Kereskedelmi forgalomba került a SVOLT által 2019-ben bejelentett, teljesen kobaltmentes akkucella-család, tavaly december közepe óta ugyanis bármelyik autógyártó megrendelheti a kínai vállalat fejlesztését. Habár a CATL LFP (lítium-vas-foszfát) kémiájú cellája már kobalt nélkül kerül a Teslákba, a nikkel és mangán által dominált akkucellák között ez az első, melyből kikerült az egyébként a hőstabilitás érdekében alkalmazott nehézfém. Ezt a feladatot immár speciális bevonatok látják el a körülbelül 75%-ban nikkelből, és 25%-ban mangánból álló cellákban, ami a gyártó elmondása szerint nagyobb biztonságot és hosszabb élettartamot kölcsönöz az aksinak.
A kobalt hiányával, valamint ezzel párhuzamosan a nikkel részarányának csökkentésével (és a mangántartalom növelésével) a SVOLT NMx (nikkel-mangán) cellája 5%-kal olcsóbb, mint a hagyományos NMC (nikkel-mangán-kobalt) katódos szerkezetek, ráadásul a kongói gyerekmunkások sorsát sem kell azonnal a villanyautózáshoz kötnünk. Cserébe azonban egy kevés, 5% alatti energiasűrűséget fel kell áldoznunk.
A SVOLT technológiája egyelőre két konfigurációban kapható. A 115 Ah-shoz 245 Wh/kg energiasűrűség tartozik, és a MEB padlólemezzel kompatibilis formátumban (33,4 x 220 x 102,5 mm) készül. Bruttó kapacitása 430 Wh (nettó 396 Wh), feszültsége pedig 3,74 V. A másik, 226 Ah-s változat a SVOLT saját L6 formátuma (21,5 x 574 x 118 mm), és 240 Wh/kg energiasűrűséget kínál. További variánsok is fejlesztés alatt vannak, ám ezekről egyelőre nem állnak rendelkezésünkre információk.
Kai-Uwe Wollenhaupt, a vállalat európai elnöke szerint nem elegendő lítium-ion akkumulátorokkal ellátni az autóipart, azok folyamatos fejlesztése is szükséges, csak így lehet elősegíteni az elektromobilitás terjedését. Hozzátette:
„Nagy teljesítményű, olcsó, és fenntartható kobaltmentes akkumulátor-celláink fontos mérföldkőnek számítanak, amely azon célunk mellett, hogy a lehető legtartósabb termékeket kínáljuk, a kutatás és fejlesztés terén szerzett mélyreható tapasztalatunkat is hangsúlyozza. A SVOLT az első olyan vállalat, amelynek sikerült kobaltmentes, magas nikkeltartalmú kémiát sorozatgyártásra alkalmas állapotba vinni.”
A 115 Ah-s cella tömeggyártása 2021 júniusában kezdődik a kínai Jintanban, az év utolsó negyedévében pedig a 226 Ah-s változat is követi. 2023 végétől kezdődően Európában is gyártásba mennek a kobaltmentes cellák a cég összesen 24 GWh kapacitásúra tervezett németországi gyáraiban, két saar-vidéki helyszínen. Az összesen 2 milliárd eurós beruházás körülbelül 2000 embernek biztosít majd munkát.
Már jövőre kapható lesz az első kobaltmentes elektromos autó
Korábbi információk szerint a legelső villanyautó, mely a legújabb fejlesztést használja, az anyacég (Great Wall) valamely prémium modellje lesz még ebben az évben.