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
auto
2024. 03. 28. csütörtök

Európa legtöbb országában már évtizedek óta kötelező lakott területen kívül nappal is kivilágítani a járműveket. Eleinte erre a tompított fényszórót használtuk, majd 2011. február 8 után minden az Európai Unióban eladott új autót fel kellett szerelni nappali menetfénnyel (DRL). (A régebbi autókra nem kötelező utólag felszerelni, azokat továbbra is tompított fényszóróval kell kivilágítani.) Az elektromos autók túlnyomó többsége 10 évnél fiatalabb, így talán nincs is olyan villanyautó, amelyiken nincs DRL.

A modern autókban a fényszóró kapcsolója AUTO beállítással is rendelkezik, amely nagyon kényelmes. Ezt a beállítást használva járművünk a fényérzékelőnek megfelelően választja ki, hogy a nappali menetfény vagy a tompított fényszóró és a helyzetjelző lámpák világítsanak nekünk pedig soha nem kell foglalkozni a fényszóró kapcsolgatásával. Vagy mégis?

A képek 13:30-kor készültek egy enyhén ködös téli napon. Az autók láthatóságát az sem segíti, hogy a többség vásárláskor a szürke árnyalatait részesíti előnyben az élénk, feltűnő színek helyett. Persze az sem előny, ha koszos az autó…

Idősebb autóknál a járművezetők többsége figyelt, hogy elinduláskor, sötétben, a lakott területet elhagyva kapcsolja be a világítást. Az automata fényszórótól azonban hajlamosak vagyunk elkényelmesedni és túlságosan a rendszerre bízni magunkat. Szürkületben általában nincs ezzel gond. Többnyire megfelelően működik a fényérzékelő, ha mégsem, egyes típusokban akár az autó menürendszerében is, de szervizben mindenképp beállítható az átkapcsolás érzékenysége.

A probléma a ködös téli napokon jelentkezik, amikor a fényérzékelő elegendőnek ítéli a külső fényerőt, így a nappali menetfényt választja ki, ez azonban gyakran nem elegendő, érdemes odafigyelni erre és indokolt esetben átkapcsolni. Szemből bár nem tökéletes, de többnyire még éppen elegendő a menetjelző lámpa, amely gyakran LED-es, így éles fénnyel világít. Hátulról ilyenkor egyáltalán nincs kivilágítva az autónk.

Már csak azért is érdemes erre odafigyelni, mert a KRESZ bár engedélyezi a nappali menetfény (nappali menetjelző lámpa) használatát, de kizárólag nappal és jó látási viszonyok között.

44. § A forgalomban részt vevő járművek kivilágítása

(1) A forgalomban részt vevő járművet éjszaka és korlátozott látási viszonyok között ki kell világítani.

(2) A gépjárművet, a mezőgazdasági vontatót, a lassú járművet és a segédmotoros kerékpárt helyzetjelző lámpákkal és tompított fényszóróval kell kivilágítani. Nem kell a tompított fényszóróval kivilágítani az egytengelyes motoros részből és hozzákapcsolt egytengelyes pótkocsiból álló olyan lassú járművet, amely sík úton önerejéből 15 km/óra sebességnél gyorsabban haladni nem képes, továbbá a tompított fényszóróval fel nem szerelt segédmotoros kerékpárt.

(3) A tompított fényszóró helyett távolsági fényszórót használni – fényjelzés kivételével – csak lakott területen kívül szabad. Tilos a távolsági fényszóró használata

a) másik járművel vagy hajtott (vezetett) állattal való szembetalálkozás esetében olyan távolságon belül, ahonnan a fényszóró a szembejövő jármű, illetőleg állat vezetőjét elvakíthatja,

b) a másik jármű követése esetében olyan távolságon belül, ahonnan a fényszóró – a visszapillantó tükrön át – az elöl haladó jármű vezetőjét elvakíthatja,

c) ha a fényszóró az úttal párhuzamos vasúti pályán vagy vízi úton haladó jármű vezetőjét elvakíthatja.

(4) Tompított vagy távolsági fényszóró helyett vagy mellett ködfényszórót, továbbá hátsó helyzetjelző ködlámpát abban az esetben szabad használni, ha a látási viszonyok ezt indokolják.

(5) Keresőlámpát és munkahely megvilágító lámpát mozgó járművön használni nem szabad.

(6) Fényjelzést adni a távolsági fényszóró felvillantásával szabad, feltéve, hogy ez a közlekedés többi résztvevőjét nem vakítja el.

(7) A forgalomban részt vevő motorkerékpárt és a tompított fényszóróval felszerelt segédmotoros kerékpárt – tompított fényszóróval – nappal és jó látási viszonyok között is ki kell világítani.

(8) Lakott területen kívüli úton a forgalomban részt vevő gépkocsit nappali menetjelző lámpával vagy tompított fényszóróval, mezőgazdasági vontatót és tompított fényszóróval felszerelt lassú járművet – tompított fényszóróval – nappal és jó látási viszonyok között is ki kell világítani.

Elektromos autó használata télen

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.