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
auto
2024. 04. 19. péntek

Megnyitott a Volkswagen Csoport legelső, elektromosautó-akkumulátorok újrahasznosítására tervezett üzeme a németországi Salzgitterben, ahol a Volkswagen Group Components munkásai hosszú távon akár több mint 90%-os arányban képesek kinyerni a lítiumot, nikkelt, mangánt, kobaltot, alumíniumot, rezet, grafitot, és műanyagokat az elhasználódott akkucsomagokból. A létesítmény jelenleg kísérleti fázisban működik évi 3600 akkurendszeres kapacitással, de ez a körülbelül 1500 tonnának megfelelő mennyiség a későbbiekben megnő, amint ennél több használt akkumulátorral kell megbirkóznia az autógyártó csoportnak. Ennek idejét az évtized végére becsüli a Volkswagen.

Kiemelendő, hogy a salzgitteri újrahasznosító üzemben kizárólag olyan akkumulátorokból nyerik ki az értékes másodnyersanyagokat, amelyek alkalmatlanok az újrahasználatra – erre egy előzetes vizsgálat ad választ, amely meghatározza, hogy az aksi elég erős-e még ahhoz, hogy hordozható energiatároló berendezésként funkcionáljon, például a VW Group villámtöltőiben, vagy cuki töltőrobotjaiban. Ez azért fontos, mert az újrahasználattal jelentős mértékben meghosszabbítható az akkumulátorok élettartama, és a teljes életciklusra vetített szén-dioxid-kibocsátása is csökken.

A második életre való alkalmassági vizsgálat után az újrahasznosításra váró akkumulátorokat teljesen lemerítik, szétszerelik, a darabokat leőrlik és kiszárítják. Az alumínium, réz, és műanyagok mellett hátramarad a fekete por, amely a lítiumot, nikkelt, mangánt, kobaltot, és grafitot tartalmazza. Ezek visszanyerése hidrometallurgiai eljárással történik, de ezt már erre szakosodott partnercégek végzik.

A kutatások azt bizonyítják, hogy az újrahasznosítás során visszanyert alapanyagok többsége éppen olyan hatékony, mint az újak, ám az még odébb van, hogy akkugyártáshoz használja a vállalat az előállított másodnyersanyagokat. Erre majd csak közép, vagy hosszú távon kerül sor Thomas Schmall, a VW Group Components igazgatója szerint.

Ennek ellenére azonban fontosnak tartja, hogy a cég időben elkezdett foglalkozni a kérdéssel, hiszen így rendelkezésre áll majd a megfelelő tudás és kapacitás, amikor szükség lesz rá. A Volkswagen számításai szerint egy bruttó 62 kWh-s akkucsomag legyártása 1,3 tonnával kevesebb szén-dioxid-kibocsátással jár, ha a katódok újrahasznosított anyagokból épülnek fel.

Egy ilyen, körülbelül mintegy 400 kilós akkucsomag egyébként mintegy 126 kg alumíniumot, 71 kg grafitot, 41 kg nikkelt, 37 kg elektrolitot, 22 kg rezet, 21 kg műanyagot, 12 kg mangánt, 9 kiló kobaltot, 8 kg lítiumot, és 3 kg acélt tartalmaz.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.