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
auto
2024. 04. 20. szombat

Döbbenetes eredményt mutat a Rivian vásárlói által kitöltött kérdőív

elektromos autó

A villanyautó-szkeptikus tábor gyakori érve, hogy oké, hogy ma nagyon veszik a villanyautókat, de a piac hamarosan telítődni fog. Ráadásul az elektromosautó-vásárlók szegmenséért egyre nagyobb a verseny a gyártók között, így nem lehet jövedelmező a villanyautó-gyártás a kis szériák miatt. Az így vélekedőket azok a tények sem szokták zavarni, amikor egy-egy gyártó a következő évre tervezett elektromos autóinak gyártási darabszáma hetek, vagy akár órák alatt elfogy.

Valamiért abból a téves feltételezésből indulnak ki, hogy az autóvásárlók jelentéktelen része akar villanyautót venni. Szerintük az elektromosautó-vásárlók köre nem bővül az autók kínálatával. Nincs kétségem afelől, hogy őket a rivianownersforum.com statisztikája sem győzi meg, pedig az eredmények egyike megdöbbentő.

Rivian R1T (fotó: Rivian)

Az oldal kérdőívét a mai napig 430 személy töltötte ki. A nyári adatok szerint az előjegyzések száma 30.000 körül alakult, így a 430 kitöltő a leendő vásárlók több mint 1%-át jelenti, tehát a mintavétel reprezentatívnak tekinthető. A kérdőívből kiderül, hogy milyen arányban választják a Rivian-vásárlók az R1T  platós kisteherautót (60%), vagy az R1S elnevezésű SUV verziót (40%). Az R1S vásárlók 15%-a választott 5 üléses modellt, a többiek 7 ülésest rendeltek. Az ötletes kempingkonyhát meglepően sokan, 7% rendelte meg az autójához.

Rivian R1T kempingautó

A Rivian-vásárlók 21,5%-a rendelkezik (vagy rendelkezett korábban) Teslával, azonban a 430 kitöltő közül csupán 11-en váltanak elektromos autóról Rivianra, amely mindössze 2,5%. A vásárlók túlnyomó többsége (97,5%) tehát hagyományos, esetleg hibrid autóról vált tisztán elektromosra, ez pedig gyökeresen ellentmond annak az elméletnek, hogy a villanyautó-piac belátható időn belül telítődne.

A többség sötétzöldben rendelt Riviant, de a fehér is nagyon közkedvelt szín (forrás: www.rivianownersforum.com)

A 11 személy, aki villanyautóról vált, természetesen nem mind Teslát cserél le. A leginkább meglepő talán az, hogy akad, aki Chevrolet Spark EV minautóról vált Rivianra. Ha a lecserélt autóknál nem csak a villanyautókat vizsgáljuk meg, akkor talán annak az autótulajdonosnak lesz a legélesebb a váltás, aki egy Porsche 911-est cserél elektromos terepjáróra.

Kisebb autókat szán Európába a Rivian

A többség azonban jelenleg is SUV-t, vagy platós kisteherautót használ. Rengetegen váltanak Ford F150-ről, ezek szerint az elektromos pick-up piacán a márkahűséget háttérbe szorítja, hogy melyik gyártó jelenik meg elsőként. Kíváncsian várjuk, hogyan alakul majd a piac a terepjáró/SUV/pick-up piac küszöbön álló bővülésével, hiszen a Ford F150 elektromos változatát is tervezik, valamint hamarosan a GMC Hummer EV és a Tesla Cybertruck is színesíti ezt a kategóriát.

Tízezer darabbal indul a GMC Hummer EV gyártása

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.