PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 18. csütörtök

Olcsóbb lett a kínai Tesla Model Y, viszik mint a cukrot

elektromos autó

Pontban az új év kezdetén a Tesla megkezdte a sanghaji gyártású Model Y forgalmazását. Ahogy sejteni lehetett, az eddig a weboldalon szereplő ár csak egy ideiglenes szám volt, ami akkor lett volna reális, ha csúszik a kínai gyártás és Kaliforniából kell importálni az autókat.

Most, hogy elindult a rendelési oldal és gyűlnek a kész autók a gyár parkolójában, megjelentek a végleges kínai árak, amelyek 30%-kal alacsonyabbak.

Jóárasítva

Már az elmúlt hetekben feltűnt sokaknak a szokásos sanghaji drónos gyárvideókon, hogy egyre gyűlnek a letakart Model Y-ok a kínai gyár udvarán, így várható volt, hogy hamarosan megkezdődik az autók forgalmazása is. A Tesla kínai gyárának második üteme szinte pontosan egy évvel az első csarnokok, a Model 3 gyártósora után lett kész, és az Y kiszállítása szinte pontosa 12 hónappal a szedán testvéré után kezdődik.

A lepel alatt a kész Model Y-ok, mellettük fedetlenül a Model 3-ak sorakoznak a sanghaji gyár udvarán, 2020 december 31-én. Forrás: Youtube/EV

A cég helyi webshopjában eddig elég magas árral szerepelt a CUV, azonban várható volt, hogy a sanghaji gyártás beindulását követően a Tesla frissíteni fogja ezeket az oldalakat. A Model 3 esetén is azt láttuk, hogy a cég szinte teljesen átengedte a vámon és szállításon megspórolt összegeket a vásárlóknak, így erre lehetett számítani az Y-nál is.

Tegnap éjjel végül frissült a cég kínai oldala és a Model Y Long Range változata az eddigi 488.000 helyett már 339.900 jüanért (~15,5 millió forint) vásárolható meg, a Performance kiadás pedig 535.000 helyett 369.900 jüan (~16,8 millió forint) lett. Az autó Amerikában jelenleg nettó 50 illetve 60 ezer dolláros indulóáron érhető el, amiben az az érdekes, hogy a Long Range 700 ezer forinttal olcsóbb, míg a Performance 1 millióval drágább mint Kínában, miközben az ottani árak bruttóban értendőek. Érdekes egyébként, hogy a Model Y még így sem fér be a kínai állami villanyautós támogatás 300 ezres értékhatárába (míg a Model 3 alap verziója igen).

A kínai Tesla hírekben mindig jól informált Ray4Tesla Twitter felhasználó azt is tudni véli, hogy a vonzó ár hatására özönlenek a megrendelések a cég helyi kereskedéseibe, és már 80 ezer Model Y-nál jár a rendelések száma.

Nálunk is ez várható

Bár arról nincs egyelőre szó, hogy Európa is kapna a sanghaji Y-ból, mégis érdekes a hír nekünk is. A Model Y Long Range – az osztrák Tesla oldal árait példának használva – jelenleg nettó 11 ezer, míg a Performance nettó 9 ezer euróval kerül többe mint Amerikában. Ez nagyjából egálban van azzal, amit a Model 3-nál látunk. Csakhogy míg a kisebbik szedánt Amerikából, illetve Kínából szállítják az EU-ba, és így a különböző vámok és a szállítási költség is rárakódik az árakra, addig a Model Y kontinensünkre az új berlini gyárból érkezik majd.

A kínai gyártású 3-as és Y helyi árainak változása és a Tesla üzletpolitikája okán azonban joggal reménykedhetünk benne, hogy az európai oldalakon található árak még nem véglegesek a CUV esetében, és idén nyáron, a német gyártás hivatalos indulása után végül jóval alacsonyabb összegért lehet majd megrendelni az autót kontinensünkön. Persze a 27%-os magyar áfa és a jelenlegi sávos támogatási rendszer határai miatt senki ne számítson állami támogatásra a Model Y vásárlása esetén, de nettó 3 (bruttó ~4) millió forint árkülönbség nagyon nem mindegy az itthoni vásárlóknak sem.

Ha csak simán az amerikai árakat számoljuk át euróra, akkor a német gyártású Model Y Long Range annyiba kerülne, mint az import Model 3 Standard Range+ – ám egy ilyen árazás nyilván teljesen valószínűtlen. Így ne nagyon számítson senki nettó 14,7 millió forintos induló árra, de azért az valószínűsíthető, hogy a weboldalon most jelzett közel 19 millió forintos nettó összeg jóval magasabb, mint amivel nagyjából 6-8 hónap múlva, az európai forgalmazás megkezdésekor találkozhatunk majd.

Egyelőre a Tesla nyert a német Giga-pókerben

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.