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
auto
2024. 04. 19. péntek

Mint azt tegnap megírtuk, elég kínos ügybe keveredett a brit luxusmárka, mivel úgy tűnt részben, vagy egészben az ő megrendelésükre készült egy anyag, amely a villanyautók CO2 lábnyomának megtérülési idejét a valóságosnál több mint háromszor hosszabb időre taksálta. Az ügy különösen azért volt kínos, mert mint kiderült, a tanulmányt egy olyan 10 hónapja alapított PR cég publikálta, amelynek egyetlen alkalmazottja – és ügyvezetője – az Aston Martin egyik felsővezetőjének családtagja, feltehetőleg a felesége.

Most a brit cég válaszolt a vádakra  – és gyorsan belökött még két világmárkát a busz alá.

Lebuktak: kamu tanulmánnyal próbálta lehúzni a villanyautókat az Aston Martin

NemIgen

A Greenpeace Unearthed csoportjához eljutatott közlemény szerint az Aston Martin Lagonda UK mindig is támogatta a brit kormány CO2 törekvéseit, és korábban tanácsokat is adtak az illetékeseknek a témában. A válasz érdemi részében azt mondják, nincsen hivatalos kapcsolatuk a Clarendon  Communications nevű PR céggel, amelyet a kiadvány egy másik támogatója bízott meg annak elkészítésével. Az anyag utolsó oldalán egyébként a már eddig ismert két szereplő a Bosch és az Aston Martin mellett ott szerepel a Honda és a McLaren logója is, de található itt egy angol buszgyártó, illetve egy CNG gáz és bioüzemanyag gyártókat tömörítő lobbiszervezet is.

Bár elméletben a fenti szereplők közül bármelyik lehetett volna a megrendelő, közös bennük, hogy jelen ismereteink szerint egyikőjük felsővezetőjének felesége sem ügyvezetője a kiadványt publikáló PR cégnek. A brit vállalat egyébként nem reagált arra a tényre, hogy a PR cég ügyvezetőjének címe és vezetékneve megegyezik egyik vezetőjének adataival.

Nem teljesen váratlan fejlemény, de sokat elmond egyébként, hogy tegnap óta frissült a Clarnedon weboldala és lekerült róla a Bosch és az Aston Martin logója – korábban ez a két cég szerepelt mint ügyfél az oldalon.

A Polestar is vitatja a megjelent anyagot

Idő közben megszólalt a Polestar is a témában. Ők még múlt héten a Clarendon anyaga által keltett hullámok kapcsán, de a PR cég hátterét feltáró írás megjelenés előtt írtak a témáról a cég vezérigazgatójának LinkedIn oldalán. Ebben emlékeztetnek rá, hogy ők már pár hónappal ezelőtt közzétették villanyautójuk életciklus elemzését és nyílt lapokkal játszanak a témában. Üdvözölték, hogy ezek szerint a Honda, a Bosch, az Aston Martin és a McLaren is támogatja a nagyobb transzparenciát a témában, de mint írják, a Clarendon tanulmányból a fenti cégek CO2 lábnyomának elemzése valahogy kimaradt. Ne csak beszéljenek róla, hozzák nyilvánosságra a saját adataikat – teszik hozzá.

Egyébiránt a saját elemzésük szerint a szélenergiával töltő Polestar 2 már 50 ezer kilométer alatt visszahozhatja a CO2 kibocsátását – ez az adat jóval magasabb, mint amit a tegnapi cikkben említett holland kutató számolt, azonban a Polestart Kínában gyártják, és az akksik az ottani energiamix felhasználásival készülnek. Akármekkora is az eltérés, mint a Polestar hozzáteszi, a villanyautónál legalább adott a lehetőség, hogy kompenzálja gyártásának környezeti terhelését, míg a belsőégésű motoros autók erre sosem lesznek képesek.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.