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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

Hétfőn 17 különleges prototípus készült a Teslánál

elektromos autó

Ez megint egy olyan eset lesz, amikor csak Twitteres információra tudunk támaszkodni, de ismét egy olyan forrás jelentett, aki megbízható szokott lenni, és ha minden igaz egy másik forrás megerősítette és kiegészítette az információkat.

Nem sima copy/paste

Azt tudjuk, hogy a Tesla berlini gyára a Model Y-nal kezdi a termelést, és a Battery Day óta az is világos, hogy nem egyszerűen csak lemásolják majd a fremonti gyártósorokat. Az európai gyártású Model Y lehet az első sorozatgyártású típus, ami az új, a padlólemezbe integrált 4680-as, Roadrunner kódnevű cellákat kapja meg, amelyektől a Tesla szinte minden paraméterben javulást, pár év alatt pedig 50%-os költségcsökkenést remél. Az új cellák új vázszerkezetbe is kerülnek majd. Az új Model Y szerkezetileg 3 fő darabból áll: az autó elejét és hátulját 1-1 nagy darabban gyártják le, az eddigi legnagyobb, külön erre a célra módosított prés-öntő gépsorokon. Ezekből 8 darab áll majd rendelkezésre a berlini gyárban, és a hatalmas tömegük miatt az alábbi fotón látható alapozásuk csak a jéghegy csúcsa – gyakorlatilag hónapok óta rétegről rétegre építik fel a német projekten.

Az öntő-prés gépek alapjai – 4-4 van egymással szemben. Giga Berlin, 2020 December. Forrás: Tobias Lindh / Youtube

Az autó középső része pedig nem olyan keretszerkezet lesz, amelybe utólag alulról becsavarozzák az akkupak „tepsijét”, hanem közvetlenül a szendvicsszerkezetbe kerülnek a cellák, modulok nélkül.

Berlinre készülnek

És, ha minden igaz, ehhez kapcsolódik mai hírünk is. A megbízható Tesla forrásnak számító Bill Wright felhasználó névű Twitter fiók már második napja csigázza a kedélyeket, ugyanis úgy tudja, hogy valami egészen különleges dolog készül Fremontban.

Kis noszogatásra annyit elárult az informátor, hogy nem is egy darab dolog készült el, hanem 17.

És nem a Roadsterről, vagy a Semiről van szó.

A hírre egy a Tesláról gyakran publikáló blogger, Bruce Burnworth is reagált Twitteren. Ő „megbízható forrásból” úgy értesült, hogy nem másról van szó, hanem az új konstrukciójú Model Y-ról, amibe már az új fremonti 4680-as cellák kerültek a cég pilot gyártósorából.

Burnworth szerint a kisszériás gyártás a cég berlini gyárának felszerszámozásához szükséges, most folyik az új gyártástechnológia finomhangolása. Azt már csak mi tesszük hozzá, hogy  egy ekkora strukturális változás bizony új töréstesztet is von maga után, tehát nem kizárt, hogy a 17 autóból nem mindegyik kerül majd múzeumba. Fremontban egyébként már 2 hatalmas présgép is üzemel, amelyeket a jelenleg gyártásban lévő Y-hoz használnak, de elméletileg a német gyár gépei még ennél is nagyobbak lesznek.

A fentiekhez kapcsolódik egyébként, hogy nemrég a német Tesla gyár építését dokumentáló Youtuberek 4 leponyvázott Model Y kasztnit láttak a gyárépületek mellett. Ezek természetesen még nem itt készültek, hanem ahogy anno Sanghajnál is láttuk, a vállalat amerikai üzeméből szállították ide őket, hogy segítsék a gyártósorok telepítését, beállítását, illetve az alkalmazottak képzését.

4 amerikai Model Y váz lapul a ponyvák alatt. Giga Berlin, 2020 December. Forrás: Tobias Lindh / Youtube

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.