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
auto
2024. 03. 29. péntek

Berlin átugorja a Model 3-at, előbb jöhet a Model 2

Nagyjából egy hete írtunk utoljára a (nettó) 25.000 dolláros Tesláról, amit az egyszerűség kedvéért – hivatalos elnevezés híján – mindenki csak Model 2-ként emleget.

Most több olyan hír érkezett, ami túl logikus ahhoz, hogy egyszerűen csak lesöpörjük az asztalról.

Már idén itt lehet a 10 milliós Tesla?

Pletykák és cáfolatok

Azt már egy hete megosztottuk, hogy Kínában állítólag egy novemberi autókiállításon fog debütálni az új modell prototípusa, és még év végén, vagy jövő év elején elindulhat a sorozatgyártás. A cég most közleményben cáfolta, hogy a helyi leányvállalat vezetője nemrég egy interjúban megerősítette volna a fenti feltételezéseket. Annyiban szerintünk is kérdőjeles az év végi bemutató, hogy szemmel láthatóan még igencsak építés alatt áll az a sanghaji épület ahol a Tesla Kína K+F központja lakozik majd – elvileg itt fejlesztik majd ki a kínai modellt. Az kizárt, hogy innen 9 hónap múlva a gyártásig jussunk.

Viszont egyre valószínűbb, hogy nem ugyanarról az autóról beszélünk.

A legfrissebb hírek szerint ugyanis a Model 2 program valóban előrébb tart, mint azt sokan gondolnák. Egy máskor is jólértesült Twitteres forrás szerint, egy név nélkül nyilatkozó Tesla mérnök kikotyogta neki, hogy az autó tervei elkészültek és véglegesek (design complete), ami megerősíteni látszik azokat a korábbi értesüléseket, miszerint már idén nyáron prototípusokat látunk majd az utakon. Szerintem kizárt, hogy a most alakuló berlini vagy sanghaji fejlesztőcsapatok ehhez a tervhez érdemben hozzá tudnának járulni.

Egy másik megbízható forrás a héten pedig erre ráerősítve tudni véli, hogy az autónak több változata is készül majd, és az első 5 ajtós kialakítású lesz. Nem kizárt, hogy a későbbi többi variáns már valóban az egyes piacokra szabva, a helyi tervező csapat kezei közül kerül ki, de az alapmodell úgy néz ki már szinte kész van és Kaliforniában tervezték.

Ami igazán érdekes az az értesülés második része. Eszerint a Tesla eredeti terve az volt, hogy Berlinben idén a Model Y gyártásával kezdenek, majd jövőre a második ütem elkészülte után indul a Model 3 szerelősora, és 2023-ban jön a Model 2 a harmadik fázis részeként. Most azonban úgy néz ki változott a terv, és 2022-ben kezdődik a Model 2 európai gyártása, és csak 2023-ban indul a berlini Model 3. Ez utóbbi információt egy további forrás is megerősítette.

Van benne logika

Ha megnézzük az európai eladások éllovasait, akkor ezek között a Polo és Golf méretű autók, illetve a városi terepjárók szerepelnek többségben. A hagyományos szedán forma, mint például a Model 3, egyre inkább visszaszorulóban van. A jelenlegi legnépszerűbb Tesla  jóval drágább Európában mint Amerikában, vagy Kínában, hiszen itt az árra rárakódik még a 10% vám és a szállítási költség is. Ez például Németországban nettó 5000 ezer, Hollandiában nettó 7000 euró felárat jelent Amerikához képest. A jelenlegi árszinten úgy néz ki évi 100 ezer autóra van kereslet, de az olcsóbb kínai importtal – már ha az marad – áthidalható a jövő év, hogy kiderüljön mekkora kapacitást is kell kiépíteniük.

A Model 3-at ugyanis megpróbálják majd 2 oldalról is felfalni. Felülőről az európai gyártású, vámmentes, ráadásul a legnépszerűbb SUV kategóriába tartozó Model Y fogja lecsípni a maga részét. Amerikából már vannak adataink, ott nagyjából harmadával estek a szedán eladásai, amikor megjelent a testvérmodell, de a márka így is a tisztán elektromos piac 80%-át szerezte meg. Alulról pedig a kisebb és olcsóbb Model 2 jelent veszélyt – már csak a hírével is, hiszen sokan kivárhatnak a vásárlással miatta.

Az új Tesla akkupakkaba közvetlenül kerülnek a 4680-as cellák és strukturális elemként hozzájárulnak az autó vázának szilárdságához.

Másrészt Berlinben, a jelenlegi tervek szerint, a 4680-as cellákra épülő új, strukturális akkupakkal és egyben préselt első, illetve hátsó vázzal rendelkező következő generációs Model Y gyártása kezdődik majd idén év közepén. Az első 6-12 hónapban az aksikat valószínűleg Fremont szállítja majd ehhez. Mennyi értelme lenne emellé egy 2170-es cellákat használó, hagyományos szerkezetű Model 3 gyártósorát felhúzni, ha pár év múlva ezt az autót is áttervezik és átültetik majd az új eljárásokra? (Erről Musk beszélt a Sandy Munro interjúban). Logikusabb ha itt már eleve a következő generációs Model 3 gyártására rendezkednek be, ami már a berlini aksigyárat és masszív présgépeket veszi majd igénybe.

Végre egy érdekes interjú Elon Muskkal!

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.