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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

Ma reggel végre leleplezték a dél-koreai Hyundai csoport várva várt tisztán elektromos modelljét, amely az Ioniq almárka első képviselője. A Hyundai Ioniq 5 azért is nagyon fontos modell, mert ebben mutatkozik be a Hyundai csoport következő villanyautóiban alkalmazott architektúra, az e-GMP platform, azaz a most megismert jellemzők a még idén megjelenő Kia EV5 és Genesis GV60e modellek mellett a Hyundai, a Kia és a Genesis néven a következő években érkező modelleket is meghatározzák majd.

A platformot már korábban bemutatták, így néhány fontos jellemzőt már ismerünk, például a 800 voltos rendszert és az ennek köszönhető villámgyors töltést, a gördeszka stílusú felépítést, amely szabad kezet ad a tervezőknek, és tágas belső teret nyújt a felhasználóknak. Néhány részlet is kiszivárgott hivatalos vagy lesifotós forrásokból, így tudtuk, hogy az Ioniq 5 tetejébe a Sonata PHEV-ben megismert integrált napelem is elérhető lesz.

A bemutatót Thomas Schermera, Hyundai alelnök, globális marketing vezető azzal kezdte, hogy az Ioniq 5 tágas és hívogató belső tere olyan élményt nyújt, mintha otthonunk nappalijában lennénk, amit a meleg színek alkalmazása tovább erősít. A nagy (3000 mm) tengelytávolság, a műszerfal, a teljesen sík padló, a vezeték nélküli töltőt is tartalmazó mozgatható középkonzol tágas és testreszabható belsőt nyújt. A hátsó ülés is előre-hátra tologatható, amellyel megtalálhatjuk a csomagtér és a hátsó lábtér számunkra éppen ideális összhangját.

Az autó megalkotásakor fontos szempont volt a környezettudatosság, ezért környezetbarát bőrt, újrahasznosított anyagokat, és bio festéket használtak a belső kialakításnál. Újdonság a Vehicle-to-Load (V2L) funkció, amely lehetővé teszi az autó akkumulátorának energiaforrásként történő felhasználását például kempingezésnél, vagy egyéb szabadtéri tevékenység során, de akár a fontosabb otthoni berendezéseinket is elláthatja egy áramszünet esetén.

A V2L funkció maximális terhelhetősége 3,6 kW. Az autó hátsó lábterében található konnektor mellett a töltőnyílásnál is csatlakoztatható egy külső V2L adapter, amellyel nagyobb teljesítményű elektromos berendezések is üzemeltethetők. A külső csatlakozó az autó kikapcsolt állapotában is használható.

A közlekedés biztonságát fokozza az információkat a képernyőre vetítő HUD (head-up-display) megoldás, amely Augmented Reality (AR) és normál üzemmódban egyaránt használható. Az Ioniq 5 önvezető képességei között megtalálható az automatikus sávváltás, kanyarok előtti lassítás, valamint az ütközésmegelőzés. Az automatikus parkolás párhuzamos és merőleges parkolást egyaránt képes megvalósítani. Az autóba épített kamerarendszer digitális visszapillantó tükröket biztosít, amely kiküszöböli a hagyományos tükröknél ismert holttereket.

Az autó tervezési koncepcióját SangYup Lee, a Hyundai vezető tervezője mutatta be, aki elmondta, hogy az autó megalkotásakor a vezérelv az első perctől egy új mobilitiási élmény megalkotása volt a következő generáció számára. A külsőt a Hyundai 45 tanulmányautó inspirálta, amely a korai Hyundai Pony alapjaira épült. Az autó megjelenését a pixelek határozzák meg, amelyek számos helyen visszaköszönnek. Az autó külseje letisztult, egyszerű. A hatalmas szabadságot biztosító 3 méteres tengelytávval rendelkező autó első és hátsó túlnyúlása különösen kicsi.

Az Ioniq 5 méretei egy D-szegmensbe illeszkedő CUV modellnek felelnek meg. Az autó hosszúsága 4625 mm, szélessége 1890 mm, magassága pedig 1605 mm. A szokásos helyen, azaz a hátul lévő csomagtartó 531 literes. A hátsó ülések természetesen nem csak előre-hátra tologathatók, de ledönthetők is, 6:4 arányban, így 2 személyes konfigurációban maximum 1600 literesre növelhető a csomagtér. Az autó orrába egy 57 literes (összkerekesnél 24 literes) kisebb csomagtér került, amely praktikus a kötelező tartozékok, töltőkábelek elkülönített tárolásához, de ha nagyobb utazások esetén rengeteg csomagunk van, persze bármivel megtölthetjük. Amennyiben még ez sem lenne elég, az Ioniq 5 vonóhoroggal is felszerelhető, amellyel maximum 1600 kg tömegű utánfutó vontatható.

Fayez Abdul Rahman, a Hyundai jármű architektúra fejlesztésért felelős vezetője vette át a szót, aki bemutatta az elektromos autók számára tervezett moduláris e-GMP platformot, melynek kulcsjellemzői a nagy teljesítmény, a lenyűgöző hatótávolság, fejlett biztonsági funkciók, és a tágas belső tér. Az utasvédelem érdekében az e-GMP platform megerősített szerkezettel rendelkezik, és egy esetleges ütközésnél a deformációt okozó erőket elvezeti az utaskabintól.

Az új IONIQ 5 kétféle akkumulátor-kapacitással (58 kWh és 72,6 kWh), valamint kétféle hajtásrendszerrel lesz megvásárolható. Az egymotoros változat a hátsó kereket hajtja, az összkerekes verzió pedig két villanymotort tartalmaz. Mindkét változat végsebessége 185 km/h.

A csúcsváltozat teljesítménye a nagyobb akkuval 225 kW, forgatónyomatéka 605 Nm, a 0-100 km/h sprint ideje csupán 5,2 másodperc. A hátsó kerék hajtású változat hatótávolsága a nagyobb, 72,6 kWh-s akkuval 470-480 km a WLTP mérési ciklus szerint. A kisebb, 58 kWh-s akkuval az összkerekes változat teljesítménye 171 kW, a nyomaték változatlanul 605 Nm, a 100-ra gyorsulása 6,1 másodpercre növekszik. A hátsó kerekes, nagy akkus verzió 160 kW teljesítménnyel és 350 Nm forgatónyomatékkal rendelkezik, 7,4 másodperc alatt gyorsul 100-ra. A kisebb akkus hátul hajtó Ioniq 5 teljesítménye 125 kW, nyomatéka szintén 350 Nm. Ez a modell 8,5 másodperc alatt éri el a 100-as tempót.

Az autó egyaránt tölthető az elterjedt 400 voltos és az elterjedőben lévő 800 voltos töltőoszlopokról. Utóbbi esetben mindössze 18 perc szükséges a 80%-os töltöttségi szint eléréséhez, vagy csupán 5 perc alatt 100 km hatótáv tölthető vissza.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.