A franciaországi Tremeryben található a PSA Csoport Stellantis egyik motorgyártó üzeme, amely történetesen a legnagyobb dízelmotor gyár a világon. A dízelek fénykorában annyira népszerű volt ez a meghajtási forma, hogy több mint 50% lett a piaci részesedésük az európai eladásokban. Ez a literben kifejezhető alacsonyabb fogyasztás és az EUs üzemanyagadó politika következménye volt, de például az Egyesült Államokban messze nem arattak ekkora sikert a dízelek a személyautóknál.
Aztán jött a dízelbotrány.
Fájdalmas átállás
A Reuters információi szerint, bár 2020-ban csak a gyártás 10%-át tették ki a villanymotorok a francia üzemben, idén duplázni fognak. 2025-re pedig évi 900.000 elektromos hajtómű készül majd itt, ami a gyár korábbi csúcstermelésének több mint 50%-a.
A 2015-ös dízelbotrány óta jelentősen visszaesett a dízelek iránti kereslet a kontinensen. Az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) legfrissebb elérhető adatai alapján 2020 harmadik negyedévében már mindössze csak 28% volt részarányuk az új autó eladásokban, ami nagyjából annyi, mint a hibridek és villanyosok aránya együtt. Természetesen a dízelek még egy jó darabig velünk maradnak, hiszen a 2000-es évek elején tapasztalt eladási robbanás hatása az autók teljes életciklusa, akár 15-20 év alatt érezteti hatását. Így, az EU nyilvántartása szerint, míg 2005-ben a teljes uniós flotta 27%-a volt dízel, 2017-ben már 42%-ot tett ki az arányuk. Hazánkban ez a szám ebben az időszakban 12-ről 30 százalékra nőtt.
Visszatérve a francia gyárra, komoly kihatásai lehetnek a váltásnak az ott dolgozó 3000 fős munkaerőre. A Reuters által megkérdezett iparági szakértők szerint egy villanymotor mindössze ötödannyi alkatrészből áll, mint egy belsőégésű társa, ezért elkerülhetetlen, hogy kevesebb munkásra legyen szükség. Arról már nem is beszélve – tesszük mi hozzá – hogy ez a hatás tovább gyűrűzik a teljes ellátási láncra.
A franciák remélik, hogy a következő években a nyugdíjazások rendes menetével viszonylag fájdalommentesen lehet majd csökkenteni a munkaerő létszámát, de két felmérésre hivatkozva a hírportál azt mondja, akár 15 ezer munkahely is megszűnhet Franciaországban a dízelek visszaszorulása miatt, Németországban pedig a villanyautók összesen 100 ezer munkahelyet veszélyeztetnek.
A fenti valós problémákat természetesen kezelniük kell a politikusoknak, de a légszennyezés fenntartása a munkahelyek védelemében a mi véleményünk szerint nem lehet megoldás.