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
auto
2024. 04. 20. szombat

Németország az utcára küldi az önvezető autókat

elektromos autó

Európa általában eléggé óvatos, ha az önvezetésről van szó – példának okáért a Tesla vezetéstámogató Autopilot rendszere is erősen korlátozott funkciókkal bír nálunk az amerikai kiadáshoz képest. Most, úgy néz ki, mégis Németország, a kontinens egyik vezető gazdasági hatalma lehet az egyik első ország a világon, amelyik engedélyezi az önvezetést,

Level 4

Aki esetleg nincs tisztában az önvezetés különböző szintjeivel, annak csak ajánlani tudom a témában született korábbi cikkünket.

Így lesz jobb az önvezető autó, mint eddig bárki

Röviden összefoglalva, a jelenlegi vezetéstámogató rendszerek kettes (egyesek szerint legfeljebb hármas) szintűek, de az igazi önvezetés a négyesnél kezdődik. Ekkor már az autó tényleg magát vezeti, a sofőrnek nem kell beavatkozni, de még lehetnek bizonyos, a gyártó által meghatározott korlátozások. Így például kiköthetik, hogy havazásban nem lehet használni a rendszert, vagy, hogy az csak aszfaltozott utakon működik. Az ötös szint jelenti azt, hogy akár már kormány és jogosítvány sem szükséges a járműbe illetve annak vezetéséhez.

Az EU-ban jelenleg a kettes szint engedélyezett, így például az Autopilot esetében az autó saját magától nem hajthat végre sávváltást, azt a sofőrnek kell jóváhagynia. A hármas szintet, műszaki specifikációit hivatalosan tavaly júniusban hagyta jóvá az ENSZ, de ez majd csak most év elején lép hatályba. Németországban egyébként már 2017 óta, bizonyos feltételekkel, engedélyezett ez az önvezetési szint, de most jelentős előrelépés történt:

A tegnap elfogadott törvénymódosítási javaslat értelmében hamarosan az egész ország területén engedélyezett lehet a négyes szintű önvezető rendszerek használata.

Mint a Szövetségi Közlekedési és Digitális Infrastruktúra Minisztérium közleménye írja, Németország ezzel a lépéssel az első akar lenni az önvezetés terén, ezért a világon elsőként a kutatólaborokból az utcára engedi az önvezető autókat. Céljuk, hogy 2022-re a normál napi forgalom részét képezzék ezek a járművek, mégpedig akár sofőr jelenléte, vagy területi korlátozások nélkül. A tervezetet a minisztérium után a tegnapi napon a kabinet is elfogadta, most a parlamenti szakbizottságok következnek, 2021 közepéig pedig végszavazásra bocsájtják a törvénymódosítást a Bundestagban, azaz a német parlamentben. Ezzel párhuzamosan az EU illetékes szerveit is értesítettek a német jogszabályi változásokról.

A minisztérium szerint az új jogszabály lehetővé teszi majd, hogy a megfelelően felszerelt autók önmaguktól leparkoljanak, vagy ingajáratként két pont között szállítsák az utasokat. A lényeg, hogy rugalmas szabályozást akarnak, ami nem korlátozza a jogalkotók képzelőerejére a felhasználási területeket, azonban a gyártót kötelezi arra, hogy előre definiálja azokat.

Ehhez azonban még jó pár rendeletet és egyéb szabályozást is módosítaniuk kell. Így például hozzáigazítják a fenti törvényhez azokat az előírásokat, amelyek definiálják milyen műszaki paramétereknek kell megfelelniük az önvezető járműveknek. Át kell gondolni milyen vizsgálatokon, teszteken, jóváhagyáson kell majd átmennie ezeknek a rendszereknek, mielőtt forgalomba állhatnak. Újra kell szabályozni, mi a feladata és a felelőssége az autóban utazóknak, vagy hogy milyen adatokat gyűjthet be és dolgozhat fel a rendszer gyártója. Lehetővé kell tenni, hogy már típusengedéllyel rendelkező járműveken, utólag, szoftverfrissítéssel aktiváljanak az autógyárak bizonyos önvezető funkciókat, valamint módosítani kell az ezen rendszerek tesztelésre vonatkozó szabályozást is.

Forrás: Tesla Raj

A fentiek kapcsán picit vegyes érzelmeket táplálunk. A törvénymódosításban és az ehhez kapcsolódó szabályok kiigazításában benne van a lehetősége, hogy ténylegesen az ilyen fejlesztések egyik központja lehessen Németország és egyben Európa is, illetve, hogy ezek mielőbb az utcára kerüljenek. Ezzel mind az emberi gyarlóságból, mind például a reakcióidőnk határaiból fakadó balesetek ezreit akadályozhatják majd meg. De, ha a lobbiérdekek győznek a bizottságokban, akkor akár az is átvihető a sorok között, hogy egyes vállalatok konkrét műszaki megoldásait állítsák követelménynek, ezzel kiszorítva versenytársaikat.

Kíváncsian várjuk a rendelkezések végleges szövegét.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.