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
auto
2024. 03. 29. péntek

Bajban a Mercedes – pocsék cellákat szállítanak nekik

A villanyautós átállás és a német autógyárak kapcsán a legtöbbet a VW konszernről szoktunk beszélni, mivel ők nagyon komolyan és látványosan a zászlójukra tűzték, hogy ha törik, ha szakad, az élére állnak az elektromos autós forradalomnak. Hogy egy startuphoz képest mekkora fejfájás ez egy 80 éves mamutnak, arról már sokszor írtunk – nem irigyeljük Herbert Diesst.

A spektrum másik végén a BMW áll, amelynek vezetői még a mai napig is kétértelműen nyilatkoznak az elektromos autókról, és ők tűnnek a legkevésbé meggyőződéses hívőknek. A vállalat sokáig próbált egy hátsóval két lovat megülni, és azt a stratégiát követte, hogy olyan platformokat fejleszt, amelyek benzinest, dízelt, hibridet, villanyost, sőt akár hidrogénes autókat is ki tudnak szolgálni. Azt persze tudjuk, hogy egy ilyen jól hangzó ötlet rengeteg kompromisszumot kíván, és az autó végül egyik kategóriában sem lesz kimagaslóan hatékony. A cég nagyjából mostanra jutott el oda, hogy mégiscsak kellene dedikált villanyautó-platform.

És akkor ott van a Daimler (Mercedes-Benz), ami az utóbbi időben elkezdett komolyan foglalkozni a témával, minden fő modellsorozatának tervez villanyos változatot, sőt, a legfrissebb hírek szerint a házon belül 2039-re tervezett teljes átállást szeretnék 6-8 évvel előbbre hozni. Szóval, még ha külső nyomásra is, de jó úton járnak. Most mégis bajba kerülhetnek.

Rendelhető a Mercedes-Benz EQA, itt a magyar ára

Tetszettek volna (időben) akkumulátor-gyárat építeni

A nagy hagyományos autógyártók sokáig abban a hitben éltek, hogy mint megannyi más alkatrészt, az akkumulátorokat is be tudják majd szerezni a megfelelő beszállítóiktól. Mi itt a Villanyautósok hasábjain már évek óta azt hajtogatjuk, hogy ebből még baj lehet, mert mindenki ugyanannak a pár gyártónak a szűkös kapacitásaira ácsingózik majd. Ehhez nem kellett túl nagy jóstehetség, és mára már a legtöbb autógyár belátta, hogy ez így nem fog működni. A nagy OEM-ek ezért vegyesvállalatokat hoztak létre a jellemzően kínai akkugyárakkal, vagy több éves szerződéseket kötöttek beszállítóikkal, akik új üzemeket húznak fel Európában. A Daimler például részesedést vásárolt a kínai Farasisban – a partner pedig Németországban készül akkugyárat építeni.

CATL akkuval készül a Mercedes EQS

Csakhogy mint a német Manager Magazin beszámol róla, komoly gondok vannak az együttműködéssel. A Farasis egy viszonylag ismeretlen szereplő volt korábban, és a Daimlernél is megoszlottak a vélemények a stratégiáról – voltak akik az önálló cellagyártás mellett érveltek. A kínaiak a 15 ezer fős németországi Bitterfeld városában terveznek gyárat építeni, de az értesülések szerint a projekt csúszik. Bár már jövőre 6-10 GWh kapacitást terveztek kiépíteni, az építési engedélyek késnek, és a munkálatok megkezdése csúszni fog.

Persze ezt lehetne még „Tesla-módra” kezelni, és saját felelősségre, ideiglenes részengedélyekkel megkezdeni a munkát, de a német lap szerint van ennél nagyobb probléma is. Iparági forrásaik szerint egy új akkucella prototípusa és sorozatgyártása között nagyjából 3 év telik el, a Farasis viszont gondban van az energiatárolókkal. A konszernből szivárgó információk szerint a Stuttgartba érkezett első cellaszállítmányok minősége „katasztrofális” volt – idézi forrását a német lap.

Globális villanyautó-eladások 2020

Ha nem sikerül úrrá lenniük a gondokon, akkor nagyon záros határidőn belül újra le kell adni a rendeléseket a CATL-nek, de kérdés, hogy a kínai nagyvállalatnak lesz-e még szabad kapacitása. Gyártásban az EQC, amelyből tavaly 20 ezret adtak át, és készül már az EQV is, amelyből 1700 került kiszállításra. Azonban hamarosan indulna az EQA, és az EQB gyártása is – de cellák nélkül csúszhatnak a tervek. Nyilván az sem véletlen, hogy az EQC amerikai piaci bevezetését bizonytalan időre elhalasztották, vagy, hogy a készülő német aksigyár ellenére az EQS mégis a CATL-től kap majd cellákat.

Mercedes-Benz EQV 300 teszt

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.