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
auto
2024. 04. 23. kedd

A Lotus már a 2030-as Le Mans-i futamra készül – villanyautóval

elektromos autó

Drámai vonalvezetésű, tisztán elektromos hiperautóról rántotta le a leplet a Lotus, amely megfelelő kapaszkodó lehet azok számára, akik éppen azon tanakodnak, vajon hogyan fog kinézni a Le Mans-ihoz hasonló hosszú távú versenyek jövője 2030 környékén. A rendkívül áramvonalas karosszériájú villanyautó az E-R9 nevet viseli, amiben a betűk az Endurance Racer szavakat jelölik, a szám pedig a márka versenysport-múltjára utal, ugyanis a Lotus csapata egy Mark IX elnevezésű modellben gurult először a hírhedt 24 órás futam pályájára 1955-ben. Azaz, ha tényleg versenybe állna az E-R9 2030-ban, akkor éppen ennek az eseménynek a 75. évfordulóját ünnepelné meg.

Az E-R9 csupán egy tanulmány, de a gyártó azt állítja, hogy kizárólag olyan technológiákat és megoldásokat demonstrál vele, amelyek vagy a jelenlegi legfejlettebbek a cégnél, vagy a jövőben tervezi megvalósítani. „A Lotus lenyűgöző múlttal rendelkezik egyedülálló megoldások fejlesztésében, ezt már rengetegszer megmutattuk a motorsportban, és az utcai autóinkon egyaránt” – tette hozzá Richard Hill, az aerodinamikai fejlesztésekért felelős igazgató.

Kétségtelen, hogy amiben ez a villanyautó nagyon erős, az a légellenállás leküzdése. A Lotus alakváltónak nevezi az E-R9-et, mivel a karosszéria egyes paneljei képesek átrendeződni az aktív aerodinamika jegyében, akár gombnyomásra, akár a jármű érzékelőinek jelzésére. Ennek köszönhetően az egyenesekben csak minimálisan kapaszkodnak a kerekek az aszfaltba, a kanyarokban azonban maximális leszorítóerő segíti a manőverezést. A versenyautó minden kerekét külön elektromos erőforrás hajtja, de ennél többet nem árult el a hajtásláncról a Lotus. Az azonban biztos, hogy az alapjait a közel 2000 lóerős Evija hiperautóba épített technológia adja.

Mostanában számtalan példát látunk arra, hogyan próbál betörni a tisztán elektromos meghajtás a versenysport világába. Rövid sprinteken, vagy olyan futamokon, ahol kifejezetten fontos tényező a stratégiai gondolkodás és így a töltési idő megfelelő beosztása, a villanyhajtás már most is szórakoztató tud lenni. Egy Le Mans-i verseny esetében viszont a hosszas töltés már nem fér bele, nagy akkuval szerelni az autókat pedig a megnövekedett tömeg miatt nem érdemes. A Lotus úgy képzeli, hogy az évtized végére elterjedhet a bokszutcás akkucsere, amely során éppen olyan egyszerűen pakolják ki és be az akkucsomagot, ahogyan a kerekeket szokás cserélni.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.