PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 23. kedd

Ha ilyen villanyautók jönnek Kínából, senkinek sem kell majd más

elektromos autó

A múlt héten megkezdődött a forgalmazása a Haomao (magyarul „jó macska”) névre keresztelt városi kisautónak Kínában, amely a negyedik tömeggyártásba szánt modellje a Great Wall Motors alá tartozó Ora autómárkának. Az ehhez hasonló apró, városba tervezett villanyautók nem ritkák a kínai metropoliszokban, de az Ora már eddig is sikeresen magára tudta vonni az emberek figyelmét különleges, retro stílusjegyeivel. Az új családtag egy kicsivel hagyományosabb megjelenést, de annál vonzóbb tudást kínál a városi közlekedéshez.

Már csak az iQ crossover hiányzik a családi képről

A kínai autógyártók által tervezett járműveknél talán már hozzászokhattunk, hogy abban a pillanatban, hogy rájuk pillantunk, beindulnak a fogaskerekek az agyunkban, kutatva a válaszok után, hogy vajon hol láthattuk már ezt a dizájnt korábban. A Haomao nem hagy sok időt gondolkozni, záporoznak azok az autógyártók és autómodellek a fejünkbe, amelyre hasonlít a kínai apróság. Elölről például egyértelműen olyan ez a modell, mintha a Porsche 911-ből kompakt városi crossovert csináltak volna. Nem nehéz rajta VW Bogár stílusjegyeket sem felfedezni, de egyáltalán nem áll távol a régebbi Fiat 500-tól sem. A Porsche-vonások egyébként nem szimpla másolás eredményei, a karosszériát ugyanis nem más, mint Emanoel Derta, a német sportautó-márka korábbi dizájnere tervezte.

A Haomao a Great Wall Motors L.E.M.O.N. tisztán elektromos padlólemezére épült, amelyben az első tengelyre egy 105 kW-os villanymotort szereltek fel 210 Nm nyomatékkal. Egészen kompakt dimenzióihoz képest (4235 mm hosszú, 1825 mm széles, 1596 mm magas, és 2650 mm a tengelytáv) a 47,8, illetve az 59,1 kWh kapacitású lítium-vas-foszfát akkumulátorok meglehetősen nagynak mondhatók. A hatótávolság is barátibb, mint amire első ránézésre számítanánk, 400, illetve 500 kilométer a NEDC szerint. A töltés 30 és 80% között mindössze fél órát vesz igénybe. Érdekesség, hogy a jármű mindkét oldalán található töltőcsatlakozó.

A villanyautót legolcsóbban 103.900 jüanért (átszámítva körülbelül 4,73 millió forint) tudják hazavinni a kínaiak, de még ennek a felszereltségi szintnek is része a 7,25+10 colos összefüggő érintőkijelző, hang-, és arcfelismerés, Qualcomm beépített processzor, és számos applikáció.

Tavaly a Great Walls tervei között szerepelt, hogy 2020-ra Európában is megjelenjen az Ora villanyautóival, de erre ez idáig nem került sor.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.