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
auto
2024. 04. 18. csütörtök

Sosem titkoltuk, hogy 2018-ban az Audi levett minket a lábunkról az e-tron GT koncepcióautóval – de miért is tettük volna, elvégre nem csak mi próbálunk azóta is magunkhoz térni az akkor átélt vizuális orgazmusból, hanem szinte egyöntetűen pozitív véleményüket kifejezve internetezők milliói vésték be a csillagos ötöst a dizájnerek képzeletbeli bizonyítványába.

Ha létezik tökéletes formaterv, érzelmeket előidéző vonalvezetés, a márka DNS-ével átitatott látványvilág, és minden egyéb olyan absztrakt maszlag, amire az autógyártók sajtóanyagaiban általában csak értetlenül legyintünk, akkor az az Audi tisztán elektromos sportkupéján kegyetlenül beránt minket a valóságba. És a legjobb az egészben, hogy mindez már nemcsak kísérletezgetés, hiszen ma bemutatkozott a végleges változat, ami nem kevésbé lenyűgöző, mint a három évvel ezelőtti tanulmány.

Audi e-tron GT: ezt nagyon eltalálták a németek

A villanyautó megjelenését fantasztikus méretarányok alapozzák meg: a széles nyomtávhoz és nagy kerekekhez (19-21 colos felnik) rövid túlnyúlások, és látszólag keskeny utastér tartozik. A 0,24-es légellenállási együttható az egyik legalacsonyabb az egész Audi-modellpalettán, amiben a meredeken zuhanó tetővonal mellett közrejátszanak az e-tron GT éles, határozott vonalai is. Philipp Römers, a külső dizájnért felelős munkatárs úgy fogalmazott, hogy nincs még egy modell a gyártó kínálatában, amely ilyen kidolgozott izmokkal rendelkezik, és hozzátette, hogy szerinte ez a legvonzóbb Audi, mely valaha épült.

Audi RS e-tron GT Daytona Grey

Az optimális aerodinamika meghatározza az energiahatékonyságot és ezáltal a hatótávolságot, így nem véletlen, hogy az e-tron GT minden egyes stíluselemét úgy tervezték, hogy valamilyen aerodinamikai funkciót töltsön be. Az aktív megoldások, mint például az adaptív felfüggesztés és az aktív hátsó szárny együttesen akár 30 kilométerrel is megnövelhetik az egy töltéssel megtehető távolságot.

Audi RS e-tron GT aktív szárny

A 4,99 méter hosszú (2,9 méter tengelytávval), 1,96 méter széles, és mindössze 1,41 méter magas jármű karosszériáján két érdekességet érdemes kiemelni. Az egyik az úgynevezett „fordított arc”, ami tulajdonképpen nem teljesen egyedülálló a villanyautók között, csak a németek egy kicsit jobban kihangsúlyozták. Ez azt jelenti, hogy a hűtőrácsot, mely a hagyományos modelleknél általában a sötét részt jelenti az autó orrán, a tervezők lepanelezték (elvégre a villanymotornak nincs szüksége ugyanarra hűtésre, mint a belsőégésű motornak), és „kivilágosították” a karosszéria színére, miközben a körülötte lévő területet besötétítették.

Audi e-tron GT quattro Suzuka Grey

Az autó brutálisan jól sikerült hátulján gyakorlatilag hemzsegnek a látványos stíluselemek, de a figyelem középpontjába egyértelműn a lámpa kerül, amelynek érdekessége, hogy a teljes szélességben végignyúló, és erősen tagolt felső lámpacsík alatt egy „alsó szintet” is találunk, amit egy nagyon éles törés választ el. Ennek a törésnek a szigorú megjelenés mellett az aerodinamikában is fontos szerepe van.

Audi e-tron GT quattro Suzuka Grey

Amellett, hogy nagyon egyedi, az Audi e-tron GT külső megjelenése kifejezetten tradicionálisnak mondható, és ez a belső térben még inkább érezhető. Manapság az új villanyautóknál hozzászoktunk, hogy az utastérben egy hatalmas központi kijelző a leginkább szembeötlő, ennél a sportkupénál ez közel sem igaz. A kompakt, csupán 10,1 hüvelykes érintőkijelző szinte tökéletesen beleolvad a középkonzol vonalába a műszerfalon, így a figyelmet elsőként inkább a kormánykerék ragadja meg. Ezzel kapcsolatban azt érdemes megfigyelni, hogy a kerék felső íve kiugróan magas, ami azt a célt szolgálja, hogy az alacsony, sportos üléspozícióban a sofőr gond nélkül átlásson alatta a mögötte lévő 12,3 colos kijelzőig.

Eleinte összesen kilenc külső szín közül lehet választani a kocsihoz, az alább látható úgynevezett Tactical Green például kifejezetten ehhez a modellhez készült. Az anyaghasználatnál igyekezett a fenntarthatóságra is odafigyelni az Audi, így akár bőrmentes, vagy 100%-ban műanyag hulladékból újrahasznosított kárpitozást is lehet választani.

Minden idáig leírt tulajdonság egyaránt igaz az e-tron GT-re, valamint az RS e-tron GT-re, a két típus ugyanis dizájn tekintetében teljesen megegyező (leszámítva persze az RS fémjelzés meglétét). A különbséget a hajtásrendszer adja, merthogy az RS változat mintegy 90 kW-tal erősebb az alapváltozatnál, sőt, ez a márka valaha épült legnagyobb teljesítményű sorozatgyártott modellje. A tesók némileg az alapfelszereltségben is eltérnek, az RS-nél alap többek között a LED mátrix fényszóró és az adaptív felfüggesztés is.

Audi e-tron GT quattro Kemora Grey metallic, Audi RS e-tron GT Daytona Grey, Marc Lichte főtervező

Az e-tron Gran Turismo az Audi legelső, lapos architektúrára felhúzott villanyautója, ami egyébként közös a Porsche Taycan padlólemezével, ebből adódóan sok tekintetben hasonlít a két sportkocsi. Ilyen például a 800V-os rendszer, ami akár 270 kW-os villámtöltést is enged, valamint a négykarikás gyártó álomautója sem vall kudarcot, ha egymás után többször kell teljesítmény-vesztés nélkül gyorsulni.

Az alap e-tron GT teljesítménye 350 kW, ami akár 390 is lehet a csúcson, ehhez 640 Nm csúcsnyomaték tartozik. Álló helyzetből 4,1 másodperc alatt éri el a 100 km/h-t az autó, a 200-as tempóhoz pedig 15,5 másodpercre van szüksége. A végsebességet 245 km/h-ra korlátozza az elektronika.

Audi e-tron GT quattro Kemora Grey metallic, Audi RS e-tron GT Daytona Grey

Ezzel szemben az RS 440-475 kW közötti teljesítmény leadására képes 830 Nm nyomaték mellett, s ebből adódóan a gyorsuláshoz is mutatósabb számokat kapunk, 3,3, illetve 11,8 másodpercet. A végsebesség csak egy kicsivel magasabb, 250 km/h.

Mindkét típus quattro, azaz a meghajtásban mind a négy kerék kiveszi a részét. Az első tengelyt mindkét esetben egy 175 kW-os villanymotor táplálja, a hátsó tengelyen viszont vagy egy 320, vagy egy 335 kW-os erőgép dolgozik, attól függően, hogy az alapmodellről, vagy az RS-ről van szó. Az energiát egy kétsebességes váltórendszer közvetíti a kerekekhez.

Egy sportautónak nemcsak jól kell gyorsulnia, hanem az sem árt, ha könnyedén és biztonságosan meg tud állni. Ezért a gyártó egy egyedülálló, karbid fékrendszert fejlesztett ki, ami ez idáig egyetlen másik Audiba sem került be. Ez az opcionálisan rendelhető fékrendszer 10-szer erősebb, mint az acél, és a németek elmondása szerint 90%-kal képes csökkenteni a keletkező fékpor mennyiségét.

Ami az akkumulátort illeti, a villanyautó bruttó 93,4, nettó 85,7 kilowattórával gazdálkodik, ez az e-tron GT esetében teljesítmény-kivételtől függően 431-488 kilométert, az RS e-tron GT esetében pedig 429-472 kilométert jelent a WLTP szabvány szerint. A zacskós típusú cellákat az LG Chem szállítja az Audinak (autónként 33 modul és 396 cella).

A fedélzeti töltő már alapfelszereltségként is 11 kW-os, de opcionálisan 22 kW is kérhető, ami azt jelenti, hogy AC hálózaton akár 5 óra 15 perc alatt is 5%-ról 80%-ra lehet tölteni az aksit. Egyenáramon 270 kW a max (azt nem említi a gyártó, hogy ez később 350 kW-ra fog-e nőni, ahogyan a Porschénél ígérték), ezzel a teljesítménnyel akár 22,5 perc alatt fel lehet tölteni az aksit 5% és 80% között, de ha csak 5 perces szünetre állunk meg, akkor is visszanyerhetünk 100 kilométer hatótávot. Ezek természetesen az ideális körülményekre vonatkoznak, például arra, amikor az intelligens TMS (Thermal Management System) megfelelő hőmérsékletűre melegítette az aksit. Az utasteret a hulladékhővel fűtő hőszivattyú alapfelszereltségként jár az autóhoz.

Érdekesség, hogy két töltőcsatlakozó található az autón. A bal oldali kizárólag AC töltésre alkalmas, a jobb oldalin viszont ott a hely a plusz két tüskének, azaz DC töltésre is használható.

Alacsony tetővonala ellenére az Audi azt ígéri, hogy 4 személy kényelmesen elfér az autóban, s még akár 180 centis magassággal sem fogja a tetőkárpit vakargatni az utasok fejének búbját. Ez a lapos padlólemeznek köszönhető, ami által az ülések is alacsonyra kerülhettek, ráadásul a hátsó utasok lába alá nem került akkumulátor, így ott is kényelmesebb az üléshelyzet. A csomagtérben a hátsó ülések lehajtása nélkül 405 liter hely van, de a töltőkábelt akár az első csomagtartóban (frunk) is tárolhatjuk, ahol 85 literrel gazdálkodhatunk.

Az e-tron GT globális modell lesz, az Audi szerint Észak-Amerika lesz a legfontosabb piaca, kb. 55%-ban innen veszik majd a járművet, ezt követi Németország, illetve a skandináv államok. A gyártás már korábban megkezdődött Neckarsulmban az R8 sportkocsival egy gyártósoron. Mint megírtuk, ez az első tisztán elektromos Audi, ami Németországban készül. A termelési folyamatnak egyébként magyar vonatkozása is van, Győrben készül ugyanis a modell szinte valamennyi karosszériaeleme.

Megkezdődött az Audi gyönyörű sportkupéjának gyártása

A piaci bevezetésre még márciusban sor kerül, hazai piacán legkevesebb 99.800 eurót kell fizetni a gyengébb e-tron GT-ért, és 138.200 eurót az erősebb RS kiadásért.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.