PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 19. péntek

A modern autók utasterében manapság egyre gyakrabban találkozhatunk irdatlan méretű, gyakran az egész műszerfalon átívelő magas felbontású kijelzővel, vagy kijelző-csoporttal, amely szórakoztató és kényelmi funkciókkal gazdagon felszerelt látványos infotainment-rendszerhez biztosít hozzáférést a sofőr és az utas számára. Erről szólt a Mercedes-Benz idei első világpremierje is, ahol a vadonatúj MBUX Hyperscreen mutatkozott be. Ez alighanem a legintelligensebb, legintuitívabb képernyő, melyet valaha autóba beszereltek, és a legnagyobb kijelző, mely eddig háromágú csillaggal fémjelzett modellben helyet kapott.

A tanulásra is képes mesterséges intelligencia által uralt felhasználói élmény az A osztályban jelent meg 2018-ban, azóta több mint 1,8 millió személyautóban szolgálja az MBUX a kényelmes és biztonságos utazást. Ezt követően a haszongépjárművekbe is átkerült, majd a második generáció a vadonatúj S osztályban látott napvilágot a tavalyi évben. A most bemutatott, továbbfejlesztett változat az EQS tisztán elektromos modellben debütál még az idén.

A rendszer az ember és a gép szoros érzelmi kapcsolata köré lett tervezve, aminek extrém, jövőbe mutató példáját a Vision AVTR tanulmány prezentálja. Ez alatt azt kell érteni, hogy a szoftver folyamatosan figyeli a felhasználó szokásait, és aszerint kínálja fel neki a digitális szolgáltatásokat. Egy hosszú út során például az autó magától felajánlja a masszázsfunkció bekapcsolását, anélkül, hogy a sofőrnek ezt ki kellene keresnie a menüből.

Az MBUX Hyperscreen lényegét egy úgynevezett zero-layer jelenti, amely egyetlen érintőfelületen tömöríti az összes fontos információt és szolgáltatást, a tulajdonosnak ezáltal egyetlen almenüt sem kell megnyitnia, sőt, még hangparancsot sem kell adnia. Ez jelentősen megnövelheti az utazás biztonságát. Hogy pontosan mi is található ezen a felületen, az folyamatosan változik: egyrészt a környezet, másrészt a felhasználó viselkedése határozza meg, de természetesen egyénileg is beállítható. „Az MBUX rendszer proaktívan mutatja a jó funkciókat a jó időben a mesterséges intelligenciát használva” – fogalmaz a Mercedes-Benz.

A 141 centiméter szélességben elnyúló, összesen 2432,11 cm2-es használható felületet kínáló hajlított üvegkijelzőt 8 magos CPU, 24 GB RAM, és 46,4 GB/s-os memória-sávszélesség szolgálja ki. Habár a Hyperscreen egybefüggő, valójában három különböző részből épül fel, melyek közül a jobb szélső az utas által vezérelhető, a megjelenítést tekintve független képernyő. Ezen akár filmet is nézhet az anyósülésen helyet foglaló személy, de az intelligens kamera-alapú rendszer ezt leállítja, ha a sofőr rápillant menet közben. A szuperkijelző a EQS villanyautóhoz opcionálisan lesz rendelhető, azt egyelőre nem tudjuk, hogy alapfelszereltségként milyen képernyővel érkezik a 700 kilométeres hatótávot ígérő limuzin.

Mercedes-Benz EQS

Az EQS egyike lesz a négy, idén bemutatkozó tisztán elektromos Mercinek, az elsőről ezek közül, a kompakt EQA-ról még ebben a hónapban lehullik a lepel.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.