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
auto
2024. 04. 20. szombat

Az Aurora Technologies start-upnak adja el az önvezető technológia fejlesztésével foglalkozó, egykor a vállalat jövője szempontjából kritikus jelentőségűnek tartott leányvállalatát az Uber. Bár a felek azt nem hozták nyilvánosságra, hogy mekkora összegért cserébe vált meg az Uber az Advanced Technologies Group (ATG) nevet viselő cégcsoportjától, azt elárulták, hogy az utazásmegosztó szolgáltatásairól ismert amerikai vállalkozás 26%-os részesedés megszerzése mellett 400 millió dollárt fektet be az Aurórába, így a jövőben közösen folytatódnak az önvezetéssel kapcsolatos kutatások és fejlesztések.

„Kevés technológia ígér annyi lehetőséget az emberek életének biztonságos, hozzáférhető és környezetbarát közlekedéssel való javítására, mint az önvezető járművek. Az elmúlt öt évben az ATG-nél dolgozó fenomenális csapatunk élen járt ebben az erőfeszítésben, és az Aurorával összefogva most már a pole pozícióban vannak, hogy ezt az ígéretet még gyorsabban teljesítsék” – mondta Dara Khosrowshahi, az Uber vezérigazgatója, aki az üzlet révén az Aurora igazgatói tanácsában is helyet kapott.

Travis Kalanick, az Uber alapítója és volt vezérigazgatója korábban fő prioritásnak nevezte a mesterséges intelligencia általi járművezetés technológiáját, miután a működési költségek jelentős csökkenését látta ennek elterjedésében a fuvarozó cég számára. 2015 óta körülbelül 1 milliárd dollárt öntött a mintegy 1200 főt foglalkoztató ATG-be a vállalat, de áttörő siker helyett komoly akadályok szegélyezték az útját. 2017-ben például az egyik legnagyobb vetélytársa, a Waymo pert indított ellene szellemi tulajdon lopása vádjával, ami az egyik igazgató elbocsátásával, és 245 millió dollár elvesztésével végződött.

Nem tett jót az Uber önvezető tevékenységének a 2018-ban történt baleset sem, amely során egy tesztelésben lévő jármű (biztonsági személyzettel a fedélzetén) halálra gázolt egy gyalogost Arizonában. Ezt követően a hatóságok kilenc hónapra eltiltották a céget a közutakon való teszteléstől az államban.

A 2017-ben korábbi Tesla-, Uber-, és Google-igazgatók által alapított Aurora ezzel szemben egy még tiszta névvel rendelkező, feltörekvő szereplő az önvezetésben. Legfőbb támogatója az Amazon, mely közismerten érdeklődik a sofőr nélküli szállítmányozás iránt, de a Hyundai Motor Group is együttműködik vele önvezető rendszerek fejlesztésében.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.