükség, amelyek elférnek egy zsúfolt város szűk parkolóiban. Ezt személyesen is megtapasztalta, amikor egy Model X-et vezetett Berlinben és megpróbált parkolóhelyet találni. Olyan autót kell gyártani, amit az emberek meg tudnak fizetni, és amely illeszkedik az életstílusukhoz, az igényeikhez.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.