PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 17. szerda

Az alacsonyabb üzemeltetési és karbantartási költségek miatt sokaknak már most is megéri anyagilag elektromos autóval közlekedni a hagyományos meghajtású jármű helyett. Hiába húz azonban a matek a teljes tulajdonlási költség tekintetében a használat módjától függően valóban a villanyautózás felé, a tisztább technológia elterjedését gátolja a magasabb vételár, hiszen ez egy erőteljes elrettentő tényező azok számára, akik nem tudnak, vagy nem akarnak több millió forintos felárat fizetni a villanyhajtásért a belsőégésű motoroshoz képest.

Az elektromos járművek árát legnagyobb mértékben az akkumulátor ára határozza meg, mely folyamatosan csökken, így egyre többen juthatnak hozzá villanyautóhoz. Az elektromosautó-piac fejlődésével foglalkozó kutatócégek szerint a 100 dollár/kWh az a kritikus pont az akkupakkoknál, amelynél már árban is versenyképesek lehetnek a villanyautók a hagyományos társaikkal, és ez egyben egy pszichológiai határvonal is a vásárlók számára. Most először fordult elő, hogy átléptük ezt a pontot – legalábbis hivatalosan.

Forrás: BloombergNEF

A Bloomberg New Energy Finance számolt be róla tegnap, hogy megtörtént az első alkalom, hogy $100/kWh alatti akkupakk-árat jelentettek. Való igaz, hogy ez egyelőre elektromos buszokba való akkumulátorokra igaz Kínában, és ezek volumennel súlyozott átlagára is nagyobb még a kritikus pontnál, 105 USD/kWh. De ami késik, nem múlik. A BloombergNEF 2020 Battery Price Survey szerint, mely a villanyautókba, elektromos buszokba, és elektromos haszongépjárművekbe való akkumulátorok, valamint a stacionárius energiatárolók árát is figyelembe veszi, 2023-ra átlagosan 101 dollárra csökkenhet a kWh-nkénti csomagár.

Ez azt jelenti, hogy a küszöbére jutunk annak a pontnak, amelynél a gyártók képesek lesznek tömegesen termelni és értékesíteni a villanyautókat ugyanazon az áron és árrés mellett, mint a belsőégésű modelljeiket, de ez természetesen vállalattól és földrajzi helytől függően eltérő lehet. Lesznek majd autógyártók, melyek ennél jelentősen olcsóbban tudnak majd aksit beszerelni autóikba, sőt az sem kizárt, hogy a 100 dolláros határt a Tesla, és talán egyes kínai autógyártók már most elérték, csak bejelentés nem történt róla.

Az akkumulátor csomagonkénti és cellánkénti átlagárának változása, Forrás: BloombergNEF

Hogy milyen tempóban közeledünk a várva várt árparitáshoz, jól érzékelteti, hogy míg 2010-ben kilowattóránként 1100 dollárt kellett költeniük az autógyártóknak az akkupakkra, addig az idei évben már csak 137 dollárt, azaz 10 év leforgása alatt egy közel 89%-os árzuhanásnak lehettünk szemtanúi. 2019-ről 2020-ra 13%-kal esett vissza az aksi ára, és ez az előrejelzések szerint felgyorsulni látszik a villanyautó-értékesítés felfutásának, új katódkémiáknak, új akkudizájnoknak, és a gyártási technológia fejlődésének köszönhetően.

„Történelmi mérföldkő, hogy 100 dollár/kWh alatti akkucsomagonkénti árat jelentettek be. Néhány éven belül látni fogjuk, hogy az átlagár túllépi ezt a pontot az iparban. Ráadásul elemzésünk azt mutatja, hogy még ha a nyersanyag-árak vissza is térnének a 2018-ban látott csúcsra, ez csak maximum két évvel késleltetné a 100 USD/kWh elérését, és nem az ipar teljes kisiklását okozná. Az ipar egyre jobban ellenáll a változó nyersanyag-áraknak, hiszen a katódgyártásba, vagy akár a bányákba való befektetésekkel a vezető akkumulátor-gyártók egyre feljebb lépnek az értékláncban” – fűzte hozzá James Frith, a BloombergNEF kutatója.

Forrás: BMW

Kollégája, Daixin Li hozzátette, hogy a piacon lévő cellatechnológiák változatossága miatt jelenleg nagy mértékű szórás tapasztalható az árakban. Az akkugyártók azon versenyeznek, hogy minél magasabb energiasűrűségű cellakémiát (NMC, NMCA) alkalmazzanak, de közben LFP kémiájú cellákkal is építenek villanyautót. Ezekhez tartozik a legalacsonyabb ár, $80/kWh a cellák szintjén, amely 20%-kal kisebb, mint a cellák jelenlegi, kilowattóránként átlagos ára.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.