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
auto
2024. 04. 23. kedd

A tavalyi évben a PSA Csoport haszongépjárműveinek elektromosításáról szóló hírek már majdnem annyira az életünk részévé váltak, mint a világjárvány, hiszen a műszakilag és látványban közel azonos Citroën, Peugeot és Opel/Vauxhall furgonok sorra mutatkoztak be kibocsátásmentes meghajtással. A vállalatcsoport 2021 végére a teljes kompakt kisteherautó-palettájához kínál majd tisztán elektromos meghajtású változatot, és ezen célkitűzés megvalósításáig már csak néhány modell van hátra. Az idei első jövevény a Citroën ë-Berlingo, amellyel a márka furgonportfóliója kiteljesül, hiszen az ë-Jumpy, és az ë-Jumper is megkapta korábban az elektromos hajtásrendszert. A Berlingo után annak testvérei, a Peugeot Partner, és az Opel Combo, valamint ezek utasszállító megfelelői is gyártásba mennek a PSA elektromos technológiájával.

Az ë-Berlingo EMP2 platformján egy 100 kW-os (136 LE), 260 Nm-es villanymotor gondoskodik a meghajtásról, amellyel 130 km/h-s végsebesség érhető el. A középkonzolon található kapcsolóval három vezetési mód közül lehet választani: Normál (80 kW/180 Nm) esetén egyensúlyban vannak a dinamikus tulajdonságok és a hatótávolság, Eco módban (60 kW/190 Nm) a fűtés és a légkondi teljesítményének csökkenése ad plusz kilométereket, Power opcióban (100 kW/260 Nm) pedig a lehető legnagyobb teljesítményt lehet kinyerni az autóból.

A furgon a PSA nagyobb méretű kisteherautóitól ismert kétféle akkuból a kisebbiket kapta (50 kWh), amellyel mintegy 275 kilométeres távolságba lehet elszállítani a csomagokat egyetlen töltéssel, de az utolsó kilométeres fuvaroknál aligha lesz szükség ekkora hatótávra. Aki nem sajnálja az időt a töltésre, az Mode 2 kábellel 8, vagy 16 A-en is engedheti az elektromosságot az aksiba, utóbbi esetében körülbelül 15 órás töltési időre kell számítani. Mode 3 kábellel és Wallbox egységgel viszont jóval gyorsabb a folyamat, egyfázisú 7,4 kW-tal 7,5 óra, háromfázisú 11 kW-tal pedig 5 óra, de aki nagyon siet, annak a 100 kW-os DC töltési képességet szükséges igénybe vennie, amivel 80%-ra tölthető az akku 30 perc alatt.

Az ë jelölést, és a töltőcsatlakozót leszámítva külsőre az elektromos Berlingo teljes mértékben megegyezik a hagyományos megfelelőjével, és a belterében is minden úgy lett kialakítva, hogy megkönnyítse az villanyautó használatát. Szállítási képességeit tekintve az ë-Berlingo megőrizte a belsőégésű motoros furgon képességeit, a hasznos térfogat 3,3 m3-től (XS változat Extenso fülke nélkül) 4,4 m3-ig (XL változat Extenso fülkével) terjedhet, míg a hasznos terhelés a 800 kg-ot, a vontatható teher pedig a 750 kg-ot is elérheti.

A dimenzióit tekintve fontos tudnivaló, hogy az autó két méretben (M = 4,40 m, XL = 4,75 m) lesz kapható, és fedélzetén két vagy három személy utazhat. A haszongépjárműből két karosszériaváltozat létezik: M és XL méretű furgon és XL méretű duplakabinos furgon. Magassága mindössze 1,84 méter, így a mélygarázsokba is be tud hajtani.

Az alapfelszereltségként 5 colos érintőképernyő extraként 10 colos HD digitális kijelzős műszercsoporttá bővíthető, és a szegmensben egyedülálló módon Head-up Display (HUD) is rendelhető mellé. A vezetéstámogató rendszerek közé tartozik a szabad kezes nyitó- és indítórendszer, a visszagurulás-gátló, az első, hátsó és oldalsó parkolóradar, a tolatókamera, a Surround Rear Vision funkció, az adaptív fényszóró, az elektromos rögzítőfék, a túlterhelésjelző, az aktív Safety Brake, a sávtartó asszisztens, a fáradtságfigyelő, az ütközésveszély-jelző, a vontatmánystabilizáló, a lejtmenet-szabályozóval kiegészülő Grip Control, a sebességajánlással egybekötött, kibővített táblaolvasó rendszer, valamint a holttérfigyelő.

Az ë-Berlingo várhatóan 2021 második felében érkezik a kereskedésekbe.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.